Tjena!
Jag vet att flera hustillverkare har 45x145 + 45 i väggen, men jag själv valde 45x170 + liggande 45x45 på insidan.
Jag skulle föreslå att du gör så här istället inifrån sett:
1. Gips
2. 45x45-regel liggande
3. fuktspärr
4. 45x145 eller 45x170 stående
5. asfaboard eller vindpapp
6. spikregel liggande
7. panel och lock ...eller hur du vill göra

Anledningen till att ha fuktspärren innanför 45'an är att du inte behöver skada fuktspärren vid dragning av el och vvs.
mvh
Papa A
 
Bob_the_builder
Ett hus från 40-talet har förmodligen ganska rejäla väggar (timmer, kanske?) så jag hade nog valt att montera ytterligare en skiva innanför gipset för att få en stabilare och mer "tavelkroksvänlig" vägg. OSB är ju ganska vanligt numera för det ändamålet.

Jag vill också slå ett slag för utegips som vindskydd. Det stabiliserar stommen under bygget och är ett hållbart och lättarbetat material.
 
Bob_the_builder skrev:
Ett hus från 40-talet har förmodligen ganska rejäla väggar (timmer, kanske?) så jag hade nog valt att montera ytterligare en skiva innanför gipset för att få en stabilare och mer "tavelkroksvänlig" vägg. OSB är ju ganska vanligt numera för det ändamålet.

Jag vill också slå ett slag för utegips som vindskydd. Det stabiliserar stommen under bygget och är ett hållbart och lättarbetat material.
Halleluja och amen. Instämmer till fullo.
 
kotten gör så som du skrev fast byt upp dig till 45*170 då blir det rätt...


Gips,plast,stånde 170x45, liggande 45x45 (måste vara liggande för att spika panel i) Windy eller livärdigt, luftläkt, panel.
 
Jag skulle föreslå stående skivor så blir det inga "hyllor" vid skarven.

45x45 behöver inte alltid vara liggande.
Det finns faktiskt ytterpanel som monteras vågrätt ;)
 
Har en fråga på samma tema: Om man följer alla de rekommendationer som ges som "bör" ser jag en vägg som består av:

Ytterpanel stående 22 mm
distansregel (för att få luftrum bakom panel, spikas utan på liggande regel) ca 28
skiva (vindskydd) ca 10
regel liggande 45
regel stående 170
tätskikt 0,2
regel 45 (installationer dras utanför tätskikt)
gips 12

Detta ger då en vägg som är 332. Är detta verkligen rimligt ? Vilka kan man ta bort alt minska ?

Ska bygga lösvirkeshus (fritidshus att nyttja året om) och har tidigare inte ägnat väggdimension så mycket tanke, utan enbart sett till tjocklek på isolering och stående regel (i kontakt med säljare på standardhus)
 
Det blir ju knöligt att ha 45x45 regeln på insidan när man ska sätta gipsen. Men det viktigaste är ju att få isolering på två håll,-liggande och stående. För bruten köldbrygga. Vilket man väljer är ju valfritt...
 
Brajanbrain skrev:
Ytterpanel stående 22 mm
distansregel (för att få luftrum bakom panel, spikas utan på liggande regel) ca 28
skiva (vindskydd) ca 10
regel liggande 45
regel stående 170
tätskikt 0,2
regel 45  (installationer dras utanför tätskikt)
gips 12

Detta ger då en vägg som är 332. Är detta verkligen rimligt ? Vilka kan man ta bort alt minska ?
Att väggen blir så tjock beror väl på att du har ordentligt med isolering, 45+45+170 = 260mm! Behöver du verkligen SÅ mycket, eller blev det en 45a för mycket i listan?


Det blir ju knöligt att ha 45x45 regeln på insidan när man ska sätta gipsen. Men det viktigaste är ju att få isolering på två håll,-liggande och stående. För bruten köldbrygga.
sneckarn, du kan ha liggande 45 innanför fuktspärr och använda (stående) t-kotlingar i aluminium...ger stabil vägg och obegränsad flexibilitet i montering av (gips-)skivorna.

Alter ego
 
Jag är inte säker på att jag förstår, hur blir det knöligt menar du ? Vad jag förstår är det viktigast att just tätskiktet (0,2 mm) är så tätt som möjligt vilket talar för att installationerna (el mm) sätts innanför tätskiktet, dvs precis bakom gips och därmed påverkas inte tätskikt av eluttag osv som annars måste tätas noga. Vidare skruvas/spikas gips då inte heller genom tätskikt utan enbart i regel 45x45.
Ska jag ta bort regel 45x45 mellan tätskikt och gips ?

Men jag undrar som sagt även hur man får väggen smalare, då 332 låter VÄL tjockt, eller har jag fel ?
 
MM.. Jovisst! Men jag ser det ändå som knöligare... Känner inte till alu-t men det innebär ju merarbete iaf. Mottager järna en beskrivning på hur det fungerar. Mvh seckarn.
 
Jag mena att en liggande 45a på insidan blir knöligt.
 
Jag har inte utgått från behov av isolering, och inser väl som du säger att 260 är inte nödvändigt utan för mycket. Ska man minska den stående regeln till 145 eller kan man gå ner ytterligare i dimension (gör väl inte heller så stor skillnad) ?
Den yttre 45x45 regeln finns ju även där för att kunna fästa panelen i. Den inre 45x45 regeln för att installationerna inte skall påverka tätskikt.

Tycker trots det att väggen är för tjock och borde kunna göras smalare. Har dock inte koll på "praxis" om hur man gör och vad man kan ta bort eller minska i dimension ?
 
Brajanbrain! jag tror att 154+45 räcker till ditt fritidshus.
 
Skippa 45 regel på insidan alltså ?
 
Mina inlägg handlade om vart den liggande 45an skulle placeras. Jag tycker att deträcker med en stående och en liggande för isolering. Precis som i första inlägget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.