Håller på att bygga oss en toalett på vår övervåning. Endast handfat och wc, så inget våtrum.

Toaletten ligger under snedtak med innerväggen 140 cm hög (kattvind utanför). På denna låga vägg hade vi tänkt oss en vägghängd toalett, inte enbart för att det är praktiskt och snyggt utan också därför att jag var tvungen att dra avloppet ute på kattvinden. Kunde inte gå rakt ner med avloppet utan att bygga om hela nedervåningen och 4-5 meter i sidled gick inte dra avlopp utan att såga så mycket golvbjälkar att hela huset skulle rasa.

Väggen där toaletten skall hänga är gjord med vanlig 2"x3" och reglad på 60 c/c. Jag vill inte att grejerna skall svaja när min 120kg svåger kommer och kastar sig ned på den. Vad tror ni om min lösning, blir det tillräckligt stabilt?

1. Hemmagjord fixtur i trä, limmad och skruvad.
6183059996_b37f5c9362_b.jpg
6182540369_48651ba740_b.jpg

2. Rejält kortlat och förstärkt. Endast de tre stående reglarna fanns där innan.
Alla nya reglar är både limmade och skruvade med 100mm skruv.
6182541227_89127b49a0_b.jpg

3. 21mm P30-klassad konstruktionsplywood som limskruvas mot samtliga reglar.
Denna inbillar jag mig gör det hela ruskigt solitt.
6183062062_534f297613_b.jpg


Nå, duger detta för att hänga upp en vägghängd toa (IFÖ) utan något svaj eller gud förbjude, spruckna kakelplattor?

Jag kan utan större svårighet ta bort asfaborden på baksidan och dunka dit ett par stående 2"x8" som fästs i väggen, golvreglar och takstolar, men frågan är om det behövs?
 
Det ser väldigt stabilt ut. Jag skulle nog komplettera med en eller två järnbalkar på baksidan med gängade hål för de två gängade (12 mm tror jag) fästbultarna som sätts på cc 23 cm. Du ska inte använda träskruvar även om de har rejält med trä att fästa i och du ska inte heller fästa bultarna med muttrar och brickor direkt mot trät på baksidan.

Trä sviktar alltid litet och om du inte har någon järnbalk med i konstruktionen så kommer det hela att röra sig litet varje gång som ni sätter er på toaletten (bl.a. så äter sig skruvar och muttrar in någon mm i träkonstruktionen).

Jag har själv en liknande konstruktion som du och den har visserligen hållit i 35 år, men det sviktar litet varje gång och ett par kakelplattor har spruckit med tiden. Hade jag själv gjort om detta idag så skulle jag ha köpt en riktig färdig stålkonstruktion som t.ex.Ifö säljer och byggt in den i en kraftig regelkonstruktion av liknand typ som du har byggt. Glöm inte att du också ska ha en tryckhållfast mineralplatta utanför plywooden men innanför kaklet (helst inte av gips för det är litet för poröst för att palla för tryckbelastningen)
 
bjurel skrev:
Det ser väldigt stabilt ut. Jag skulle nog komplettera med en eller två järnbalkar på baksidan med gängade hål för de två gängade (12 mm tror jag) fästbultarna som sätts på cc 23 cm. Du ska inte använda träskruvar även om de har rejält med trä att fästa i och du ska inte heller fästa bultarna med muttrar och brickor direkt mot trät på baksidan.

Trä sviktar alltid litet och om du inte har någon järnbalk med i konstruktionen så kommer det hela att röra sig litet varje gång som ni sätter er på toaletten (bl.a. så äter sig skruvar och muttrar in någon mm i träkonstruktionen).

Jag har själv en liknande konstruktion som du och den har visserligen hållit i 35 år, men det sviktar litet varje gång och ett par kakelplattor har spruckit med tiden. Hade jag själv gjort om detta idag så skulle jag ha köpt en riktig färdig stålkonstruktion som t.ex.Ifö säljer och byggt in den i en kraftig regelkonstruktion av liknand typ som du har byggt. Glöm inte att du också ska ha en tryckhållfast mineralplatta utanför plywooden men innanför kaklet (helst inte av gips för det är litet för poröst för att palla för tryckbelastningen)

Några järnbalkar blir det nog tyvärr inte, vet inte hur jag ska få tag på sådana, dom måste väl specialtillverkas i så fall. Men visst, man kanske skulle försökt använda sig av fixturen trots allt. Lite sent nu tyvärr.

Dock så säger ju tillverkarna att man kan fästa toalettstolen direkt i trä, om väggen är stabil. Man får ju t.o.m. medskickat skruvstift som är till för att skruva in i trä.

Sen köper jag inte riktigt det du säger att trä alltid sviktar. Stål sviktar också alltid i så fall. Skillnaden är väl bara att det går åt mycket mindre stål för att uppnå samma böjstyvhet som med trä. Fläskar man bara på tillräckligt med trä så blir det nog stabilt nog. Att döma av vad du skriver så kommer jag nog förstärka ytterligare på baksidan, fast med trä, inte stål.
 
Krilleman
Det finns en anledning som bjurel skriver med järnbalkar bakom träreglarna om du ska ha genomgående bult! Jag håller med! Det kommer alltid att ge med sig en aning varje gång du sitter på stolen, ska du ha skruvstift så är det lite annorlunda konstruktionsmässigt då du får större anläggningsyta genom hela skruvstiftet längd.

Jag skulle aldrig tvekat på att lägga en slant på en korrekt fixtur som sparar dig massor med tid! Och slutresultatet blir bättre!
 
Det är inte så märkvärdigt att fixa ett bra fäste, har en liknande konstruktion, köp pinnbults på metervara (Biltema) kapa rätt längd och svetsa fast ett plattjärn(20x100-150mm)tvärs i ena ändan, borra hål i träbalken trä in "bulten" från baksidan säkra plattjärns ändan med typ borrade hål i plattjärnet och skruva fast, funkar kanon hos mig, lycka till
 
Om man inte har tillgång till svetsutrustning så kan man köpa ett gängset på Biltema och först borra 12 mm hål i plattjärnet och därefter gänga med en 12 mm gängtapp. Det är så som de riktiga fixturerna är gjorda.
 
Nja, borra med 10.5 mm borr istället. Eller 10 mm om man inte har har ett. En M12 gängstång (och gängtapp såklart) har 12 mm ytterdiameter, inte så mycket att gänga i i ett 12 mm hål då :)
 
Eller sätt dit en mutter.....
 
Det kanske inte går att komma åt muttern när det är dags att dra i gängstången?
 
Då knackar man på stången så muttern nitar fast sig innan man sätter dit den.
 
Bra, xl15, att du såg min miss. Självklart ska man borra med en mindre diameter än 12 mm. 10,5 verkar ok, även om jag tror att proffsgängare använder en specialdimension i närheten av 10,5 mm.

Jag gillar inte muttrar inne i väggkonstruktioner som man inte kommer åt och tror därför mer på mitt förslag om man nu inte gör på det "riktiga" sättet och köper en färdig stålfixtur.
 
bjurel skrev:
10,5 verkar ok, även om jag tror att proffsgängare använder en specialdimension i närheten av 10,5 mm.
Ja, 10,3 mm, men det känns lite väl nördigt ;)
 
Med 1,75mm stigning så blir det ju faktiskt 10,25mm ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.