Jag är i färd med att bygga en redskapsbod för trädgårdsredskapen efter många års funderande....
Det ska bli en bod som jag bygger mot garaget med ett lutande tak. Garagebyggnaden äger jag ihop med grannen (ja vi äger var sin halva) och han har en liknande bod som jag tänker bygga. Så för att det inte ska se för konstigt ut så måste jag utgå från hans mått på bod och taklutning.
Grannens redskapsbodsgavel vetter åt mitt håll så den väggen blir min innevägg i min bod. Det innebär att hans tak går ut ett par decimeter in på min sida,
Hur löser jag bäst ihopbyggnaden av mitt och hans tak?

Sedan ska ju taket ansluta mot garagets vägg. Grannen har bara skruvat en horisontell regel i fasadbrädorna som han lagt sina takreglar på, vilket gör att om fasadbrädorna av någon anledning behöver bytas så är de låsta. Jag tänker mig att kapa fasadbrädorna och fästa den horisontella regeln i garagets väggreglar och sedan spika på nya brädor.
Är det ett onödigt tillkrånglat sätt att göra? Vad tycker experterna/förståsigpåarna?
 
Du får se till att placera en takregel så att den hamnar 22,5 mm in under hans takbrädor, så att du har något att skruva i när du skall fortsätta med dina brädor. Alternativet är att såga av grannens takbrädor 22,5 mm utanför grannens gavelvägg. Sedan måste du på något sätt få en tät skarv i pappen mellan era respektive bodar. Många problem skulle förenklas om din bod var helt skild från grannens. Du kan montera några brädor som döljer att det finns ett utrymme mellan bodarna.

Jag tycker att det är en bra idé att kapa fasadbrädorna på garaget. Helst skall du kunna vika upp pappen bakom de övre brädorna och föra in ett litet språngbleck av plåt som leder ut vattnet.
 
Går grannens tak idag ut över din mark, eller är hans sidovägg indragen, så att taket går i tomtgränsen? Om han byggt på din mark får han ju förstå att han måste anpassa sig lite när även du ska bygga. Har han hållit sig på sin mark blir det ju konstigt om du bygger mot hans vägg, så jag antar att väggen är i/mot tomtgränsen.

Föreslå ett nytt, gemensamt tak, som är infäst så som du föreslår. Verkar mycket enklare att hantera i framtiden om ni exempelvis vill byta panel ihop. Och hans tak är ju inte ok som det är, om det kragar ut över din mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.