Finns det någon som har anlitat en fönsterrenoverare i Stockholmstrakten (Solna) som ni kan rekommendera (alternativt varna för)?

Vi skulle vilja renovera de tvåglasfönster som är kvar i "orginal" från 1910, byta glaset (ej orginal) i innerbåge till energiglas men behålla det handblåsta, spröjsade, glaset i ytterbågarna. Dessutom vill vi försöka återställa de fönster som man "funkifierade" vid en totalrenovering i slutet av trettiotalet genom att såga bort spröjsen och sätta hel glasruta i ytterbågen...

Byggnadsvårdsmässigt vill vi lägga oss på någon form av mellannivå; jag skulle gärna vilja behålla de få delar i huset som fortfarande är orginal, men den offert jag hittills fått in ligger skyhögt över kostnaden att sätta in nya treglas träfönster från RM, vilket gör det svårt att motivera en renovering enligt konstens alla regler...

Mycket tacksam för tips!
/Bugatti
 
Synd att du inte är bosatt i Falun och synd att jag inte får göra reklam för min verksamhet, jag driver verksamhet med fönsterrenovering :) och det brukar bli ungefär samma pris som nya fönster, med den stora skillnaden att man får kvar den gamla charmen. Om det ska dit ny spröjs och ev göras trälagningar, var noga med att kolla vad dom använder för trä. Helst furu från rotstock med mycket harts ska det vara.
 
:) Tycker också att det är synd! Du gör inte långresor?

Jag är övertygad om att firman som lämnat offert gör ett bra jobb, men offerten på över 400 000 kr var rätt mycket högre än jag hade hoppats på. Nu ingick visserligen alla fönster på huset i det priset, och de som har tillkommit under senare decennier kommer vi nog hellre byta till något som bättre passar huset än att lägga dyra pengar på att renovera dem, men det är just de ursprungliga som jag vill behålla. Nåväl, eftersom tipsen inte direkt strömmar in får vi fundera ett tag till, det är tack och lov inte akut...
 
Låter ju som en rätt hög summa, hur många fönster rör det sig om för respektive ingrepp?
 
Utan att ha sett fönstren och utan att veta hur många fönster och spröjs och detaljer det rör sig om så borde ett riktpris ligga på 2500-5000 kr/ fönster (+energiglaset, gissar på 350-400 kr/ m2, vanligt fönsterglas ca 250 kr/ m2, jag vet ej säkert, glasjobben har jag samarbete med glasmästeri) om jobbet görs i verkstad. Är det väldigt många och fina detaljer + trälagningar så får du räkna med den högre prisskalan. Så med den offert du fick kanske ni bor i en större herrgård eller smärre slott?
Mitt tips: Plocka ur bågarna till våren och hyr "fönsterparaplyer" och skicka bågarna till en fönsterrenoverare utanför Stockholm, om vi bara tar Falun som exempel så tar det 2,5-3 h med släp och du har många andra orter i ditt närområde också.
Karmarna ser du till att få skrapade och målade på plats av en vanlig målarfirma, då får du dessutom ROT-avdrag.
När du säger energiglas, menar du då enkelglas med beläggning, dvs inget tvåglaspaket eller så?

Hehe nej, jag gör bara verkstadsjobb, dvs fönsterbågarna måste plockas ner och lämnas in, det är det normala förfarandet, att försöka renovera fönstren kvar på sin plats i karmarna kallas inte fönsterrenovering, det är bara att "piffa upp dom". En riktig renovering innebär att bågarna görs rena på färg och kitt och glasen plockas ur. Ska du ha in spröjs igen ska en hel del träarbete göras också, men det är ingen komplicerad processen för den som är van och har rätt verktyg och maskiner.
 
:) Inget slott, och inte ens en herrgård... I ursprungsofferten är det 28 fönster det handlar om, med renovering av innerbåge, ytterbåge samt karm. Då är inte transport/demontering/leverans och montering medräknat (löpande, 550 kr/h), och heller inte energiglas (med beläggning, ingen kassett, men med ett pris på 1300 kr/m2...). Inga trälagningar ingår, och inga beslag. Inte heller ingår att återställa några av de bortsågade spröjsen (det skulle kosta 2500 kr för ett 8-spröjs plus arbete)...

Som exempel, ett av de ursprungliga fönstren med 8-spröjs i ytterbågen, 1+1 glas i kopplade bågar, treluftsfönster, skulle kosta nästan 40000 kr att renovera (enligt förutsättningarna ovan). 5700 kr per båge (inner + ytter *3) samt 5775 för karmen. Två stycken likadana fyrluftsfönster går med motsvarande beräkning på dryga 53000 kr st... (Det är de tre fönstren som drar den största kostnaden, resten är mer normala, och hamnar på cirka 14000 kr per fönster.) Karmarna får jag ROT på, men det blir inte många kronor i sammanhanget.

Är som sagt övertygad om att firman är jätteduktig, jag har sett deras jobb och sannolikheten är väl att mina fönster efter renoveringen skulle vara i bättre skick än när de sattes in, men det är väldigt mycket pengar det handlar om för vår del.

Tack för tipset, det får nog bli en släpvagn. Utökar frågan till tips om bra fönsterrenoverare (som inte nödvändigtvis bara använder linolja och ursprungliga metoder, men som ändå gör ett bra jobb) inom några timmars släpvagnsfärd från Solna...

/Bugatti
 
Redigerat:
Du har ett meddelande, kolla på det för tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.