Bygger om ett badrum och monterar upp plywood och gips på väggar och undrar kring branchregeln om högst 2mm glipa runt rörgenomföringar.

Hur gör man om man inte lyckas göra så tajta hål för tex rör i rör som kommer ut genom väggen. Gipsen är ju så skör och oftast mäter man lite fel så det är 6mm åt ena hållet och tajt andra sidan på röret som går igenom gipsen.

Kan man spackla för stora glipor eller foga igen dem?

Sedan är jag lite orolig för att rören som rörmokaren monterar inte är helt i vinkel dvs ska enligt branchreglena komma sticka ut 90grader vilket inget av mina rör tycker jag gör.
Ska det spela så stor roll för manchetten som dit, eller missar jag något.
 
  • Två rör i rör-system som sticker ut ur en vägg med ojämna hål i gipsväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ingen fara med hur rören eller håltagningen ser ut som på bilden , ja om de blir snett åt ett håll så kan plattsättaren spackla idär innan tätskikt
 
  • Gilla
buhu
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Är ingen fara med hur rören eller håltagningen ser ut som på bilden , ja om de blir snett åt ett håll så kan plattsättaren spackla idär innan tätskikt
Använder de vanligt spackel typ medium eller något speciellt ?
 
Rickard.
Vad som helst egentligen förutom silikon, målarfog,byggfog, tec7 t ex.
min erfarenhet av plattsättare är att dom inte använder spackel särskilt ofta men men skulle dom ha det i händerna skulle dom kunna använda det också.

Slangen är helt okej monterad förutsatt att dom sitter fast.
 
  • Gilla
buhu
  • Laddar…
K
Vår plattsättare använda någon form av mjukfog för att täta runt alla rörgenomförningar innan tätskiktet åkte upp på väggar och golv.
 
  • Gilla
buhu
  • Laddar…
Ofta om de är stora hål tagningar så lägger vi i när vi ex spacklar golvet med handcement spackel
 
  • Gilla
buhu och 1 till
  • Laddar…
Slangar kommer alltid ut lite skevt då de inte är helt raka men detta spelar ingen roll.

Använd billigaste övermålningsbara mjukfog du hittar att fylla springorna med. 👍
 
Skruva in en gipsskruv i gipsskivan nära golvvinkeln i duschhörna och hör hur det spricker och gipsen knäcks. Så nu är det en stor bulle i våtzon1 nära golvvinkeln.

Hur löser man detta? Skruva ned hela gipsen och byta eller är det regelrätt och peta loss det lösa och spackla igen med tex gypsum?

Det ska tätskikt och stora klinkerplattor på efteråt.

Rör sig om ca 7x5cm gips som spräckta.
 
  • Skadad gipsskiva i hörnet vid golvet med en synlig bulle och sprickor runt en gipsskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsskiva med stor bulle och sprickor nära golvet där en gipsskruv är infälld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B buhu skrev:
Skruva in en gipsskruv i gipsskivan nära golvvinkeln i duschhörna och hör hur det spricker och gipsen knäcks. Så nu är det en stor bulle i våtzon1 nära golvvinkeln.

Hur löser man detta? Skruva ned hela gipsen och byta eller är det regelrätt och peta loss det lösa och spackla igen med tex gypsum?

Det ska tätskikt och stora klinkerplattor på efteråt.

Rör sig om ca 7x5cm gips som spräckta.
Ta en kloss och banka till med hammaren så det inte är en bula där bara.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ta en kloss och banka till med hammaren så det inte är en bula där barjag h
Petade loss det. Fattar inte varför det knäcktes för jag har ju både kottlat mellan stående reglar längs ned samt att det sitter en 15mm plywood.

Är det ny gips på eller kan jack spackla med gypsum?

Eller lämna så får plattsättaren fixa(lär bli nöjd)
 
  • Närbild på skadad gipsskiva med en avlossad bit och en synlig skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad gipsvägg med en spricka och en bit som lossnat, exponerar underliggande plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B buhu skrev:
Petade loss det. Fattar inte varför det knäcktes för jag har ju både kottlat mellan stående reglar längs ned samt att det sitter en 15mm plywood.

Är det ny gips på eller kan jack spackla med gypsum?

Eller lämna så får plattsättaren fixa(lär bli nöjd)
Då är det bättre du spacklar upp innan plattis kommer.
 
Hittade anledningen. Tydligen en svacka nere i hörnet av att nån regel inte sitter som den ska.
 
  • Svacka vid väggens hörn där en regel inte är korrekt placerad, synlig genom vattenpassets bubbla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.