Jag ska bygga ett yttertak med tegelpannor ovanpå en jordkällare för att leda bort vatten. Eftersom jag inte behöver spont tänkte jag köra reglar (45x70) på takstolarna.

Min fråga är: om jag anpassar avståndet på reglarna rätt kan jag då använda dom som ”bärläkt” och lägga pannorna direkt på? Eller är det reglar, ströläkt, bärläkt och pannor som krävs?

När jag läser instruktionen för pannorna ser det ut som det borde funka, bara jag håller avståndet och höjer nedersta regeln ca10mm. Dock har jag inte lagt tegeltak tidigare (plåt och plast bara) så vill ändå checka av med er mer kunniga innan jag kör igång.
 
Det går bra men är kanske onödigt kraftigt.
 
wildeside
Har du en klyvsåg så kan du klyva 45X70 så spar du lite material, annars är det bara att spika på.
 
Tack för svar! Får fundera ett varv till på dimensioneringen. Taket ska tåla pannor och snö (västernorrland) så felar hellre på den säkra sidan ….
 
Vid lätta undertak så används oftast/alltid 45x70. Klyv den inte på mitten om det är 120cc på takstolarna, det blir för klent.
 
  • Gilla
LandxPelle och 2 till
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
Vid lätta undertak så används oftast/alltid 45x70. Klyv den inte på mitten om det är 120cc på takstolarna, det blir för klent.
Tack för klargörandet! Jag kör på ursprungliga planen. Det är hursomhelst inte virkesåtgången utan tidsåtgången som spelar roll här. Har bara 2 veckor på mig och kan jag spara en dag på att slippa spika läkt, utan att takets funktion påverkas, vore det skönt.
Nån som lagt pannor direkt på reglarna?
 
K
För att skydda en jordkällare så torde det inte alls vara lika kritiskt, och ditt förslag kommer fungera bra.
Vad skulle ytterligare strö och bärläkt tillföra? Mer luft som kan cirkulera...?
Nja.. Kör på din idé och ta 45x70 vilket är det som används som vid lätta undertak för takstolarna som är cc 120.
Enda skillnaden när blir att du inte har någon underlagsduk (?).

B Busifer skrev:
Tack för klargörandet! Jag kör på ursprungliga planen. Det är hursomhelst inte virkesåtgången utan tidsåtgången som spelar roll här. Har bara 2 veckor på mig och kan jag spara en dag på att slippa spika läkt, utan att takets funktion påverkas, vore det skönt.
Nån som lagt pannor direkt på reglarna?
Vad menar du med lagt pannor direkt på reglarna

Menar du att du tänkte använda reglarna för att stadga takstolarna i sidled? Men om du förtätar deras horisontella avstånd så kan de även fungera som bärläkt? Det är så man gör på lätta underlagstak.
 
K kniv skrev:
Vad menar du med lagt pannor direkt på reglarna

Menar du att du tänkte använda reglarna för att stadga takstolarna i sidled? Men om du förtätar deras horisontella avstånd så kan de även fungera som bärläkt? Det är så man gör på lätta underlagstak
Exakt så! För stadga och för att bära pannorna. Men då låter det som att jag kan köra på. Tack för hjälpen!
 
Kör på , vanligt förfarande men höj sista pannraden 22 istället
 
K
E egge80 skrev:
Kör på , vanligt förfarande men höj sista pannraden 22 istället
22?! Beror ju helt på vilken takpanna han har och vart bärläkten sitter i förhållande till takpannans nederkant.

Det man gör är att lägga en panna på de tre raderna längst ner, lägger vattenpass/rätskiva över de två översta pannorna och sen höjer nedersta pannan så den kommer i liv med vattenpasset. Då vet man hur mycket högre nedersta bärläkten behöver vara.
 
I instruktionen till pannorna står bara att nedersta läkten ska spikas på ”högkant”. Inget specificerat läktmått. Bärläkt på bauhaus och byggmax verkar diffa ca 13mm mellan höjd och bredd så det är det jag räknat på (skrev 10mm lite slarvigt från minnet). Jag hade tänkt göra några klossar med bandsågen och sätta mellan takstol och nedersta regeln. Metoden med vattenpass låter mer tillförlitligt dock, särskilt som regeln är bredare än läkten och gör att vinkeln på pannorna adderar lite höjd…
 
K kniv skrev:
22?! Beror ju helt på vilken takpanna han har och vart bärläkten sitter i förhållande till takpannans nederkant.

Det man gör är att lägga en panna på de tre raderna längst ner, lägger vattenpass/rätskiva över de två översta pannorna och sen höjer nedersta pannan så den kommer i liv med vattenpasset. Då vet man hur mycket högre nedersta bärläkten behöver vara.
Nä ok jag blev lite för upphetsad kanske , men fick för mig att det skulle bli nån standardpanna i betong typ benders eller monier med läktavstånd mellan 34 och 37 och då tycker jag att en 22a är ypperligt men det är lurigt att anta för mycket
 
K
B Busifer skrev:
I instruktionen till pannorna står bara att nedersta läkten ska spikas på ”högkant”. Inget specificerat läktmått. Bärläkt på bauhaus och byggmax verkar diffa ca 13mm mellan höjd och bredd så det är det jag räknat på (skrev 10mm lite slarvigt från minnet). Jag hade tänkt göra några klossar med bandsågen och sätta mellan takstol och nedersta regeln. Metoden med vattenpass låter mer tillförlitligt dock, särskilt som regeln är bredare än läkten och gör att vinkeln på pannorna adderar lite höjd…
Jo instruktionerna säger oftast ”högkant”, för att det blir ofta ”tillräckligt bra”.

Läkt finns i måna dimensioner 25x36, 25x38, 25x48, 45x70 mfl. Så det är stor skillnad på en 25x36 på högkant jämfört med 25x48 eller 45x70.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.