Jag har en Asus laptop med Windows Vista recovery partion på datorn och nu funderar jag på att installera ett nytt operativsystem, men vill gärna spara den recovery delen för eventuella framtida bruk. Går det att hitta den och bränna ut på en DVD-skiva eller spara ner på något sätt?

//Patrik
 
Den skall gå att bränna ut en gång och den frågan borde du fått när du startade datorn första gången.
 
Aha, på så vis. Ja, det var ett bra tag sen jag köpte datorn så minns inte om jag fick den frågan.

Kanske bör tilläggas att jag faktiskt har en skiva som jag fick med, men är en aning osäker på vart den är plus att den mest troligen finns hos mina föräldrar som bor i en annan kommun. Kan inte ta mig dit för att försäkra mig om att skivan verkligen finns där.

//Patrik
 
H
har ingen betydelse om du har kvar skivan eller ej så länge du har kvat ditt serienummer. Skiva kan du alltid låna av någon annan. Har du garanti kvar kan du försöka med Asus. Fick en OS skiva skickad till min dator.
 
hokanp skrev:
har ingen betydelse om du har kvar skivan eller ej så länge du har kvat ditt serienummer. Skiva kan du alltid låna av någon annan. Har du garanti kvar kan du försöka med Asus. Fick en OS skiva skickad till min dator.
Aha, på så sätt. Ja, men vad trevligt. Då behöver jag inte göra någonting då, produktnyckeln finns på en klisterlapp under datorn och skivan jag har ligger förmodligen hos mina föräldrar. Då har jag både "hängsle och livrem". :p

Tackar för hjälpen till er båda!

//Patrik
 
A
Om du installerar något annat operativ har ju ingen betydelse för Recoverypartionen, det är ju som namnet antyder en annan partion. Det är först om du partionerar om hårddisken som det kan ställa till det. MEn så länge du formaterar C berörs inte recoverypartionen.
 
Du kan skapa flera partitioner med olika OS. Bara du inte raderar din Recovery.
JAg kör numera med Vista,Xp, Ubuntu.

Har en släppbar LG. Men har min recovery kvar.
 
Om inte annat så kan du dra en kopia av partitionen med något diskkloningsprogram.
 
Troberg skrev:
Om inte annat så kan du dra en kopia av partitionen med något diskkloningsprogram.
Den kan jag lova dig är svår att kopiera. Inte med dessa program jag testade :(

Paragon lyckades inte.
 
vilket filsystem har Asus på sin partition? Flera tillverkare har ntfs, och då finns många möjligheter.
 
Den kan jag lova dig är svår att kopiera. Inte med dessa program jag testade :(

Paragon lyckades inte.
Skumt. Jag har gjort det via någon Linux-bootdisk, det var en baggis.
 
Troberg skrev:
Skumt. Jag har gjort det via någon Linux-bootdisk, det var en baggis.
Ok. Det jag menar är att recovery partitions är svår att kopiera med MS / windows baserade program. Med Linux baserade kan du göra det mesta. Windows kommer inte åt EXT 4 t.ex.
 
Jag menade att man skulle kopiera med ett program som kopierar partitionen block för block. Jag tror tex att Windows-baserade Ghost fixar det. Det spelar ingen roll vilket filsystem man har då, programmet ser bara block på disken, inte filsystem.
 
Ett sätt att ordna detta på kan vara att köra recovery-partitionen och blåsa datorn. Då blir den som ny, och kommer ställa frågan om du inte vill göra en backup-dvd. Så funkar det i alla fall på vår bärbara (en treårig packard bell). Dvs. att om man ominstallerar den så börjar den fråga om man inte vill göra en backup-dvd.
 
bjogul skrev:
Ett sätt att ordna detta på kan vara att köra recovery-partitionen och blåsa datorn. Då blir den som ny, och kommer ställa frågan om du inte vill göra en backup-dvd. Så funkar det i alla fall på vår bärbara (en treårig packard bell). Dvs. att om man ominstallerar den så börjar den fråga om man inte vill göra en backup-dvd.
yes. Så var det på min gamla Acer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.