Hej på er alla kunniga husare!

Enligt plan och bygglagen får handläggningen ta högst 10 veckor från det att ansökan bekräftats komplett (om nu särskilda anledningar finns får handläggningstiden försubblats). I vårt fall påbörjades vårt ärende 11 veckor från att vi fick ansökan bekräftad som komplett och det är inte klart ännu.

Jag har hört och läst att man kan kräva att få reducerad kostnad eller få slippa hela avgiften för bygglovet när kommunen överskrider maxtiden på 10 veckor. Är det någon som hört talas om detta och kan ge mig lite mer information?
 
har inte hört talas om något sådant.

Problemet med den här lagen, och de flesta lagar som stadgar kommuners ansvar är att det oftast inte finns några sanktioner att ta till mot en kommun som mer eller mindre medvetet ignorerar lagar.
 
hempularen skrev:
har inte hört talas om något sådant.

Problemet med den här lagen, och de flesta lagar som stadgar kommuners ansvar är att det oftast inte finns några sanktioner att ta till mot en kommun som mer eller mindre medvetet ignorerar lagar.
Det jag har läst kanske är förslag som har lagts fram men som aldrig klubbats igenom.. Nåväl, till slut måste det väl bli klart...
 
Kolla vidare, med lite tur så har du rätt.
 
hempularen skrev:
Kolla vidare, med lite tur så har du rätt.
Man kan ju hoppas. Vore ju kul att få slippa undan en slant på bygglovet :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.