Hej, en liten fråga. Vid montering av dubbla vindskivor så spikas, vad jag förstår, den undre vindskivan i en regel som går under råsponten en liten bit in längs gaveln. Den regeln är gulmarkerad i bilden.

Kan man strunta i den och spika i den övre vindskivan i trekantsläkten först, och sedan fästa den undre vindskivan genom att spika bara genom den övre vindskivan (överlappet mellan övre och undre vindskiva)?

Om inte, måste man fästa (den gula) regeln innan man drar på takpapp? Spikar man den uppifrån och ner eller nerifrån och upp? Dumma frågor kanske, men hur och när lägger man dit den regeln? Man vill ju gärna ha dit den exakt så att skivorna sedan hamnar tätt emot varandra.

Lite undrande.
 
  • tak.JPG
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Inte säkert om det är helt rätt, men jag gjorde följande:
1. Gula regeln spikades fast ovanifrån genom råsponten. Jag la den iofs kant-i-kant med råsponten.
2. Trekantslisten fästes mot råsont och regel. Spikad ovanifrån
3. Först vindskivan fästes mot regeln och andra skivan uppepå. Allt spikande utifrån så att säga.
 
Tack för svaret. Ok, men blir det inte ett glapp mellan trekantsläkten och den övre vindskivan då? Eller blir den övre skivan snett lutande in mot trekantsläkten?
 
  • Gilla
StoffeInglesias
  • Laddar…
Var det här jag försökte beskriva.
 
  • vindskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Neo Gucci och 1 till
  • Laddar…
Ah, å fan. Ja, det ser inte så dumt ut. Den undre skivan går då upp lite högre än vad jag har utgått ifrån (så man spikar igenom den när man spikar den övre), men det spelar ju ingen roll. Det borde ju funka. Tack för tipset.
 
  • Gilla
LarsiH
  • Laddar…
OMLAJA skrev:
Var det här jag försökte beskriva.
Det blir inte bra när du viker upp pappen mot trekantsregeln, kör på det första alternativet, det är så man gör.
Skruva/spika undre regeln ovanifrån innan du lägger pappen, sedan trekantsregeln ovanifrån dikt utåt där vindskivan kommer.
Sedan skruvar/spikar du den undre vindskivan ->övre skivan
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Hej, ok, att vika upp pappen trodde jag man gjorde. Tänkte fästa den mot utsidan av trekantsläkten med pappspik, där gör ju inget med synlig spikning och där kommer vindskivor sen också. Eller ska man limma den bara längs med trekantsläkten?
 
Mikael_L
OMLAJA skrev:
Var det här jag försökte beskriva.
Sådär kommer det bli på vårt hus också när jag är klar, jag har alltså inte satt dit övre vindskivan än.

Jag vet inte om det blev fel gjort på det viset, om det skulle varit enligt Rawspont's första bild.
Men i vilket fall kommer det ju ändå bli rätt skyddat av vattplåten som kommer som tak över alltihop.
 
Har man regäla överhäng (mina är 700mm) är det naturligtvis bättre att styva upp råsponten, och få denna i en rak linje, med att lägga en 45x45 under den som ni visar. Enklast är att skuva fast den, samt att använda tryckt virke. Jag har 28X120mm på sidorna
 
...och sen kan man i mån av tid också bygga en 'låda' underifrån. Pss slipper man stirra
in i råsponten om man står på backen och tittar upp.

Bygger vidare på min placering av regeln... ;)
 
  • windskiva2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
Hej
Synd att man inte läste detta tidigare.
Håller på att lägag om taket nu. Jag hade varken trekantslist eller nån regel under. dubbla vindskivor satt sär tidigare spikade in i svallet bara.
Jag har nu kompletterat med en trekanstlist och trodde att första skivan skulle sitta i höjd med trekantslisten och sen nästa passa i höjd efter pannorna.

Under är mitt uthäng täckt med vitmålad masonit och även om det inte är något fel på svallet ser det lite trist ut där. Ångrar nu att jag inte satte en 45*45 under för att sedan komplettera med en till inne för att kunna klä uthänget på nytt med nån form av board (mdf kanske).

med rätt längd på skruv skulle man kanske kunna skruva den underifrån nu innan man är färdig att montera vindskivorna.
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
bild 1 e det bästa alternativet.
2"2" spikas lr skruvas fast genom råsponten, finns ingen anledning att ha en tryckt regel. isf kan man lika gärna ha hela huset i tryckt.
allt målas ändå..
takpappen skär du av på ovankanten på trekantsläkten.
jag använder 1"7" som vindskivor.....
mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
är det inte "lättare" att lägga den undre 45*45 i kant med råsponten, blir ju dumt om man får den ojämt en liten bit in?? Kan ju vara svårt att måtta det exakt på stegar ställningar och hänglinor ;)

sen spika den undre i höjd med trekantslisten för att sedan passa den övre i höjd med teglet
 
  • Gilla
Neo Gucci och 1 till
  • Laddar…
man håller en brädbit alltså en 1" bräda som mall för 2"2".
jag använder 1"7", mäter 3 cm ner från ovan sidan( underkant råspont) fäster en 3" spik löst sen lägger man den yttre vindskivan på.
då har du perfekt mått för vindskivsplåten över pannorna.
så det blir inte alls dumt å krångligt utan helt perfa....
mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
L
Jag har nog sabbat till allt. För så som jag har byggt. Så är boden, råspont, sedan trekantslist längst ut. Under det så ligger takbjälkarna och allt går lika långt ut.
Sedan så har jag underlagspapp uppe på råsponten och upp på trekantslisten.
Nu tänkte jag lägga läkt, och tegel. Men hur ska jag göra med vindskivan?
Frågor. Hur långt ner ska vindskivan gå? Dvs ut mot rännan.
vilken bredd på vindskiva? Ska jag spika dubbla?
Hur högt ska vindskivan gå?
mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.