Hej,
Köpt hus med inomhuspool. Byggt början av 70 talet. Poolen varit tömd senaste decennierna. Själva poolkonstruktionen verkar gjuten med klinker, den ligger som en fördjupning i källaren. Gammal pump och sandfilter finns ansluten till fjärrvärmecentral men sandfiltret sannolikt slut. Vi övertog nytt filter som ej inkopplat. Huset har mekanisk frånluft styrd från kök, vi funderar på att ev installera FTX, det finns markradon enligt radonbesiktning (långtidsmätning görs till hösten). Poolen är öppen(ej övertäckt) ca 8x3 m och uppåt 1.80 djup. Det finns möjlighet att stänga igen rummet med skjutbar glasvägg. Det står en stor manick i rummet som jag tror är en avfuktare samt frånluft i taket som jag inte vet om den enbart är självdrag, när jag sätter på mekanisk frånluft i kök verkar det inte hända ngt i frånluftsdonen över poolen iaf.
Vi verkar ha 2 alternativ

1. Regla igen poolen och installera en inspektionslucka. Kanske måste vi då cirkulera luften därunder för att det inte ska bli fukt? Hur cirkulera luft? Alternativt inställera en avfuktare därunder?Kan det påverka radon negativt?
Risker och nackdelar med sådan konstruktion?

2. Starta igång poolen igen. Tänker mig att vi då behöver förnya tätskikt, koppla på nytt sandfilter (står i annat rum), installera övertäckning pga fukt och risk med öppen pool och småbarn i huset, ordna med ventilation - hur göra det bäst? - installera FTX? + Ny avfuktare att köra efter bad? Låter dyrt :)

Det lutar åt alternativ 1 då hela poolen känns som en riskkonstruktion avseende fukt/ventilation, dyr i drift, massa teknik. Jag hade nog själv aldrig köpt huset om poolen varit vattenfylld.

Någon som gjort liknande?
Tack på förhand
 
Hej.
Jag sitter i exakt samma sits som du beskriver i ditt inlägg, fast idag dvs September 2024.
Vi står i valet och kvalet mellan att bygga om hela kalaset till användbar boyta eller rusta upp poolen.
Vad landade ni er och hur gjorde ni?
Finns det bilder du kan dela med dig av?

Mvh
Alex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.