Behöver höja hälften av mitt golv i ett rum där jag gjutit en hel betong sula . I sulan har jag även golvvärme,så hur fäster jag golvreglarna ? (Vill inte borra eller spika för golvvärmen). Sen ska jag använda nån papp mellan virket och betongen?
 
Ska du bygga en scen, eller ?

Jag skulle lagt ut en syll som en ram (på syllisolering) och på dessa syllar sen fästa bjälklaget. För att förankra alltihop fästes de yttersta reglarna i väggarna (finns säkert väggreglar nånstans att hitta). En bjälke på tväre fram och en bak i bjälklaget också varav den bakre också förankras i någon väggregel.
 
Bygger ett biorum. Och alla andra väggar i detta rum är av lättbetong/ytong men det är inga problem att skruva fast reglarna i väggen.
Me inget impregnerat mot betong sulan eller någon pap på under syllen om jag nu lägger den ? Tror väl att golvvärmen i sig håller fukt borta.
 
Nä, håller med, inget tryckt inomhus. Syllisoleringen tänkte jag mest för att ta upp ev. ojämnheter och undvika gnissel, men den är kanske onödig.

 
Har du golvvärme så ha i tanken att du nog bör ha ganska öppet under uppbygnade så att du får ut den värmen som golvet bidrar med i hela rummet så att den inte blir instängd under golvet.
 
Min syllram kanske kan begränsa sig till två reglar, 45* 95, på högkant som fästes i väggarna och sen bjälklaget, typ 45*195 eller nåt beroende på bredden, på tvärs på dessa. Då vädras värmen ut lätt.
 
Snuttjulle skrev:
Har du golvvärme så ha i tanken att du nog bör ha ganska öppet under uppbygnade så att du får ut den värmen som golvet bidrar med i hela rummet så att den inte blir instängd under golvet.
Hmm, ja får nog tänka på detta lite. Det mest akuta med detta rum just nu är att få dit ett tak så jag behöver egentligen bara regla upp en vägg som ska dela upp rummet i ett biorum ett server/data rum. Så jag tänkte mig följande...
Ta en 45x95 som ska vara i botten och skruva fast dom två yttersta reglarna i denna, res sen det hela upp och skruva fast dom två yttersta reglarna i dom båda ytongväggarna, sen ta en liggande övre regel och spika fast i bjälklagstaket...? Obegripligt ? Men detta borde få en stabil vägg utan att jag måste fästa den i golvet. Enda problemet är att ena ytongväggen är en yttervägg (365mm tjock) så här bör jag nog ha någon slags papp i mellan innan ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.