Är det någon som har erfarenheter av köksblandaren IKEA Hjuvik att dela med sig av?

Jag älskar utseendet, och det är den enda jag kunnat hitta som jag kan använda i köket tack vare duschmunstycket SAMTIDIGT som jag har vattenslangen till trädgården inklopplad i "vanliga" munstycket. (Bor i bostadsrätt och kan inte ordna vattenutkastare ute).

Jag känner till branschens syn på IKEAs blandare i största allmänhet, men vore mycket tacksam för PERSONLIGA ERFARENHETER av JUST DENNA blandare.
 
  • hjuvik.jpg
Finns det ingen som har denna kran och kan ge en recension?
 
Du har inte funderat på att sätta slangkoppling + extra kulventil på en vanlig blandare med diskmaskinsavstängning och diskmaskinsutgång? Skulle kunna koppla in vattenslangen under diskbänken precis när du vill - utan att behöva skruva loss strålsamlaren för att få dit övergångsnippel + slangkoppling direkt på kranen.
 
Aha - vilken bra idé!!!! Det ska jag diskutera med rörmokaren. Vad glad man blir när någon klok människa tipsar om något jag inte ens visste var möjligt. Tack!

Fast jag efterlyser ändå recensioner på HJUVIK då jag tycker mycket om utseendet.
 
Lite om blandaren:
- Du kan inte köra båda munstyckena samtidigt, vilket av dem bestäms av vänstervredet.
- Man måste förankra kranen i väggen bakom (men en medföljande distans), annars blir det rangligt.
- Strålduschen kan inte dras ut, man kan få det intrycket.
- Munstycket i kranen är dåligt (kass stråle), det är i plast, men köp ett riktigt i metall så är problemet löst.

Annars är det en bra blandare, men tusan vet om den är värd pengarna?
 
Tack pbengtsson! Att strålduschen inte kan dras ut och att hela blandaren måste förankras i väggen visste jag och det är inget problem, men det är en stor besvikelse att man inte kan låta bägga munstyckena rinna samtidigt, vilket ju var lite av poängen för mig.

Vet du var man kan få tag i metallmunstycket du talar om och vad det kallas? Dimension?
 
Munstycket finns i butiker som säljer VVS, det är standardmått. Ta med dig munstycket från IKEA och säg att du vill ha ett bättre.
Ett kanske konstigt alternativ är att ha två blandare, då kan du få varmvatten ut, vilket du inte får med diskmaskinsblandare.
Kan vara lite vanskligt med kran nere i diskbänsskåpet med tanke på ev. läckage m.m.
 
Dåligt att den inte kan dras ut, trodde det var grejen med denna utifrån utseendet.

7310070025302> Förlåt men hur menar du? Låter intressant men jag förstår inte riktigt poängen och funktionen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.