Hej.

Vi ska borra hål på några ställen i vårt radhus, för att sätta upp hatthylla, hallspegel och några hyllor i vardagsrummet. Dock vill vi vara säkra på att vi inte råkar borra in i något vattenrör eller elledning inne i väggen. Tänkte därför skaffa en regelsökare, för att vara på den säkra sidan. Kan ni ge tips på någon regelsökare, som inte är så dyr, som kan känna av både el och vattenledningsrör inne i väggen? Vi har gipsväggar och huset är byggt år 2008.

Kan man börja med att försiktigt spika in en spik i väggen för att se om det plötsligt tar stopp av något eventuellt rör, och sedan dra ut spiken för att därefter borra ett större hål, eller har ni något annat bättre tips?

Hur är det förresten generellt med radhus som är relativt nybyggda, lägger man vattenledningsrör mitt uppe bakom väggarna eller ligger de oftast längst ner bakom väggarna, alltså nästan nere vid golvet?

Tack så mycket på förhand!
Mvh Jossan​
 
Är det enplanshus?

Väldigt långsökt att ha vatten i något annat än i samband med våtutrymme. Är det då gjuten platta så kommer ju oftast rör i rör nerifrån plattan.

Om du är orolig. Ta ett borr mät 13-15mm in och tejpa. Så borrar du tills tejpen Då är du troligtvis igenom gipsen om det är enkelgips.

Köp några aligatorplugg stoppa i och in med skruven.
Alternativ speedplugg rätt i gipsen med skruvdragaren. Färdigt. ;)


Lycka till =)


MVH Michael
 
Hej.

Tack för ditt svar. Nej det är ett tvåvåningsradhus. Det låter logiskt som du säger, att det inte borde finnas några vattenledningar inne i väggarna eftersom det inte är något våtutrymme i närheten. Men jag förstod inte riktigt hur du menade med tejpen.

Hur är det med elledningar då? Finns de mest runt själva eluttagen eller kan de finnas lite varsomhelst i väggarna?
 
borrtejp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det bästa alternativet tycker jag är denna lilla fina:
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid53.pdf

Stjärnbits på maskinen och skriva in bara. Sedan drar du skruven i den. sitter utav h-vete. Använder dessa för att montera stödhandtag för bostadsanpassning, fackligt.

Go for it ! =)
 
Elen brukar i regel vara dragen högt upp och lodrätt vid brytare och uttag. Men ingen garanti. Dock flyttar dom lätt på sig mellan reglar.

Angående fästmaterial så skulle jag välja molly om det är gips och ni ska skruva upp hyllor.

Det han menar med tejpen är att om du tejpar 15mm från spetsen och borrar in till tejpen då är du igenom gipsen och inte mer, alltså undviker du i att borra i något annat. finns där rör så ligger dom lite längre in.
 
Ah nu förstår jag hur ni menade med tejpen. Men hur vet jag om det är enkelgips eller dubbelgips? Vad är normalstandard i "moderna" hus? Enkel- eller dubbelgips?

Pluggarna som jag har köpt är längre än 15 mm. Räcker det ändå med att jag endast borrar 15 mm och trycker in pluggen så att den hamnar längre in än 15 mm?
 
Ja de är ju till dubbelgips.
Enkelgips är väl sisådär 13mm tjockt och dubbelgips 26mm. Hur tjock gipsvägg man har är ju lätt att mäta om man borrar ett hål. Knackar man på väggen och den låter väldigt ihålig är det troligen enkelgips. Dubbelgips låter lite mer stumt.

Knacka lite över hela väggen så hör man även vart reglarna sitter.
 
Redigerat:
Jag har försökt mäta i ett annat hål på en av de andra väggarna i huset och där verkar det vara dubbelgips, för där är väggen ca 28 - 30 mm tjock. Men då funkar väl inte dessa pluggar? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Gips--och-skruvankare/Skruvankare-70-st-19195/
Det var nån i butiken som sa till mig att gipsväggen inte får vara tjockare än själva hylsan (som är 20 mm) för han sa att de där "vingarna" på sjävla pluggen, måste kunna expandera på andra sidan av gipsväggen. Så om gipsväggen är för tjock så är den i vägen för vingarna att expandera... stämmer det?

Eller kan vingarna expandera ändå, även om det är gips i vägen? Alltså att vingarna trycks ut i gipset med hjälp av en tång för skruvankare.. Vad menas med "greppområde 3 - 20 mm" ?

Ursäkta att jag ställer tusen frågor men jag är verkligen kass på detta...
 
Greppområde innebär att väggtjockleken måste vara inom de måtten. Vingarna måste kunna expandera för att expandern skall sitta ordentligt. Använd alltid en tång (mollytång) för att expandera dem. Det blir inte lika bra om du skruvar ut dem.

Regelsökare kan vara svårt att använda. Finns flera trådar om sådana här på forumet. Det finns säkert proffsgrejer som man kan lita på. Har själv stålreglar och träreglar blandat inne i väggarna så det är svårt att veta vad man hittar. För att hitta elledningar har det iallafall fungerat bra för mig med en enkel regel- och elledningssökare. Tänk på att strömmen måste vara på i ledningen du söker efter.

Om du har två våningar på huset får du även se upp med värmeledningar om du har vattenburet system. Kanske går vattenledningar och avlopp i en stam mellan våningarna så att du kan se?

Lycka till!
 
Tack för massa tips. Så då måste jag alltså ha pluggar som har greppområde 30 mm om min gipsvägg är 30 mm. Jag testar att köpa en enkel regelsökare på Clas Ohlson och ser om det verkar funka..

Jag har två våningar på huset, men på hela nerevåningen är det golvvärme så det finns inga element med vattenledningar. Däremot på övervåningen så är det element i alla rum så där går det ju ner vattenledningsrör från elementen ner i golvet.
 
Dubbelgips är oftast bara om du har angränsade lägenhet. För brandklassning.
Varför ska folk envisas med att åka till biltema och andra hobby affärer :)

Hade du knallat in på XL, Tools eller Beijer så hade du säkert fått proffsig hjälp och kunnat köpa lösvikt.
Med mollyplugg reser vi 40 år tillbaka i tiden. :D

Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.