För ett tag sedan fick jag hem mitt kopieraggregat till träsvarven och utlovade en kort recension av detta.

Jag var redan från början inställd på att man får vad man betalar för och att man inte skulle få något lättanvänt proffsverktyg.
Faktum är att jag blev possitivt överraskad över hur bra allt fungerade.
Här följer bilder med förklarande text.

Delar av ett kopieraggregat för träsvarv inklusive metallkomponenter och instruktioner utspridda på ett träbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paketet innehöll ett fåtal delar vilket bådar gott.

Instruktionsblad för kopieraggregat till träsvarv med ritningar och text, samt en hexnyckel ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktionen var kort och lättbegriplig, på baksidan finns ett antal mallförslag.

Enkel handritad mall på 9 mm plywood för kopieraggregat till träsvarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritade snabbt en enkel mall på en 9 mm plywood. Max tjocklek på mallämnet är 10 mm.

Träsvarv med kopieraggregat i arbete och en mall av plywood monterad under arbetsstycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt uppriggat efter lite meck med att få allt i centrum.

En träsvarv i en verkstad med kopieraggregat i funktion, omgiven av snickeriverktyg och träspån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Körning påbörjad, stålet betar snabbt av material.

Träsvarv i arbete med ett kopieraggregat som svarvar ett ornamentalt trästycke, omgiven av spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigsvarvat. Hade jag lagt ner lite mer jobb på mallen så hade resultatet blivit bättre. Nu gjorde jag den snabbt för att komma igång och testa.

Färdigsvarvad träpelare bredvid sin plywoodmall på ett arbetsbänksunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutresultatet efter putsning.

Mitt omdömme är att CopyMax kopieraggregat är prisvärt för en hemmapysslare. Hur delarna håller i längden vet jag ju inte än men enkelheten bådar gott. Äntligen kan man börja massproducera.
 
  • Träsvarv använder kopieraggregat för att forma ett trästycke enligt en mall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nivv och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.