Håller på och gör om ett kök i en brf lägenhet. Allt skall blåsas ut. Vid rivning av gammal mosaic följer en hel del puts med från väggarna. Den verkar inte vara i bra skick någonstans.
Har således tänkt sätta upp gips istället för att putsa upp väggen igen, dessutom vill jag gärna dra en del ny el i väggen, alltså bakom gipset, Istället för att fräsa spår i putsen/teglet och limma upp gipset. Problemet är att jag ogärna vill bygga ut allt för mycket från den befintliga väggen då rummet är smalt nog som det är. Så 45 reglar är egentligen i mesta laget. Så min fråga är om det skulle funka/är ok att regla upp med glespanel 28mm och skruva gipset i det? Då finns det rimligen även plats för vp-rör/flex?
 
Om glesen i sig sitter tätare skruvad än 600 cc så borde det inte vara några problem.
 
Blir helt ok har en vägg reglad med 22*100 inga problem satte fast brädan ca cc 600.
 
Glöm inte att sätta en regel där skåpen ska monteras.
 
Eller en plyfa på hela väggen under gipsen.
 
Tack för svaren.
Norbotten - Tätare än cc 600?
När man reglar för innertak med gles sätter man väl vanligen cc 300, men behövs det verkligen på en vägg?

Smurfen - Har du eldragningar bakom? Inga synpunkter från elektrikern?

Huggan - Givetvis kortlingar där skåpen åker upp.

Stefan - Hade kunnat vara ett alternativ, men vill som sagt dra el bakom utan att behöva fräsa spår för vp rör i väggen.
 
Kommer väl behöva fräsa eller knacka ut kanaler bakom glesen för vp rören oavsett, men då blir det väl ca 100 mm per regel snarare än 4 meter med betongfräs och damm i hela lägenhet?
Eller är det en dum idé?
 
Jag resonerar såhär; vid normalt väggbygge reglar du som lägst 45x45. 45x45 blir hyfsat stabilt när dessa är infästa på cc-600 (på stabilt underlag). 28x70 kan svikta lite grand om de infästs cc-600mm. Kan du fästa 28x70 i tegel/puts-underlaget med tätare fästpunkter, så att det inte finns sviktmån stabiliserar detta ordentligt. Vad jag förstod blir det "bara" en gipsskiva och det är väggen som skåpen ska upp på, eventuellt kakel? Stabiliteten känns viktig!
 
Glesen ska förhoppningsvis inte kunna svikta då de skall fästas dikt mot den befintliga väggen, dock kande 300 cc är mer rekommenderat ändå för senare kakelsättning?
Skåpen kommer ju skruvas i kortlingar och inte i gipset är tanken.
 
Jag menar att du sätter din gles, drar el sen plyfa och gips. Då blir det stadigt och det finns att skruva i överallt.
 
Vanligtvis, absolut. Och det kan bli att jag gör så ändå, men vill bygga ut så lite som möjligt då rummet är ganska smalt.
 
Har inga eldragningar bakom min vägg men infästning cc 600 lär räcka bra det är ju en vägg inget golv du ska gå på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.