Hej! Vi är i farten och ska bygga om lite här hemma.
Byggnationen kräver inte bygglov men är anmälningspliktig och vi behöver ett startbesked från kommunen.

Personen från kommunen som jag har varit i kontakt med ber om en "Redovisning av ljudegenskaper för nya väggarna". Jag hittar ingenstans vad en sådan skulle kunna bestå utav.

Är det någon här som har tagit fram något liknande förut, eller vet vad en sådan består av är vi evigt tacksamma.

Vi försöker göra så mycket vi bara kan själva, och föremålet i fråga är en lägenhet.

Bästa semesterhälsningar,
Victor
 
Sök runt på nätet hos olika leverantörer av isolering så har de färdiga väggtyper med ljudegenskap.
 
  • Träregelvägg, elmotstånd E60, ljudreduktion 40 dB, lämplig för kontorsmiljö, ljuddämpande konstruktion.
  • Älska
voemoe
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Sök runt på nätet hos olika leverantörer av isolering så har de färdiga väggtyper med ljudegenskap.
Stort tack! Kollar direkt
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
V voemoe skrev:
Stort tack! Kollar direkt
Gyproc.se fubkar utmärkt. Knauf borde också ha ljudnycklar.
 
  • Gilla
voemoe
  • Laddar…
I Installation skrev:
Gyproc.se fubkar utmärkt. Knauf borde också ha ljudnycklar.
Menar ni alltså att man kan sno dessa rakt av, eller bara hämta data ifrån.

Hade något sånt här dugit?
 
  • Diagram som visar tvärsnitt av en väggkonstruktion för ljudisolering med träreglar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkt på att enkelgips är väldigt klent om ni skulle vilja kunna sätta upp något tungt på väggarna.
 
  • Gilla
voemoe
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tänkt på att enkelgips är väldigt klent om ni skulle vilja kunna sätta upp något tungt på väggarna.
Ja det blir nog dubbelgips, alternativt dubbelgips ena sidan och en kombi av konstruktionsplywood och gips andra.
 
P
V voemoe skrev:
Personen från kommunen som jag har varit i kontakt med ber om en "Redovisning av ljudegenskaper för nya väggarna". Jag hittar ingenstans vad en sådan skulle kunna bestå utav.
Har du frågat den personen? Svenska myndigheter är skyldiga att hjälpa medborgarna i möjligaste mån och det här tycker jag är en fråga som någon på bygglovsavdelningen lätt skulle kunna svara på.

Sen kan man ju fråga sig varför kommunen behöver veta något om ljudegenskaperna för en innervägg i en lägenhet.
 
P pmd skrev:
Har du frågat den personen? Svenska myndigheter är skyldiga att hjälpa medborgarna i möjligaste mån och det här tycker jag är en fråga som någon på bygglovsavdelningen lätt skulle kunna svara på.

Sen kan man ju fråga sig varför kommunen behöver veta något om ljudegenskaperna för en innervägg i en lägenhet.
Hej! Då detta var en utbyggnad av lägenhet var han intresserad av det, men blev en bra kraftigare vägg. (Vi köpte utrymme och byggde ut).

Sen var han inte särskilt hjälpsam med något utan svarade ”kontakta en aukustiker”.
 
P
Jag gissat att problemet är löst, men när en bygglovsenhet kräver in uppgifter ska man be om en hänvisning till vilken lagregel (eller motsvarande) som gör att denna uppgift krävs. I lagregeln bör det framgå vad som efterfrågas. Det blir ju lite obalanserat om den som kräver in en uppgift vet precis vad som krävs medan den som ska svara inte vet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag gissat att problemet är löst, men när en bygglovsenhet kräver in uppgifter ska man be om en hänvisning till vilken lagregel (eller motsvarande) som gör att denna uppgift krävs. I lagregeln bör det framgå vad som efterfrågas. Det blir ju lite obalanserat om den som kräver in en uppgift vet precis vad som krävs medan den som ska svara inte vet.
Tack! Ska definitivt tänka på detta nästa gång 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.