Tiotals miljarder ska hjälpa husägare och företag att betala elräkningen i vinter.

Du kan läsa artikeln här: Regeringen presenterar elstöd
 
Varför lägger man inte pengarna på problemet för istället? Snacka om att bränna skattepengar
 
  • Gilla
joakimbrodd och 12 till
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Varför lägger man inte pengarna på problemet för istället? Snacka om att bränna skattepengar
Jag undrar hur du tänker att Sveriges regering skulle kunnat lösa problemet?

Man kan undvika att förvärra det, men att lösa problemet med energibristen i Europa står knappast i den svenska regeringens makt
 
F fribygg skrev:
Jag undrar hur du tänker att Sveriges regering skulle kunnat lösa problemet?

Man kan undvika att förvärra det, men att lösa problemet med energibristen i Europa står knappast i den svenska regeringens makt
Klart som faan det gör, lägg dessa pengar på att fortast möjligt återigen få snurr på de nyligen nerlagda reaktorerna i Ringhals.

Sen lägga om mot en strategi där målbilden är att landet skall vara 100% självförsörjande gällande elproduktion, årets alla dagar.
 
  • Gilla
Roger G Olsson och 5 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Klart som faan det gör, lägg dessa pengar på att fortast möjligt återigen få snurr på de nyligen nerlagda reaktorerna i Ringhals.

Sen lägga om mot en strategi där målbilden är att landet skall vara 100% självförsörjande gällande elproduktion, årets alla dagar.
Hur tänker du att återstarta av ett par gamla reaktorer i Ringhals skulle lösa Europas energibrist?

Jag håller med om att det vore bra om alla länder hade möjlighet att täcka sitt eget energibehov. Jag ser inget fel i att bygga nytt och stort i Barsebäck för att profiterar på Danskarnas brist på svängmassa, kan vi sen få ett överskott på el i SE4 kommer industrier och nödvändiga infrastruktursatsningar att kunna etableras och göras i regionen. Med mer elproduktion i Skåne minskar också behovet av nya transmissionsledningar nord-syd i Sverige
Självklart vore det bra med ett par NYA reaktorer i Ringhals, gärna av en beprövad och snabbbyggd modell som den i Oskarshamn och visst måste vi på sikt bygga mycket mer planerbar baskraft om elekrifieringen ska kunna fortsätta och vi ska kunna ha industrin kvar i Sverige (och kanske kunna locka företag/bygga nytt)
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Klart som faan det gör, lägg dessa pengar på att fortast möjligt återigen få snurr på de nyligen nerlagda reaktorerna i Ringhals.

Sen lägga om mot en strategi där målbilden är att landet skall vara 100% självförsörjande gällande elproduktion, årets alla dagar.
De reaktorerna är körda. Underhållet på dem är flera år borta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur tänker du att återstarta av ett par gamla reaktorer i Ringhals skulle lösa Europas energibrist?
Energiförsörjningen bör absolut vara helt oberoende av utländsk produktion, jag har noll intresse av att lösa Europas energibrist, min prioritet är vårt lands energibrist.

Litengubbe Litengubbe skrev:
De reaktorerna är körda. Underhållet på dem är flera år borta.
Möjligt, men det lär garanterat räcka med dessa 60miljarder för att få snurr på skiten ganska snabbt om bara viljan fanns.
All infrastruktur finns ju kvar runt om, så det är relativt enkelt att renovera eller montera nya reaktorer i ett befintligt kraftverk jämfört med att etablera ett helt nytt.
 
  • Gilla
Roger G Olsson och 3 till
  • Laddar…
Det går att få igång Ringhals 1 och 2 igen men det kommer kosta och tar ”minst 5 år” enligt Ringhals produktionschef.

https://www.dn.se/ekonomi/politiker-vill-aterstarta-karnkraftverk-iden-skjuts-ner-av-expert/

Jag gissar på att det går snabbare än så om viljan verkligen finns och man satsar, men det lär ta år i alla fall.

Tills dess har man ruinerat alla som bor i SE3 och SE4 om man inte skickar tillbaka de enorma summor som SE3 och SE4 pumpar in till Svenska Kraftnät just nu som de inte kan göra av med även i deras vildaste fantasier.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Varför lägger man inte pengarna på problemet för istället?
Men problemet är ju Europas energibrist.

En ny vettigare regering kan vi ju snart välja...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Förstår att det är tungt spec i södra Sverige.

7 av 10 kommuner i södra Sverige sa tydligen nej till vindkraft enligt partiledardebatten/utfrågningen jag såg på tv. Kanske är det dags att ändra vilka som styr i kommunerna så det händer något. Dvs snabbaste vägen till lägre elpriser.

behöver inte fler propellrar i norr iaf.

grundproblemet är väl dock något annat…
 
M Molnet24 skrev:
Förstår att det är tungt spec i södra Sverige.

7 av 10 kommuner i södra Sverige sa tydligen nej till vindkraft enligt partiledardebatten/utfrågningen jag såg på tv. Kanske är det dags att ändra vilka som styr i kommunerna så det händer något. Dvs snabbaste vägen till lägre elpriser.

behöver inte fler propellrar i norr iaf.

grundproblemet är väl dock något annat…
Grundproblemet är att politikerna lagt ner kärnkraften i södra sverige innan stamnätet är välutbyggt från norr till söder. Vindkraften hade inte hjälpt södra sverige när det inte blåser.
 
  • Gilla
Niood och 3 till
  • Laddar…
S
M Molnet24 skrev:
Förstår att det är tungt spec i södra Sverige.

7 av 10 kommuner i södra Sverige sa tydligen nej till vindkraft enligt partiledardebatten/utfrågningen jag såg på tv. Kanske är det dags att ändra vilka som styr i kommunerna så det händer något. Dvs snabbaste vägen till lägre elpriser.

behöver inte fler propellrar i norr iaf.

grundproblemet är väl dock något annat…
men sluta tjata om vindkraft hela tiden. Ja det är bra att fylla ut med vindkraft men när det krävs över 1000 vindkraftverk för att ersätta ett enda av Tysklands kvarvarande kärnkraftverk så inser man att vindkraften aldrig kommer vara ett alternativ till kärnkraften utan bara ett komplement.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
M Molnet24 skrev:
Förstår att det är tungt spec i södra Sverige.

7 av 10 kommuner i södra Sverige sa tydligen nej till vindkraft enligt partiledardebatten/utfrågningen jag såg på tv. Kanske är det dags att ändra vilka som styr i kommunerna så det händer något. Dvs snabbaste vägen till lägre elpriser.

behöver inte fler propellrar i norr iaf.

grundproblemet är väl dock något annat…
Varför sa man nej. Kanske för att vindkraft inte är planerbar? Bara kanske...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Om jag har fatta rätt så kostade det nya finska kärnkraftverket 30-40 miljarder och blev som vanligt inte som man hade tänkt sig och notan slutade på 80 miljarder

Regeringen lägger mellan 30-60miljarder i år på elkompensation...

Puss på er
 
Redigerat:
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Om jag har fatta rätt så kostade det nya finska kärnkraftverket 3-4 miljarder och blev som vanligt inte som man hade tänkt sig och notan slutade på 8miljarder

Regeringen lägger mellan 30-60miljarder i år på elkompensation...

Puss på er
En källa på det tack.

För när jag googlade fick jag fram: "Olkiluoto 3 har är kraftigt försenad och har kostat 100 miljarder att bygga, skriver Kent Eklund."

Och med det inte sagt att min källa är korrekt utan tar gärna input.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.