Hejsan

Jag tänkte försöka mig på att bygga ett kombinerat vedförråd och redskapsbod för gräsklippare och snöslunga och sånt.

Tanken är väl att det ska bli ca 3*5m och jag tänkte mig ca 3*3m får bli redskapsbod och resten för ved.

Ska inte vara isolerat, och nu undrar jag om någon byggt något liknande och kanske har ritning eller bilder?

Hur många plintar behöver jag?
Vad för dimensioner på reglar?
Vad gör man golvet av? råspont?

tacksam för alla tips

/Håkan
 
Nu gjöt jag platta och mitt är större på 3.6X7 meter men ändå.

Jag valde 145 mm reglar. Inte för att det egentligen behövs utan därför att jag ville bygga det så att det kan isoleras i framtiden om det behovet skulle uppstå.
 
Jag har byggt något i stil med det du beskriver. När jag flyttade hit var det två små redskapsbodar på tomten. Jag rev dessa och byggde en bod av virket. Det är den vänstra delen av boden på bilden som har liggande panel. I våras byggde jag ut den med vedförrådet till höger som har stående panel. Den står på lecablock. Såväl golvreglar som takreglar är 2x4". De stående reglarna som bär upp taksparrarna är 2x2". Golvet i boddelen är råspont och i veddelen är fyra lastpallar.
 
  • IMG_7769.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin bod Avemo, precis något sånt jag tänkt mig.

Några frågor till bara.

Hur långt kan man ha golvreglarna mellan lecablocken/plintarna?

Har du kört cc 60? mellan reglarna?
Behöver man något fuktskydd eller plast eller något mellan golvreglarna och råsponten i golvet eller lägger man den bara rätt på?

Använder man tryckimpregnerat till golvreglarna eller klarar det sig ändå?

/Håkan
 
På bilden där det blivande golvet syns är det 9 block och golvet är 2,5 x 4,5 m. Jag lade sedan in 2 block till så att alla längsgående reglar har ett stöd på mitten. Det håller, men det sviktar en del. Idag kanske jag lagt in fler block.

Det blir ungefär c-c 600 mm mellan de längsgående golvreglarna.

Det brukar rekommenderas att lägga en bit tjärpapp mellan reglar och plint, men någon plast behövs inte. Troligen skulle plast göra mer skada än nytta.

Golvreglarna skall inte ha kontakt med marken, och så länge taket är helt regnar det inte heller på dem. Det är bortkastade pengar att använda tryckimpregnerat virke.

Måtten på min bod är till stor del valda för att passa måtten på det spillvirke som jag byggde av. Taksparrarna sitter med c-c 1100 mm till exempel. Det är mycket som kunde göras bättre, men den är i alla avseenden bättre än de byggmarknadsbodar jag rev.

Erik
 
45x120 är det klenaste du kan använda till reglar, i våran vedbod(byggd som ett vindskydd med pulpettak 1,2x6m) användes 45x120 till hörnstolpar och 45x195 till mittstolpar, bärlinor 45x120 (2m stolpavstånd) och 66x315 (6m stolpavstånd). Inget golv, använder europapallar istället.
 
45x120 är det klenaste man kan använda i vilket sammanhang? Dimensionerande är väl i allmänhet hur mycket det sviktar. Står man ut med svikten och inte skall ha maskiner som väger hundratals kg i förrådet kan man visst ha klenare. De två bodar som jag rev var något som köpts i byggsats. Där var golvreglarna 38x68. Den grövsta regeln i den konstruktionen var takåsen som var 45x95. Inte bra, men det höll.

Erik
 
Finns dimensioneringsguide hos träindustrierna som är riktigt bra tycker jag. Har inte länken tillgänglig just nu dock
 
mats_o skrev:
Finns dimensioneringsguide hos träindustrierna som är riktigt bra tycker jag. Har inte länken tillgänglig just nu dock
http://www.byggbeskrivningar.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.