Eftersom det var jag som tipsade om Biltema-flaskan så:

Såg den hos en kille som hjälpte mig meka med bilen, han verkade nöjd med den och rekommenderade den. Han verkar inte heller vara typen som går på billigast möjliga.

EDIT: Han körde T-röd eller något liknande i den.
Jag borde köpa en och ha för att ha tryckluft i huset.
 
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag borde köpa en och ha för att ha tryckluft i huset.
Ingen dum idé att köra den tom. En portabel renblåsningsburk som enkelt kan fyllas på...
 
tommib
Ok, det där var rätt festligt med deras "luftspray". Varför är där ens propan/butan i den? Det borde vara dyrare än att bara fylla burken med luft.
 
  • Gilla
Goggen
  • Laddar…
Fundera på hur mycket luft det går i burken. Det är inte ett rimligt alternativ.

Men säkerhetsbladet måste ju vara fel. Det är ingen aerosol. Med blev väl av vana antar jag.
 
Kanske för att hålla trycket?
Med bara kväve syre och lite föroreningar komprimerade i gasform sjunker ju trycket ju mer man sprayar.
Om man kompletterar med någon vätska med lämpliga egenskaper kommer den att vara i vätskeform och sedan gradvis övergå till gas allteftersom man tömmer burken, och därmed är trycket konstant.
 
  • Gilla
245 Lux
  • Laddar…
tommib
Jo, jag tänkte på det och det är troligen anledningen. Då kan man hålla ett hyfsat tryck även med tunna väggar eftersom en del av propanet/butanet hela tiden är i vätskefas. Det går ju utmärkt att komprimera luft i en burk men rimliga mängder (=höga tryck) kräver en helt annan sorts behållare. Man kanske inte ska kalla den för luftspray dock (även om de varnar för att den är extremt brännbar).
 
Hur skulle det vara att sätta en trycklyftsanslutning och en kulkran på en gammal kosangasflaska...... fylla på med kompresor och stänga kranen och ansluta trycklyftspistolen.

Frågan är bara om luftmängden räcker i en flaska utan propan.
 
Ingen som hittat någon lämplig anslutning till en CO2-flaska för "bubbelvatten" ?
 
H heimlaga skrev:
. fylla på med kompresor och stänga kranen och ansluta trycklyftspistolen.
Inte till nånting nästan. En vanlig blåspistol för tryckluft tar alldeles för mycket luft för en liten flaska. Prova med en sexliters kompressor får du se hur mycket du kan blåsa innan den måste ladda upp igen.
 
jac jac skrev:
Låter bra men det är inte så att man då även måste köpa en komplett påfyllningsstation?
[länk]
Kanske inget problem för Daniel?
Man kanske inte kan skruva av toppen för påfyllning av vätska längre? Trycksättningen löste vi med blåsmunstycke lite på känn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.