Hej hej!

Oj oj, första inlägget här, på detta forum (efter en tids passivt deltagande)...

Anywho, så har jag och min fru idag (2010-04-07), fått beviljat bygglån/byggkreditiv från vår bank (dock har vi inte skrivit under några papper ännu eftersom vi ska träffa fler banker), MEN vi har däremot inte hittills hittat en enda referens - vare sig på denna sajt, eller via Google - på A-Hus representant, Sören Alm och hans egna företag, här i Kumla/Örebro, vid namn "Bygga Hus i Närke AB".

Vi har till dags dato fått produktionskostnadskalkyl från Sören Alm på A-Hus gällande generalentreprenad, d.v.s.ett avtal med A-Hus (husleverans), och ett avtal med entreprenören (i detta fall Sören Alms företag "Bygga Hus i Närke AB"), och skillnaden i pris för att få NF totalentreprenad via A-Hus är +50.000 kr.
NF-kalkylen (med Sören Alms generalentreprenad), ligger idag på ca 2.550.000

Förhoppningsvis kan ni ge mig och min fru feedback på "Bygga Hus i Närke AB", eftersom vi själva inte hittar nåt...

Tack på förhand!
 
Hej!
Är lite nyfiken på vart ni kommer att bygga hus?
Sen kan jag säga att vi hade kontakt med en rörfirma som berättade att de hade haft stora problem med ett A-hus i kumla där byggaren gjort många fel. Vet dock ej om det var denna entreprenör men jag kan försöka luska ut lite om du vill.
 
Vi kommer bygga i Skogstorp (etapp II), men luska gärna vem entreprenören var.
Tack!
 
Tittar man på Allabolag så ser det ut som bolaget bara byggt hus sedan 2008. Lite kort tid för min smak. Jag skulle definitivt vilja veta en längre historik för ett företag jag skulle göra en så stor affär med.

Edit: Men finns det översvallande referenser så, kanske.
 
jayemtee skrev:
Vi kommer bygga i Skogstorp (etapp II), men luska gärna vem entreprenören var.
Tack!
Vad roligt!
Vi bor i Smedstorp på den sista etappen.
Ska luska ut lite med firman.
 
hempularen skrev:
Tittar man på Allabolag så ser det ut som bolaget bara byggt hus sedan 2008. Lite kort tid för min smak. Jag skulle definitivt vilja veta en längre historik för ett företag jag skulle göra en så stor affär med.

Edit: Men finns det översvallande referenser så, kanske.
Jag håller med, företaget är lite väl ungt för att bara hoppa på tåget, och just därför känns referenser som A&O...
 
Isabel76 skrev:
Vad roligt!
Vi bor i Smedstorp på den sista etappen.
Ska luska ut lite med firman.
Ja, det är en väldigt spännande tid just nu!
Min fru känner två par som bor i Smedstorp.

Jag fick idag reda på att Sören Alm vid något tillfälle (om det nu skedde under "Bygga Hus i Närke AB" eller inte, eller när för den delen, vet jag inte), kontrakterade/anlitade en underleverantör/byggfirma som gick i konkurs. Sören Alm fick då uppenbarligen ett mindre bra rykte p.g.a. detta.
Objektivt kan ingen förutse sådana händelser - dock förutsätter man att underleverantören/byggfirman undersökts grundligt innan påbörjat/-skrivet avtal.
 
Nja, ingen kan hjälpa men det kan ge en bra fingervisning om man ser hur firman hanterade att en UE strulade. De flesta byggföretag (utom de rena fifflarna) gör ju bra och rätt i en majoritet av fallen. Inget byggföretag gör ALLT rätt.

Det intressanta är att se hur de hanterar misstagen.
 
Vad är en UE - total nybörjare som man är?
 
UE = underentrepenör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.