Hej jag behöver lite råd av er.
Vi har bott i vårt hus 28år nu. När i flyttade in så fanns det en lekstuga i hörnet av vår tomt, avståndet till grannens tomt på baksidan stugan är ca 2meter. Vi har haft träd, täta buskar på tomtgränsen så tanten har inte kunnat se vår stuga. För 21 år sedan satte vi en ny lekstuga på samma ställe, den funkar numera som redskapsbod. Tyvär börjar väggarna bli dåliga och vi skulle helst ha bytt ut hela stugan. Problemet är att tanten har tagit bort allt insynsskydd plus att hon är lite tokig, hon kastar saker och väsnas för att skrämma fåglar och för ett himla väsen. Det är inte läge att prata med henne alls. Så hur kan man göra ?
Kan vi sätta en ny stuga på samma plats för att det alltid funnits en stuga där ?
Är det bättre att renovera väggar, tak på den som redan står där ?
Stugan är typ 4 m2 så den är inte stor. Synd att det är lönlöst att ens försöka prata med henne vilket vore det absolut bästa. Så vad kan jag göra eller vad hade ni gjort ?
 
Bortsett från en att det säkert finns specialfall och extremer, så är det rätt enkelt.

Kan vi sätta en ny stuga på samma plats för att det alltid funnits en stuga där ? - nej
Är det bättre att renovera väggar, tak på den som redan står där ? - ja, du kan till och med renovera så mycket att du byter ut allt, men bara inte samtidigt.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Tack, det är som vi tänkte.
Frågan är hur mycket jag kan byta på en gång och hur lång tid det ska vara till nästa byte.
Jag behöver byta väggar, tak, golv. Ja hmm ena kortsidan är ok med dörren.
Jag tänkte sätta plåttak istället för det gamla. Kan jag typ byta en långsida nu, vänta en månad byta nästa långsida, vänta en månad byta taket. Så kan jag vänta med golvet och kortsidan till nästa år. Vad tror ni om det ?
 
Du får byta ut allt direkt, det ena efter det andra, det du inte får göra, är att riva allt på en gång, skjulet måste stå kvar hela tiden, så hinner du allt på 2 dar så är det helt ok.
 
  • Gilla
Spiknubben
  • Laddar…
K Keld skrev:
Du får byta ut allt direkt, det ena efter det andra, det du inte får göra, är att riva allt på en gång, skjulet måste stå kvar hela tiden, så hinner du allt på 2 dar så är det helt ok.
Tack, då byter jag del för del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.