Hej! Jag håller på att gå igenom punkterna från vårt byggsamråd över vad som ska lämnas in till kommunen när bygget är klart. Där står förutom energibalansberäkning; " Redovisning av faktisk energiförbrukning under ett år som avslutas senast 24 månader efter inflyttning" Jag har för mig när vi pratade om detta att det inte är samma sak som att visa vår elförbrukning för ett år, men vad innebär det och hur mäter man det? Har pratat med andra i vår kommun som byggt nytt och dom har INTE lämnat in någon sådan mätning.... Det kan ju iallafall inte vara en energideklaration för då skulle man enl Anticimex ha bott i huset under minst två år.
Hjälp tack i denna jungel...
 
harry73
Hej!

Jag håller just nu på att försöka få svar på vad som ska lämnas in och till vem.
Kommunen säger att vi ska göra en energideklaration men jag anser att vi inte
ska göra det då vi byggde vårt hus i slutet på 2008. (Lagen säger att nybyggda hus vars bygganmälan lämnats in efter 1 jan 2009 ska energideklareras).
Svaret jag får då är att man redovisar sin energiförbrukning genom att lämna in en energideklaration men vi innefattas inte av den lag som kräver att vi ska lämna en sådan.:x

Vi har ett nybyggt hus med en separat elmätare till vår frånluftsvärmepump som ger värme, varmvatten och ventilation. Jag kan hur enkelt som helst redovisa min energiförbrukning men får inget vettigt svar på HUR den ska redovisas.
Hur redovisades den förr, innnan denna idiotiska lag instiftades?
Varför energideklarera ett nybyggt hus, vad finns att förbättra?

Usch vad trött jag blir på kommunen. Kommunen som ska finnas tillhands för oss invånare men som under de här åren då vi byggt roffat åt sig åtskilliga tusenlappar för egentligen ingenting. Maffiametoder känns det som.

:@
 
Tanken med energideklarationen är att huset skall utformas så att det drar max den energi som finns i kraven.

Inte bara att man gör en teoretisk beräkning som sen inte stämmer med verkligheten. Det kan ske avvikelser påvägen som påverkar värdena såsom t.ex felaktiga byggmaterial, byggfel, byggfusk, felaktiga installationer, fel på värmeproducerande komponenter etc.
Det byggda huset får max dra den satta w/m2 som är enligt kraven inte bara i teorin.

Detta skall kunna påvisas på lämpligt sätt t.ex separat energimätare i elcentral till uppvärmingssystemet.

Vad är det för konstigt med det?
 
Får man körförbud på huset ifall det inte klarar kraven?
 
Blindnit skrev:
Får man körförbud på huset ifall det inte klarar kraven?
Kan få problem att färdiganmäla huset mot det gällande bygglovet till komunen innan avvikelserna är åtgärdade.
 
Vad betyder det rent praktiskt sett?
Är man tvungen att köra med eget elverk och grilla korv inomhus i två år efter man byggt nytt ifall man tycker om att ha det varmare än vad andra anser vara normalt?
 
Blindnit
exakt det måste var så man tänkt eller så skiter man i att lämna något till dom.
Jag själv köpte ett nybyggt hus som var slutbesiktigat och klart av en privatperson som aldrig flyttat in huset hade stått tomt i tre månader efter slutbesiktningen, någon slutanmälan hade inte lämnats vilket stod som en punkt i protokollet.Jag ringde då till kommunen och frågade efter några månader men fick till svar att ingen sådan inkommit. Följdfrågan var då från mig vad händer om det inte lämnas någon. Tro det eller ej men svaret blev INGENTING händer vi kan inte tvinga någon. Detta är Kungsbacka det handlar om 2008.
 
Änne en grej att ta betalt för bara då?
 
Har idag varit på information om energideklaration och ovk och min kommun kommer att ha vitesbelopp motsvarande dubbla summan mot vad en energideklaration kostar.
 
Jag hade för mig att man kan välja, vi bygger oxå enl gamla reglerna...
Antingen beräknar man en energiförbrukning eller så mäter man ett år, valfritt.
 
OVK är ju ett annat skämt.. har inte hört något om det på det trots att vi ägt en kåk sedan 2005 som omfattas av kraven.
 
Har du inte gjort någon injustering då?
 
Det är en äldre byggnad och jag brukar justera själv. Däremot så har kommunen inte efterfrågat någon OVK så länge jag ägt kåken.

Eller det kanske är något som dom inte kollar?
 
mycke_nu skrev:
OVK är ju ett annat skämt.. har inte hört något om det på det trots att vi ägt en kåk sedan 2005 som omfattas av kraven.
För en och tvåfamiljshus är det endast krav vid nybyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.