Hejsan!

Jag håller på och planerar innerväggar på en övervåning till Smålandsvillan Mariannelund.

Sannolikt kommer i princip alla innerväggar (utom då mot badrummet) att bygga på principen:
- Gips 13
- OSB 11
- Regel med isolering
- OSB 11
- Gips 13

Frågan är val av regel och CC-mått.


Till badrumsväggen har jag följande fundering:

1. CC-måttet inte väl egentligen inte en så stor fråga, det känns som om det får bli CC300 och 1200mm skivor. Men - kan man köra med 45x45 regel eller blir det för ostabilt? Tanken är att det ska sättas kakel på badrumssidan...


Till de andra väggarna har jag följande funderingar:

1. Ska man köra med 45x45 som regel och få 93mm total tjocklek, och få det att passa med dörrkarmar eller ska man köra 45x70, komma upp i 118mm - men då blir det inte plättlätt med karmarna..?

2. Det vore ju förstås trevligt att köra CC450 på inneväggarna och köra med 900-bredd på gipsskivorna. Dock kommer ju OSB-skivorna 1200 breda, så det känns trots allt som om CC600 är att föredra med även 1200mm gipsskivor. Kommer det bli stabilt med 45x45 om jag väljer den regeldimensionen?


Tack på förhand! :)

/Mattias
 
Eftersom du ska ha OSB´n innerst så är det ju den som styr regelavståndet. Jag vet inte om det finns OSB på 900:as bredd? Gipset kan du ju välja efter behag eftersom den inte behöver skarvas på regel när du har OSB bakom.
 
  • Gilla
Kungdolf
  • Laddar…
Milkshaken
Badrummet cc30 ja.... Lägg OSB,n ned så behöver du inte tänka på bärigheten. Iövrigt så hade jag kört med 70 reglar, och 70 isolering, det burkar inte så mycket då.
 
45x45 blir nog inte en tillräckligt styv konstruktion för kakling, risken finns för spickor i fogen. Du skulle kunna köra 70x45 c/c 30 och WAB (wet area board) 12,5 mm på badrumssidan och OSB och renoveringsgips på andra sidan. Väggen bygger då 100 mm.
 
Jag är nog för 45x70. Det finns ju dessutom dörrkarmar som är lite bredare för att passa för 118 mm djupa väggar. Kostar iofs något mer än standard.
 
OSB finns i 90 bredd.
 
Skarva INTE OSB och gips på samma ställe, blir lättare att få en slät vägg med förskjutna skarvar.

Protte
 
Tack för all input!

Då får det bli 45x70 på reglarna rakt över! Får se sen då om det blir CC450 eller CC600 vid de andra väggarna, med lite tur hittar jag dessutom OSB 900x~2400 lokalt när det är dags, då får det nog bli cc450...

Ska leta reda på karmar för 118mm, det känns ju som om +/- 1-2mm inte kommer vara något problem på karmbredden heller...

/m
 
Tänk 90 gips för allt i världen.
Det är svårt nog att få upp den skivan i trappen. En 120 skiva vågar jag inte tänka på hur det skulle gå till. Vad gäller OSB kan du alltid skruva den liggande.
Själv valde jag att dela OSB'n i två 60 skivor för att få upp dem i min Lammhult. Några 120 skivor bars upp men det är garanterat märken i vägg och trapp efter det.

Vad gäller regelval har jag ingen erfarenhet av 45 regel utan har kört på 70 med cc 45 och 90 cc 30 i badrum. Det finns karmar för 118 mm väggtjocklek också. Kanske inte på byggmax men jag skulle tro att det är ganska vanligt. din tänkta konstruktion med dubbla skivor och 70 regel måste nog vara bland de vanligare sätten att bygga vägg?
http://www.bygghemma.se/inomhus/inn.../karmar/karmsidor snap-in vit/p-131550-131558
 
Ett tips är att använda 45x70 eller 45x95 på flatan. Det blir styvare än 45x45 men totalen blir som med 45x45. Sedan hade jag valt regelavstånd så jag sluppit skära i isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.