Hej :D
I forumet talas det en del om att man skall ta referenser på husföretagen. Min enkla fråga är hur man praktiskt gör detta. Ringer man upp folk som har byggt med dem eller... Tacksam för tips!
Själv har jag funderingar på att bygga med Myresjöhus men blir skeptisk då man läser att andra har haft dåliga erfarenheter av dem.
 
Jo, det är viktigt med referenser.

Vad du kan göra är att be husföretaget om referenskunder, detta har för och nackdelar. Nackdelen kan vara att husföretaget vet vad de "tycker" dvs antagligen gick bygget bra.

Annars kan du kontakta någon som du ser bygger med dom. Det är bara att fråga.

Kommer du själv engagera hantverkarna (delad entreprenad)? i så fall bör du ta referenser på dom också! Här gör du samma sak - be hantverkaren om referenser.

Som alltid bör du prata med flera referenser för varje hantverkare/husleverantör. En person ger oftast inte hela sanningen.

Lycka till!
 
:) Vi "våldgästade" en familj som byggt en likadan koja och dom hade bara bra att säga, men som sagt det bästa hus kan förstöras av en värdelös hantverkare. Jag har själv blivit "våldgästad" av förbipasserande som tycker våran koja är läcker. Jag tror inte att folk tar illa upp. Själv blev jag jättesmickrad och hade "guidad tur" bland flyttkartonger och virke.
 
Som jag förstår, dom flesta här på forumet har fått hantverkare av det företaget man köpte huset ifrån.
Men frågan är: Om man inte kan lita på företaget som anlitar hantverkare, vem ska man lita på?
och vem tar ansvaret?
Jag tror att det ända sättet att bota problemet med dåliga hantverkare är att sätta krav på husleverantörerna som anlitar hantverkarna.
 
Som jag förstått det så brukar husföretagen förmedla kontakt mellan byggherren och entreprenörerna. Det är sällan som det ingår något entreprenadarbete i husföretagens åtagande.
Det är byggherren som har allt ansvaret och som själv får se till att anlita en entreprenör som det går att lita på. Litar man inte på de hantverkare som husföretaget föreslår får man leta upp några andra.
 
Gf har rätt, men om man har fått stort förtroende för sin säljare så är det lätt att trilla dit. Säljarna har också en förmåga att få det att låta som om kunden inte har nåt ansvar. Referenser kan nog vara ganska lätt att uppvisa, som någon skrev i nån annan tråd "har man gjort 100 grunder är risken stor att någon blev nöjd"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.