Hej på er,

Försöker läsa som en tok överallt men ju fler branchregler man läser desto mer avlägset ter sig svaret, referenser hit och dit och jag hittar inte bilaga C eller också fanns inte den information jag sökte.

Kan någon ge det slutgiltiga svaret på:

1. Vilken regeltjocklek och cc-avstånd gäller för väggar som sedan skall ingå i våtrumskonstruktion?

2. Vilka skivor och hur tjocka skall dessa skivor vara för att ingå i våtrumskonstruktionen?

3. Vilka golvskivor skall man använda för att bygga på cc-30-golv för att det skall vara godkänt för våtrum.

Om någon har hittat några illustrerade exempel på hur godkända väggar och golv ser ut i genomskärning så vore det kalas. Jag tycker ibland att branchreglerna i bland är så generella så de blir intetsägande och ger inga konkreta svar på frågorna förrän man kommer till själva tätskiktet. Av denna anledning vore det så bra om det fanns någon i branchen som har förstått att reglerna skall läsas av människor som skall göra ett bra badrum och inte av jurister som försöker hitta ett kryphål för att inte betala ut försäkringen när väl skadan har inträffat. ;) Det skulle ju räcka med 4-6 bilder på genomskärningar på godkända konstruktioner från början till slut för att man skall fatta. Det närmaste jag kom var i den här broschyren längst ner på sidan 6 men här är det svårt att veta om det är bara för just denna tillverkare eller om det gäller generellt.

Desperat sökandes efter den förståbara sanningen....

//Per
 
1. Finns ingen regel om varken reglar eller cc mått. Men man brukar köra cc 450 mm för att passa skivorna och det brukar räcka med 45 mm reglar.

2. Är det till golv eller vägg? Ska du ha kakel eller plastmatta? Antar att du menar vägg och har du plastmatta så går det bra med vanligt gips även i duschen. Går även bra med vanligt gips om tätskitet till kaklet består av plast eller folie om tillverkaren tillåter det. Däremot om du har ett vätskebaserat tätskikt får det inte användas i duschutrummet.

3. Är det klinkers du lägger måste spånskivan vara minst 22 mm och vara av fuktålig kvalite (V 313-P5). Som antingen hellimmas eller med en formstabil avjämningsmassa på minst 12 mm. Glöm inte fallet vilket är mycket lättare med avjämningsmassan.


Här är en länk till reglerna som du måste följa: http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2009JuniUtgava2.pdf
 
Du får väl aldrig ha vanlig gips i väggarna i zon1 (dusch/badkar)???? Godkänd våtrumsskiva i zon 1 och en meter intill. Endast folie tätskikt i zon 1 och golv . I övriga väggar (zon 2)kan du ha vad som helst i väggarna och det gamla rollningsbara tätskiktet.

När det gäller regel avståndt i väggarna så ska det vara 30c/c om du har enkel väggskiva och ska kakla. Annars kan du ha 45-60c/c om du lägger dubbla lager väggskivor innan tätskikt och kakel.
 
Redigerat:
Du kan ha cc600 på väggarna också om du t.ex använder LIPs 20mm våtrumsboard...
Dock rekommenderar jag även cc300 med denna trots att de säger det är ok med cc600...

Ska du plattsätta så är inte cc450 godkänt eftersom du inte kommer upp i tillräcklig böjstyvhet.

Vid cc600 på golvbjälkarna så är det 22mm golvspån som man sedan armerar och flytspacklar minst 12mm för att det ska bli en hållbar konstruktion att plattsätta.
 
Hej och hå!

Jag var i kontakt med en byggnadskonstruktör och vi talades vid lite grann. Han rekommenderade att jag skulle ta bort så mycket organiskt material från konstruktionen som möjligt och rekommenderade att jag skulle köra plåtregel i väggen. Jag valde dock ändå att köra träregel 45x95 cc300 och på detta kommer jag lägga en 13mm våtrumsskiva.
En intressant sak var att jag har en yttervägg som jag då har en diffusionsspärr i. Det som jag fick insikt om i efterforskningen efter en så sann sanning som möjligt är att det inte är speciellt lyckat att ha två diffspärrar med endast en 45mm spalt mellan dessa. Det finns då två sätt att gå till väga. Antingen behåller man den ursprungliga diffusionsspärren. Då måste man skapa en 45 mm ventilerad spalt mellan diffusionsspärren i väggen och tätskiktet i badrummet. Den andra metoden är att öppna upp diffusionsspärren i väggen (helt enkelt skära sönder plasten) och sedan ansluta diffusionsspärren i väggen mot tätskiktet i badrummet. Man får således dra in plasten från väggen och sätta fast den mot tätskiktskonstruktionen i badrummet. Jag kommer välja det andra alternativet eftersom jag ännu inte slagit igen väggen.
 
MickeK skrev:
Du får väl aldrig ha vanlig gips i väggarna i zon1 (dusch/badkar)???? Godkänd våtrumsskiva i zon 1 och en meter intill. Endast folie tätskikt i zon 1 och golv . I övriga väggar (zon 2)kan du ha vad som helst i väggarna och det gamla rollningsbara tätskiktet.

När det gäller regel avståndt i väggarna så ska det vara 30c/c om du har enkel väggskiva och ska kakla. Annars kan du ha 45-60c/c om du lägger dubbla lager väggskivor innan tätskikt och kakel.
Du har fel

FÖLJANDE GÄLLER VID TILLÄMPNING AV GVKS BRANSCHREGLER:

Ytskikt av kakel på vätskebaserat tätskikt

Vätskebaserat tätskikt ska inte appliceras i våtzon 1. Traditionell gipsskiva med kartong är godkänd att använda i våtzon 2 om det vätskebaserade tätskiktets ånggenomgångsmotstånd överstiger 1 miljon s/m.

Ytskikt av kakel på plastmatta som tätskikt eller på tätskiktsfolie

Traditionell gipsskiva med kartong är godkänd att använda i både våtzon 1 och våtzon 2. Fukttålig skiva kan väljas om dokumenterad kompatibilitet mellan tätskikt och skiva är säkrad.

Yt- och tätskikt av plastmatta

Traditionell gipsskiva med kartong är godkänd att använda i både våtzon 1 och våtzon 2. Fukttålig skiva kan väljas om dokumenterad kompatibilitet mellan plastmatta och skiva är säkrad. Underlaget ska vara så beskaffat att installationen inte ger upphov till skönhetsfel – t.ex. i skarvövergångar.
 
Redigerat:
Dessa jä*la branschregler...

SÅ säger GVKs regler men BKRs regler säger helt annorlunda...

SÅ det handlar om vilka branschregler man följer...
 
huggan skrev:
Du har fel

FÖLJANDE GÄLLER VID TILLÄMPNING AV GVKS BRANSCHREGLER:

Ytskikt av kakel på vätskebaserat tätskikt

Vätskebaserat tätskikt ska inte appliceras i våtzon 1. Traditionell gipsskiva med kartong är godkänd att använda i våtzon 2 om det vätskebaserade tätskiktets ånggenomgångsmotstånd överstiger 1 miljon s/m.

Ytskikt av kakel på plastmatta som tätskikt eller på tätskiktsfolie

Traditionell gipsskiva med kartong är godkänd att använda i både våtzon 1 och våtzon 2. Fukttålig skiva kan väljas om dokumenterad kompatibilitet mellan tätskikt och skiva är säkrad.

Yt- och tätskikt av plastmatta

Traditionell gipsskiva med kartong är godkänd att använda i både våtzon 1 och våtzon 2. Fukttålig skiva kan väljas om dokumenterad kompatibilitet mellan plastmatta och skiva är säkrad. Underlaget ska vara så beskaffat att installationen inte ger upphov till skönhetsfel – t.ex. i skarvövergångar.
Jag håller mig till BBV's regler (BRK). Skulle kanske vara tydlig med det i mitt inlägg.

"Kartongkladda skivor av gips ska inte
anvandas i vatzon 1 som underlag for tatskikt
eller som bakomvarande skiva. Galler bade
golv och vaggar."
 
Tycker man ska se till att kolla upp med sitt försäkringsbolag vad det står i deras villkor att man ska uppfylla för krav...

BBV = Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum
GVK = AB Svensk Våtrumskontroll
MVK = Måleribranschens VåtrumsKontroll

Personligen tycker jag GVKs branschregler känns lite luddiga när man skummar genom dem.
 
Konstigt, enligt mitt försäkringsbolag länsförsäkringar ska man följa dessa regler:

Med byggregler avser vi Boverkets byggregler:
�� Boverket, tel 0455-35 30 00, www.boverket.se
Med branschregler avser vi följande organisationers regler:
�� AB Svensk våtrumskontroll, GVK tel 08-702 30 90, www.gvk.se
�� Byggkeramikrådet, BKR, tel 08-641 21 25, www.bkr.se
�� VVS-företagen, tel 08-762 75 00, www.vvsforetagen.se

Men vad gör man om reglerna strider mot varandra som i exemplet ovan?
 
Tror det står så i de flestas villkor vilket gör att det är lite svårt att veta vad som gäller i slutänden, men läser man på boverkets hemsida så står det bl.a så här:

#
Får jag använda papperklädd gips i mitt badrum?

Boverket förbjuder inte pappersklädd gips.
Kravet i Boverkets byggregler är att fukt inte ska komma i kontakt med byggnadsdelar och utrymmen som inte tål fukt. Pappersklädd gips är fuktkänslig och det ställer mycket stora krav på det vattentäta skiktets täthet, infästningar, m.m och nogrannt arbetsutförandet, för att gipsskivan inte ska bli fuktskadad.
En fuktbeständig skiva är mer tolerant om fukt tränger igenom tätskiktet eller infästningarna.
En behörig plattsättare eller ett försäkringsbolag kan kräva att vissa skivor som är tillverkade för att användas i våtrum ska användas istället för pappersklädd gips, för att t.ex. garantin eller försäkringen ska gälla.
Viktigt att montera dessa skivor enligt tillverkarnas monteringsanvisning.
#

Personligen så anser ju jag att ifall man ska ha keramik på golv och väggar så bör man nog följa Byggkeramikrådets branschregler BBV och ska man ha plastmatta så kan man följa GVK.
Då tror jag man gör det säkraste våtrummet.

MEN... återigen är detta min högst personliga uppfattning !! ;)
 
Kanske ska säga det att vi hade plastmatta, tätskikt och ytskikt i samma. Mycket mera säkert.
 
1. Det är tillverkaren av väggskivor som ska tillhandahålla monteringsanvisning men cc mått skruvavstånd osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.