Håller på o sänker mitt innertak av betong och har byggt en ram runt rummet , nu ska jag regla vidare och funderar på om jag kan köra vidare med cc1200 ?
Jag använder 45x45 och 8x100 spikplugg var 70e cm cirkus. Därefter ska det på glespanel cc30 och sen gips.
 
Redigerat:
Blandar millimeter o centimeter hej vilt ser jag... men ni förstår nog :)
 
Du fäster altså dina 45X45 i betontaket var 70 cm?

Sen ska du på med gles och jag gissar ett lager gips eller något liknande?
 
Japp !
 
Blir det inte väldans långt mellan fästena i glesen om det går 120 mellan dem?
Jag hade nog satt cc60 och sedan glesat med cc30. Men jag vet inte vad jag pratar om heller så det är bara en gissning. :)
 
Ola78
RetepG skrev:
Blir det inte väldans långt mellan fästena i glesen om det går 120 mellan dem?
Jag hade nog satt cc60 och sedan glesat med cc30. Men jag vet inte vad jag pratar om heller så det är bara en gissning. :)
Det kommer funka med c/c 1200. Det är ju det avståndet som standard på takstolarna i ett hus och jag har aldrig hört om ett innertak där glespanelen släppt.

Regla sedan glesen som RetepG skriver med c/c 300 så blir det bra, möjligtvis att du skulle ha något längre skruv till reglar så det biter fast lite bättre. Med 70 mm skruv är det ju inte mer än 25 mm som går in i underlaget. Man brukar ha som regel att en skruv bör vara minst dubbelt så lång som tjockleken på virket man ska skruva upp, alltså i ditt fall minst 90 mm.

Edit: Läste lite slarvigt, du spikade visst upp reglarna, då är det ju ingen nytta med det rådet jag gav dig. Dock har jag för mig att jag läst någonstans att när man spikar trä i betong ska man inte ha för lång spik, virket längd+20 mm har jag för mig det var.
 
Redigerat:
Ola78 skrev:
Det kommer funka med c/c 1200. Det är ju det avståndet som standard på takstolarna i ett hus och jag har aldrig hört om ett innertak där glespanelen släppt.

Regla sedan glesen som RetepG skriver med c/c 300 så blir det bra, möjligtvis att du skulle ha något längre skruv till reglar så det biter fast lite bättre. Med 70 mm skruv är det ju inte mer än 25 mm som går in i underlaget. Man brukar ha som regel att en skruv bör vara minst dubbelt så lång som tjockleken på virket man ska skruva upp, alltså i ditt fall minst 90 mm.

Edit: Läste lite slarvigt, du spikade visst upp reglarna, då är det ju ingen nytta med det rådet jag gav dig. Dock har jag för mig att jag läst någonstans att när man spikar trä i betong ska man inte ha för lång spik, virket längd+20 mm har jag för mig det var.
Så bra! Längden på spikpluggen är 100mm och det verkar bita ordentligt :) men vad tror ni om avståndet mellan spikpluggen, på 3,60m 45x45 reglarna har jag kört 6 spikplugg. Krävs det tätare?
 
Kan du så gå ned och sätt dem tätare. Spikplugg är ju inte så dyrt och det känns antagligen bättre efteråt.
 
OK tack för tipsen grabbar ! Jag smackar dit ett par extra spikplugg emellan de befintliga iomed att avståndet mellan reglarna blir ganska långt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.