Hej alla!
Ska sätta spottar i taket och av utrymmesskäl så måste jag regla med 22mm läkt och 13mm gips. Mitt största orosmoln är att elcentralen sitter i samma rum och jag misstänker att det går många kablar i taket.
Huset är från 80-talet och det är betongtak.
Hur gör jag detta smidigast? Finns det någon möjlighet att det håller att limma upp läkten eller måste jag borra? Hur djupt måste jag borra i så fall? Och med vad fäster jag det bäst?

Tack på förhand,
Anders
 
Testa att leta rätt på elrören med en detektor.
 
Tycker att jag läst att det inte funkar så bra.
Glömde nämna att det är bara en yta av 2x2 meter
 
Hur reglar jag detta bäst? Går det att spikplugga upp läkten direkt i betongtaket? Sitter det?
 
Kan du inte limma läkten då? Finns ju otroligt bra produkter idag. Du får väl sätta läkten i spänn under härdningen bara? PL600 lim?

Renoveringsgips är lättare än vanligt gips och tunnare (6mm), borde ju funka fint till spottar.
 
du kan inte skruva reglarna i väggarna istället då?
 
nino skrev:
du kan inte skruva reglarna i väggarna istället då?
Håller med nino, skruva reglarna i väggen eller limma upp läkten och skruva en horisontell list som ram under läkten runt "rummet".
 
Tack för att ni tar er tid!
Hmmm, förstår nog inte riktigt. Det kan nog vara jag som använder ordet läkt fel?
Jag har alltså ett rum på totalt 6 m2. Längs taket/väggen löper ventilation som gör att 2 m2 "försvinner" för en gips tunnel. Det innebär dels att jag har en tilluftsventil som sitter i vägen vilket gör att jag kan sänka taket max 4 cm och dels att 2 av väggarna är gips tunnel.
Fick rådet att lägga 22mm läkt med 13 gips på. Så då antar jag att jag måste sätta läkten direkt i betongtaket. Får liksom inte plats med en ram.
Eller tänker jag helt fel?
 
Kanske enklare att flytta/ändra ventilen och fästa del av reglarna i nivå med ventilationstunneln.
 
Men att lägga läkten direkt mot taket,är det ok eller bara dumt 😀?
 
Spott-tanken kom alltså in ganska sent så allt är gipsat och klart förutom taket då. Vill helst slippa göra om
 
Uppdatering:)
Jag borrade upp det direkt i taket. "Lyckades" inte pricka någon ledning :)
Blev avrådd att limma fast läkten med motiveringen att det är svårt att veta hur åldersbeständigt limmet är. Kan bli problem 20-30 år framåt i tiden.

Tack för hjälpen!
 
Kul när det löser sig...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.