Har funderat och klurat en hel del, men inte kommit fram till något smart vis att bygga regelverket för min altan. Problemet är primärt de sneda hörnen.....

Någon som har några tankar kring hur man löser regelverket vid sneda hörn?

Tänkta dimensioner är 'standard':

Bärlinor 45x195
Golvbjälkar 45x145
Trall 28x95

Kan inte fästa altanen i fasaden (streckad blå linje) och tänkta ha två trappor (streckad röd).

Alla tankar och funderingar är mycket välkomna!
 
  • altan.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Don Tom. Vad är problemet med hörnen?
Man fäster enklast det sneda hörnet med plåtar som bockas i rätt vinkel som sen skruvas fast, eller så skrå spikar du på gammalt hederligt vis. Om du har en regel som går mot detta snedställda hörn använder du plåt på samma sätt eller spikar som sagt.

Jag kanske inte förstår ditt problem riktigt.
/CC
 
Jag tycker att hur man än vänder på det så känns det bräckligt. Men det är förmodligen bara en känsla. Bifogar en bild som illustrerar mitt dilemma.

Känns som att man skulle behöva en bärlina både där hörnet 'startar' och där det 'slutar', men det blir givetvis orimligt många bärlinor.

Skall försöka få till en bättre bild på helheten.
 
  • altan2.jpg
Du måste alltid fästa alla reglar i minst två punkter för att få det stabilt. Den högra kan ju inte vara något problem. Den vänstra däremot är korrekt infäst på ena sidan. punkten längst till vänster i bilden måste dock fästas i ytterligare en regel. Kan du inte justera vinkeln lite och fästa den även i nästa regel. Gick det här att förstå???
/CC
 
Ja, jag tror jag förstår. Tanken var att avsluta med en regel i vilken räcket sedemera skall fästas. Bild bifogas.

Känns som det är konstruktionens svaga punkt, men förmodligen är det inget att oroa sig för. Om inte annat får man väl förstärka i efterhand.....

 
  • altan3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tillägga att jag har precis en sådan hörnkonstruktion som du funderar på, samma djupmått (3800) och bärlinor på ungifär samma ställen och det har funkat utmärkt i snart åtta år. Inte alls instabilt i hörnen.

Jag har även en regel i framkant som förbinder de övriga (inkl hörnet), både snyggt och stabiliserande (liknande din andra bild). Kör cc50 mellan reglarna, hade väl räckt med cc60 men det gick mer jämnt upp så.

Tror du kan köra på med gott samvete och det kommer bli riktigt snyggt med avfasade hörn. Lycka till!
 
Låter utmärkt.

Har precis grävt majoriteten av plinthålen mha grävmaskin, men dräneringsledningar och annat har tvingat fram vissa anpassningar av konstruktionen. Skall försöka få till en ritning på den 'nya' altanen......
 
Anpassningarna är nu klara. Och det blev lite problem......

Någon som har några bra idéer på hur man löser (se infogad bild):

A. Dräneringsledningar och annat gjorde det omöjligt att komma närmare husväggen. Alltså är överhänget på bärlinan (45x195) ca 1,3m vilket är lite i längsta laget. Blir det stabilt om man lägger dubba bärlinor? Eller klarar det sig?

B. Samma problem fast för regelverket. Alltså 2,4m mellan bärlinorna känns som lite väl häftigt för 45x145. Alltså antar jag att man lägger man måste minska cc avståndet för reglarna på det här partiet. Men hur tätt behöver de ligga?

C. Samma som A

D. Stenbumlingar tvingade fram en förskjutning av bärlinorna vilket gör skarvningen aningen problematisk. Hur gör man det bäst?

Mycket tacksam för svar och eventuella idéer......
 
  • plintritning_problem.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga idéer?
 
Hallå Don Tom!
Du skulle kunna skippa plintraden närmasten husgrunden och gjuta socklar som stöd. Det är ju gott om icke-tjälskjutande material, vilket är positivt. Jag håller själv på med altan nu och tänkte bygga formar närmast grunden 40*40cm ca. 20 cm höga. för bärlinan närmast grunden.
Projekt målning (3 strykningar) är precis klart! ::) Vicket j...la jobb!!
 
Halloj Ulan och välkommen 'tillbaks'!

Du gjöt alltså inte in några gängstänger eller karvade ur kantelementen?

Antar att Du haft det fullt upp (med risk för att föra tråden off-topic)?

Hursomhelst; har gjutit plintarna enligt bilden ovan nu och det lutar åt att förstärka med leca block och liknande för den händelse att det kommer att behövas; vilket jag dock inte tror.
 
OK. Nu är jag igång igen.

Problemet denna gång är att sammanfoga golvreglarna på bästa vis i de sneda hörnen. Bild bifogas givetvis.

Har två tankar:

- Bockad spikplåt (första exemplet till vänster i bild) kombinerat med ankarskruv
- Tillyxad passbit med genomgående bult

Vilket är bäst?

Om man använder sig av spik/skruvplåt tjänar man något ur hållfasthetsperspektiv på att även använda en plåt på skarvens utsida (vilket jag sett är vanligt). Tycker det verkar orimligt, men skulle vara intresserad av att höra argumenten.

Mycket tacksam för tankar och idéer.....

 
  • hoern.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ohoj!

Vi har använt båda varianterna du nämner. Spikplåt (på både ut- och insida) fäst med en hord med ankarskruv. Det känns som att den extra spikplåten tillför lite i stabilitet.

"Passbit" - i vårt fall en stump byggtimmer som även utgör fäste för en nedsänkt plattform, fäst med en skock långa franskskruv.
Den senare konstruktionen tillkom eftersom vi inte fick plats att skruva dit en plåt.

Jag har lagt upp ett par bilder över härligheten om dui vill kolla: http://altanbygge.blogsome.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.