Jag håller på att regla om i badrummet. Jag har reglat en vägg med 45x70 och reglat med 30cc i avstånd.
Men nu har jag snetaket kvar och där känns det som det är viktigt att det blir så bra som möjligt. Avståndet mellan bjälkarna är 110 cm.
1. Frågan är om jag ska regla vertikalt eller horisontellt. Alltså ska jag regla mellan bjälkarna eller blir taket starkare om jag lägger en växel längst upp och ner och reglar däremellan. Kanske behövs det i så fall en extra växel i mitten också.

2. Jag reglar med avståndet 30cm cc men vilket avstånd ska det vara på andra hållet mellan reglarna. Spontant känns 120 cm bra, men vet inte exakt vilken typ av skivor som ska användas. Frågade byggbolaget men de var själva osäkra och skulle ta reda på om det blir minerit eller något annat.

Om ni undrar varför jag gör en viss del av arbetet själv och ett byggbolag en viss del av arbetet så hänger det ihop med vad försäkringsbolaget ville betala efter våran vattenläcka.

Tacksam för svar!
mvh
/Mattias
 
Well, vad ska du för ytskikt i snedtaket då?
 
Jag hade reglat direkt mellan bjälkarna.
Fråga 2 är ju lite beroende på materialvalet, som sagt.

Utveckla gärna i en tråd (kanske under forumet för Försäkringar) hur ert försäkringsbolag har hanterat er vattenläcka. Det är nog många som är intresserade av hur dessa frågor hanteras.
 
Vilken typ av skiva som ska vara på reglarna är som sagt oklart. Däremot är det klart att jag ska ha kakel på snedtaket (dusch och badkar kommer nära taket). Därför vill jag ha en så stark lösning som möjligt för kaklet är ju rätt tungt. Vissa skivor är ju också tunga.
Snetaket har en längd av 2.4 m på höjden och 3.30 meter på bredden så det är nästan 8 kvm - ett takfönster i mitten på 94x118cm.


Kan absolut skriva om försäkringsbolaget men får nästan göra det när allt är klart för nu är det mesta oklart. De har varit väldigt bra att ha med att göra än så länge. Men alla räkningar går till dem och så får vi en slutnota från dem sen.. så vi får se om det blir som vi tänkt eller inte... gör en del själv i alla fall för att det inte ska bli allt för dyrt..
Hittade själv läckan en fredag kl 19.30 (läckte ur toan, fast bara när man spolade så det var inget akut.). Ringer direkt och på lördagen kom en försäkringsgubbe ut och kollade. På måndagen var hantverkare där och bröt upp golvet så de agerade snabbt. Men vi får se som sagt hur allt slutar..
 
Okej. Fibercementskiva på 300 c/c blir mer än starkt nog. Regla som du tycker blir enklast, det har föga betydelse i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.