Johan_A_M
Hej!

Har köpt ett par cortenstål för att ha som rabattkant. De är 125 cm långa, 3 mm tjocka och 20 cm höga. Skulle behöva böja några av dem vid ungefär 95 cm till en 90 graders vinkel. Vill dock inte ha en rak 90 graders vinkel utan vill ha en rundad dito med en radie på kanske 5-8 cm. Det är 4 plåtar som ska böjas på detta sätt och jag börjar bli tveksam på att jag kan göra det själv och få någon större precision. Borde jag lämna in dem eller vad använder jag för teknik? Tacksam för råd!
 
Då det är så stor radie tror jag att du kan bocka dem för hand om du fixar ett mothåll. Cortenstål har en sträckgräns på ca 340 MPa och är duktilt så du kan bocka det. Hyvla till en stock eller regel med rätt radie, spänn fast korta änden av plåten med två tvingar och en brädbit mot mothållet och ett stabilt underlag.

Sätt sedan fast m.h.a två tvingar ytterligare en 45 mm regel med bredd bredare än plåten och längd på ca 2 m pekandes rätt upp i luften. Var noga att plåten pekar upp i luften med rät vinkel mot ditt mothåll, för du får bara en chans att få det bra. Utsticket på plåten som du skrev skulle vara ca 90 cm hamnar nästan mitt på regeln. Böj sedan plåten runt ditt mothåll, tänk på att plåten återfjädrar så du måste böja den mer än 90 grader för att få 90 grader i slutänden. Om det är noga med längderna så skulle jag bocka med lite överlängd och finkapa efter bockningen.

Hoppas du förstår vad jag menar annars får du ställa följdfrågor för klarställande.
 
  • Gilla
Alko och 2 till
  • Laddar…
Johan_A_M
Stort tack för en så utförlig beskrivning! Tror jag hänger med på allt, ska åka och köpa lite tvingar nu!
 
Jag skulle lagt en planka på var sida om plåten med en glipa på 100 mm och tvingat fast dom med riktiga tvingar och sen tagit i för kung och fosterland och bokat plåten. Det är svårt att få en snygg radie vid handbokning den kommer troligtvis bli för spetsig men det kanske duger ändå.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
Tack bägge två! Fick experimentera ett tag med olika tvingar och snickarbänk och hade inte klarat mig utan er hjälp. En gammal trasig mangel fick stryka på foten som mothåll:)
 
Jag har just köpt hem ca 200 m cortenplåt i 225 cm längder och 20 cm höjd. Tjocklek 3 mm. Jag vill böja dessa i ganska skarpa 90 graders vinklar. Går det alls att göra själv, eller måste jag lämna in dem till en plåtfirma? Jag funderar på att perforera plåten med en vinkelslip där jag vill bocka.
 
Få en snygg 90 graders böj är svårt att få till på en så grov plåt utan rätt verktyg. Men närmaste smed/plåtslagare borde fixa det billigt om du förbereder med markeringar.
 
Jag pratade just med leverantören om detta. Antingen lämnar jag in dem till en firma med rätt verktyg eller så perforerar jag plåtarna genom att borra en serie hål där vinkeln ska vara.
 
Vargklo skrev:
Jag har just köpt hem ca 200 m cortenplåt i 225 cm längder och 20 cm höjd. Tjocklek 3 mm.
Får man fråga lite "fräckt", var köper man sådan plåt och till vilket pris??
 
Jag köpte mitt på stalmiljo.se. Det finns flera leverantörer, googla på cortenplåt. För mig var det viktigt med 20 cm höjd så att rötter inte kommer förbi.
 
Om du anvisar plåten genom att med en vinkelkap slitsa ur ca halva plåttjockleken, exakt där du vill ha ditt hörn så borde det gå att bocka för hand. För att ev. stabilisera bocken kan du lägga några svetspunkter på insidan.
 
  • Gilla
micke_t
  • Laddar…
Tack, det var ett bra tips att slitsa. Svetsning överstiger dock det jag vill prova att göra själv.
 
Ska man bocka så mycket som 90 grader får man nog lägga slitsen på utsidan och då ev. staga med svets.
 
Lämna in till verkstad med maskin så blir det bra och snyggt det blir det inte annars.
 
Gör som hecke säger slitsa men gör det på insidan. om det vill sig illa så går plåten av när du böjer om nu gjort en anvisning och du böjer så sträckningen hamnar i anvisningen. Jag brukar böja av armeringsjärn så.
Om man är noga när man slitsar så blir det fina böjar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.