OBS att detta nu är MIN egen personliga åsikt, baserad på den kontakt jag har haft med enskilda försäljare. Personkemi betyder mycket, dessutom är jag en ganska så "krävande" kund som vill ha raka klara besked. Helst ganska direkt, alltså inom en vecka eller så. Kan jag inte få besked så snabbt vill jag få reda på det, och en uppskattning om NÄR jag kan få besked.

Då kör vi! :D

Rent generellt är min uppfattning att man helt enkelt får det man betalar för. Att diskutera med olika försäljare leder inte till så många olika prisbilder egentligen. Vill man ha isolering i innerväggarna får man betala för det. Vill man ha råspont bakom väggipsen får man betala för det. Kort sagt - om man ser till samma standard, så är kvadratmeterpriset i stort sett samma mellan i stort sett alla husen. De som levererar billigare hus, har även billigare lösningar.

Myresjöhus hade jag en väldigt trevlig kontakt med i början, fast jag upplevde att det tog väldig tid att få svar på frågor. Sen helt plötsligt slutade den försäljaren bara att höra av sig. ??? Var jag för besvärlig? Eller ville han bara inte sälja hus till mig? Eller är jag bortgömd? Ingen aning...  :-/

Sjödalshus hade en försäljare hemma hos oss och vi hade en trevli pratstund. Han skulle återkomma med en offert, och efter två månader ungefär har han fortfarande inte hört av sig. ???

Älvsbyhus ringde upp inom bara några timmar efter att jag skickat ett "förstamail" med lite frågor. Tyvärr kunde de inte ordna med inredd vindsvåning, så de föll bort direkt. Men säljaren var trevlig och positiv och önskade oss lycka till.  :D

Vallsjöhus har en otroligt trevlig försäljare som snabbt ringer upp eller svarar på mail. Lugn och saklig även när kunden (=jag) är orolig och kommer med knepiga frågor. Starkt alternativ! :D  :D

Karlsonhus hade också en väldigt trevli för´säljare som var hemma hos oss. Tyvärr så tappade jag tron på dem då de inte hört av sig på en månad. Det visade sig sedan ha helt naturliga förklaringar (entreprenörerna var långsamma med att komma in med offertsvar) men eftersom jag inte hört ett enda knyst trodde jag att de var en i raden som bara struntade i att höra av sig. Hade de kommit med en hint emellanåt hade vi kanske hållit kvar i den tråden? Nu blev det tyvärr för dyrt i alla fall i slutändan, men hade vi haft ytterligare 200.000 att lägga på kvalité hade jag gärna gjort det!  :D

Hjältevadshus var också en stark konkurrent. Otroligt trevlig försäljare och bra priser.  :D Tyvärr steg även de priserna upp en aning då jag ivlle ha isolering i innerväggar och lite annat som är standard hos andra leverantörer.  :-/

Sävsjö Trähus var tyvärr alldeless för dyrt, men representanten hörde av sig ofta och talade om vad han höll på med, även om själva kalkylen tog lite tid. Men eftersom han höll osss uppdaterade med lite korta mail så visste vi precis vad som hände hela tiden, väldigt föredömligt!  :D

Eksjöhus har på vår ort en otroligt arrogant och otrevlig säljare, jag lät huvudkontoret förstå vad jag tyckte men de hörde aldrig av sig. Deras problem.  >:(  >:(

Trivselhus är de vi hade byggt med om vi hade byggt! Jag skickade ut en "önkelista" till ett antal leverantörer där vi specificerade vad vi önskade oss i form av planlösning och annat. Trivselus representant ringde upp och kom med lite följdfrågor. Sedan återkom de efter några vckor med ett hus modifierat precis osm vi ville ha det! Sedan pratades vi vid på telefon och bekräftade att det såg ut ungefär som vi tänkt oss. Ytterligare några veckor senare kom det en offert som i stort sett på kronan var inom de riktmärken vi satt ut. Snyggt och prydligt, precis som vi ville ha det. Trevlig försäljare, lyhörd och allt som jag skulle önska. En klar vinnare!  :D

Edit: Kanske skulle berätta hur det BLEV också! Vi ramalde alltså helt plötsligt över ett (begagnat) hus som vi tidigare varit intresserade av, men som då inte var till salu. Vi kommer att köpa det istället, och renovera vart eftersom själva. Det är ett 70-talshus i mexisten. Tomten vi har får vi väl helt enkelt lämna tillbaka till kommunens tomtkö. Jag vet att det fanns andra spekulanter på den, så det är nog inga bekymmer. Som sagt, hade detta inte dykt upp (just DETTA huset alltså) hade det nog lbiivt trivselhus. Det är med ett styng i hjärtat jag kommer att behöva tacka nej till huset de ritade till OSS! Men det kommer att bli BRA med detta begagnade huset, det är jag övertygad om! :D
 
Nej vi hade inga ritningar, utan bara önskemål på si och så många rum och si och så många badrum och så vidare. Av den enkla anledningen just att det skulle bli enklare för leverantörerna... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.