Jag ska bygga en regelvägg i min lägenhet som rumsavdelare. Eftersom det är oklart hur länge vi kommer bo kvar vill jag göra det så återställningsbart som möjligt, och tänkte därför följa denna guide där väggen spänns fast snarare än skruvas.

Grejen är dock att jag inte vill att väggen ska gå hela rummets längd, utan tänkte lämna en öppning på 80 cm vilket gör att jag inte kan spänna den mot ena väggen.

Söker därför råd kring om ni tror att denna vägg ändå kan bli tillräckligt stabil - den ska stå i ett barnrum och jag skulle gärna vilja ha möjlighet att hänga något på den, om än inte några tunga grejer.

Väggen tänkte jag bygga med 70*45-reglar och täcka en sida med OSB+Gips och en sida med bara enkelgips.

Jag är öppen för att skruva i takregeln och väggregeln, men det är uteslutet att skruva i golvet.

Har skissat på två alternativ, föredrar Alternativ 1 men är öppen för Alternativ 2 om det är risk att den skulle bli för svajig annars, i Alternativ 2 kan väggreglar fästas i båda väggarna och takregeln gå hela vägen mellan dessa.

Vad tror ni? Kan Alternativ 1 bli tillräckligt stabil om man skruvar i vägg och ev tak?

Alternativ 1:

Teknisk ritning av väggkonstruktion med måttangivelser och anvisningar för montering av reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2:

Teknisk ritning, inre väggstruktur, måttangivelser, reglar, bygganvisningar, svartvit, detaljerad konstruktionsplan, ingenjörsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Dubbelhäftande tejp mot golvet. Så gjorde jag med min platsbyggda garderob utifall man skulle vilja ta bort den i framtiden.
 
B
Som tillägg till ovanstående kan man ju även se till att reglarna spänner mellan golv och tak, t.ex. med hjälp av kilar, innan man skruvar fast den i taket.

En 70 regel som spänner bra, och dessutom är monterad med självhäftande tejp (om man vågar, risk för att golvet påverkas) den rör sig inte i första taget.
 
B BSOD skrev:
Som tillägg till ovanstående kan man ju även se till att reglarna spänner mellan golv och tak, t.ex. med hjälp av kilar, innan man skruvar fast den i taket.

En 70 regel som spänner bra, och dessutom är monterad med självhäftande tejp (om man vågar, risk för att golvet påverkas) den rör sig inte i första taget.
Precis, jag tänkte följa denna guide och alltså spänna fast tak- och golvregel, samt även då skruva fast takregeln om det behövs.

Tomt rum med vit väggstomme, markerade skruvpunkter, fönster, installeringsinstruktioner till höger.


Men det låter mer betryggande då att du tror att den blir stabil, skulle helst undvika dubbelhäftande tejpen för att inte riskera att skada golvet.
 
Då är det nog betong i valvet som klarar ett tryck. med en filtmatta mellan regel tak och golv, samt att det ska vara ett par grova vantskruvar som dras baklänges. Dom fästes i kanske 3 st stående reglar. Det ska då vara en lucka för den. så det går att spänna till mera om det behövs, två fästen i taket är inte fel, så inte väggen kan ramla.
 
J jonaserik skrev:
Då är det nog betong i valvet som klarar ett tryck. med en filtmatta mellan regel tak och golv, samt att det ska vara ett par grova vantskruvar som dras baklänges. Dom fästes i kanske 3 st stående reglar. Det ska då vara en lucka för den. så det går att spänna till mera om det behövs, två fästen i taket är inte fel, så inte väggen kan ramla.
Nu är jag inte med riktigt, vad menar du med betong i valvet? Och var menar du att det ska vara en lucka?

Just nu lutar det faktiskt åt alternativ 2, med en 8*21 öppning. Då kan jag få in väggreglar som fästs/spänns i de befintliga betongväggarna på båda sidor med en takregel emellan.
 
I Intelligence2 skrev:
Nu är jag inte med riktigt, vad menar du med betong i valvet? Och var menar du att det ska vara en lucka?

Just nu lutar det faktiskt åt alternativ 2, med en 8*21 öppning. Då kan jag få in väggreglar som fästs/spänns i de befintliga betongväggarna på båda sidor med en takregel emellan.
Kör du på det så blir det bra och väggen får fästen i ändarna. det jag skrev vad för att spänna upp mellan tak och golv. det med lucka för att spänna på mera. Trä kan ge sig lite och väggen börja glappa.
 
  • Gilla
Intelligence2
  • Laddar…
Nu börjar det bli dags för bygge! Har landat i detta alternativ, men tänkte kolla om någon har tips för bäst tillvägagångssätt.

Hade man gjort en tillfällig vägg som spänns mot bef.väggar på alla sidor hade man kunnat montera hela väggen liggande, sen rest den upp och spänt skruvarna. Hade man istället gjort en permanent vägg som ska skruvas i bef.väggar och golv hade man kunnat skruvat in reglarna för ramen först och sen satt de stående mellanreglarna.

Nu blir det lite av ett mellanting mellan dessa alternativ, eftersom jag gärna skruvar i väggar och tak för att få den stabil trots öppningen, men inte vill skruva i golv.

Det jag tänkte göra är följande:

1. Montera ihop ramen liggandes, 20 mm kortare än takhöjden.

2. I golvregeln fästs franska träskruvar med huvudet på sidan som kommer att ligga mot golvet - dessa kan jag sen spänna upp mot mellanlägg på golvet när ramen är rest

3. När ramen är rest och spänd mellan golv och tak med hjälp av träskruvarna så fäster jag in tak- och väggreglar i betongen.

Det är främst steg nr 3 jag skulle behöva råd kring - ett alternativ är ju att förborra och plugga hål i betongväggar/tak, och förborra hål på motsvarande ställen i golv- och takreglar. Det känns dock att det finns stor risk att reglarnas hål inte matchar helt med pluggarna i betongen när väggen väl är rest.

Hur skulle ni ha gjort? Samma problem hade väl egentligen uppstått även om väggen hade skruvats på alla håll, men hade varit lättare att lösa då. Någon nämnde expanderspik och att man då kan spika in reglarna när väggen väl är rest och spänd, utan att behöva förmarkera något. Kan det vara något? Eftersom jag aldrig använt det vet jag inte om de funkar på så här pass hård betong.

Väggarna är bärande och är gjorda i stabil, hård betong, dvs antagligen inte lättbetong.


Byggteknisk ritning, väggkonstruktion, måttangivelser, skruv- och monteringsanvisningar, betongvägg, takregel, golvregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget fel i din tanke med att resa väggen, samt spänna upp mot taket. Men med fransk går det inget bra, det ska vara en kraftig bult med mutter och bricka mot regeln, sen ska det vara direkt intill en stående regel så det blir stumt upp. Efter kanske 1/2 år så kommer väggen att vilja ramla då virket har förändrats sig. Måste spännas efter. Väggen måste även ankras i sidorna så ingen olycka blir. Bäst är med några långa skruv i tak och golv + sidorna, då står väggen kvar, även om reglar torkar och blir några millimeter kortare.
 
J jonaserik skrev:
Inget fel i din tanke med att resa väggen, samt spänna upp mot taket. Men med fransk går det inget bra, det ska vara en kraftig bult med mutter och bricka mot regeln, sen ska det vara direkt intill en stående regel så det blir stumt upp. Efter kanske 1/2 år så kommer väggen att vilja ramla då virket har förändrats sig. Måste spännas efter. Väggen måste även ankras i sidorna så ingen olycka blir. Bäst är med några långa skruv i tak och golv + sidorna, då står väggen kvar, även om reglar torkar och blir några millimeter kortare.
Tack för input!

Jag har utgått från denna guide där de kör med fransk träskruv, har även sett flera andra som använder det för liknande tillvägga väggar. Men du tror alltså ändå inte att det blir tillräckligt stabilt? Jag har visserligen en öppning i min vägg, men tänker att det åtminstone delvis bör kompenseras genom att den är förankrad i 3 av fyra sidor.

Instruktioner för montering av träram på vägg, med verktyg och komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fungerar säkert, men ett fästa i vardera ände högt upp är nog inte fel, som håller så den inte kan ramla.
 
  • Gilla
Intelligence2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.