Hej jag ska gjuta ett betonggolv med fall i min källare.
Jag har ingen aning om jag tar mig vatten över huvudet men här är lite bakgrund i varje fall:

Det ska bli ett betonggolv med golvbrunn, armering, och golvvärme på 10 cm eps.
Jag ska bara gjuta 2,8x2,7m och tänkte då att det kanske inte är värt att ta dit betongbilen.
Vad tycker ni?

Jag bor i en gammal sandstrand så sand har jag gott om där jag håller på att gräva ut för epsen.
Istället för att hämta hem 50 säckar frädigblandad tänkte jag att jag kanske skulle köpa cement och använda sanden jag har samt att hyra en tombola. Vad tror ni om det?
Rummet kommer vara ett tvättrum med värmepump och 500L acktank. så golvet måste kunna klara det trycket.

Nu undrar jag om ni har något tips om ett bra recept. Jag skulle vilja kunna göra fall med en rätskiva.
går det att vibrera utan vibrostav om man ska göra fall?
Jag tänkte sätta klinker ovanpå men vet inte om jag då också behöver flytspackla om jag kan göra fallet med en rätskiva.
 
När man blandar betong, blandar man gjutgrus, ballast betong och vatten. Grusen ska helst innehålla grus korn i olika storlekar enligt en specifik siktkurva. Troligtvis innehåller din sand endast massa små partiklar och behöver man kompensera det med mer cement.

Ska du få ett bra resultat om du inte har gjutit innan hade jag rekommenderat dig att köpa säckarna och gjuta plant för att sedan i efterhand flyta fallet. Se till att få hjälp med gjutningen det blir lätt stressigt när man står där och betongen börjar härda ;)
 
Ett lämpligt recept är 25 kg cement, 50 liter grus 0-8 och 45 liter makadam 8-16 samt 15 liter vatten.

Om din sand inte är allt för finkorning så borde den funka istället för gjutgrus/0-8 men den får inte innehålla något annat är ren sand. Jag har gjutit ett par hundra kvm betonggolv med sand från bonngårdens grusgrop som definitivt varit av varierande kvalitet. Och trots att golven är i maskinhallar med traktorer och diverse redskap så håller de bra ännu så här 20 år senare.

Häll i vattnet först och sedan cementen så det blandar sig bra innan du skickar i resten. Spara lite av vattnet för att finjustera konsistensen.

Ju mindre vatten du använder ju bättre betong får du, men den är också svårare att arbeta med. Att få rätt konsistens beroende vad man ska göra är en konst.

Du ska definitivt vibba betongen, men om du ska gjuta fallet så är en vibrobalk att föredra skulle jag tro.

Försök få med dig någon som gjutit innan så ska det nog gå bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.