Hej undrar varför dessa reglar från tex Byggmax att de ej får användas i bärande konstruktioner?
Funkar det då inte att användas som hörnstolpar i ett växthus?
Tänkte bygga ett växthus i ca storlek bredd 3 m och längd 4,5. I övrigt tänkte jag använda mig av 95 x 45 reglar på en murad grund av lecablock.

https://www.byggmax.se/regel-95x95-p08195095
 
K Karinm-lou skrev:
Hej undrar varför dessa reglar från tex Byggmax att de ej får användas i bärande konstruktioner?
Funkar det då inte att användas som hörnstolpar i ett växthus?
Tänkte bygga ett växthus i ca storlek bredd 3 m och längd 4,5. I övrigt tänkte jag använda mig av 95 x 45 reglar på en murad grund av lecablock.

[länk]
Eftersom virket inte är klassat så går det inte veta med säkerhet vad det håller för.

Men självklart går det att använda i bärande konstruktioner, men man kan inte räkna med att det håller lika bra som klassat virke (eller limträ stolpar som normalt används vid stolpar). Växthus är ingen stor belastning och det beror på hur resten ser ut om det är ok.
 
A Autodidak1 skrev:
Eftersom virket inte är klassat så går det inte veta med säkerhet vad det håller för.

Men självklart går det att använda i bärande konstruktioner, men man kan inte räkna med att det håller lika bra som klassat virke (eller limträ stolpar som normalt används vid stolpar). Växthus är ingen stor belastning och det beror på hur resten ser ut om det är ok.

Men det står ju att det är "Sortering G4-2".
Kollar man på denna sida:

https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/kvalitet-och-sortiment/

Så är G4-0 - G4-2 för Konstruktionsvirke.

//Lars
 
K kongolasse skrev:
Men det står ju att det är "Sortering G4-2".
Kollar man på denna sida:

[länk]

Så är G4-0 - G4-2 för Konstruktionsvirke.

//Lars
Du blandar ihop 2 begrepp, G4-0 osv är klassning för sortering av virke. Denna sortering ligger till grund för vad det kan användas till.

Och även om det kan användas till konstruktionsvirke enligt sorteringen så måste varje planka klassas för att få användas som konstruktionsvirke (C-klassning).

Utan denna klassning så följer man inte EKS om man bygger.
 
Redigerat:
A Autodidak1 skrev:
Du blandar ihop 2 begrepp, G4-0 osv är klassning för sortering av virke. Denna sortering ligger tillbgrund för vad det kan användas till.

Och även om det kan användas till konstruktionsvirke enligt sorteringen så måste varje planka klassas för att få användas som konstruktionsvirke (C-klassning).

Utan denna klassning så följer man inte EKS om man bygger.
Ok tack då vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.