Hej,

Jag sitter och hjälper min mor med att redovisa en vinst vid försäljning av fastighet och har stött på problem.

Historiken är att min mor och hennes tre syskon övertog fastigheten av sin mor för ca 20 år sedan och 2014 såldes den.

Om man får en fastighet som gåva följer gåvogivarens inköpsvärde med om jag förstått saken rätt. I detta fallet tycker jag att det är något sorts mellanting. En jurist tog fram en gåvohandling där fastigheten "säljs" för taxeringsvärdet. Nu säger mäklaren att fastigheten står registrerad som gåva vilket gör att man inte kan använda sig av den summan som man betalade för 20 år sedan utan faller tillbaka på taxeringsvärdet 1952, som är marginellt i jämförelse.

Jag vill minnas att man på gåvoskattens dagar behövde sälja för minst taxeringsvärdet för att inte drabbas av gåvoskatt. Här har det i mina ögon skett en försäljning som av någon märklig anledning benämndes som gåva?!

Är det någon som vet vad argumentet skulle kunna vara till att göra på detta viset, eller har juristen inte varit riktigt vid sina sinnes fulla bruk?


Dvs I överlåtelsehandlingen står det att ägaren överlåter som gåva... Som ersättning skall vardera syskon betala 134.000 kr. taxeringsvärdet var vid överlåtelse 536.000 kr, dvs 4 x 134.000kr.

Då taxeringsvärdet 1952 var 11.500 kr gör detta en ganska stor skattemässig skillnad vid försäljning.

Någon som kan sprida ljus över detta?
 
Om det registrerades som gåva då för 20 år sedan, så antar jag att ingen reavinsskatt betalades då? I så fall är det ju ganska logiskt att ni nu får betala hela reavinsskatten.

Upplägget då för 20 år sedan var troligen att minimera skatten, dvs din mor skulle få det lägsta möjliga pris utan att betala gåvoskatt som ju då ännu inte var avskaffad. Samtidigt blev det (troligen) inte heller någon reavinstskatt.
 
Jag tycker bara att det är märkligt att man kan kalla det gåva om en ersättning utgår. Skulle man kunna få en betalning, kalla det för gåva och slippa betala reavinstskatt?
 
Reglerna runt det är rätt komplicerade. Men man kan ge bort huset som gåva, och "få" en ersättning som gåva. Men ersättningen måste vara låg, kommer inte ihåg gränsen nu. men typ taxeringsvärdet.

Liknande konstruktioner förekommer vid bodelning och arvsskiften. Någon får huset tilldelat i bodelningen, men får ändå delvis lösa ut sitt ex. det räknas ändå inte som försäljning skattemässigt. Och då gäller andra beloppsgränser.

OM man vill ge sig in i affärer emd gåvor och motgåvor så bör man anlita en jurist som får lägga upp det. Det finns en hel del fallgropar skattemässigt.

På den tiden när vi hade gåvo och arvsskatt så vet jag att många gav bort pengar till sina barn skattefritt genom att köpa en bostadsrätt för ex. en milj. som hade ett "taxeringsvärde" på typ 20 000. Då kunde barnet få lägenheten, skatta för en gåva på 20 000, och åter sälja lägenheten någon vecka senare för 1 milj, eftersom reavinst räknas mot senaste försäljning, inte gåvovärde så blev det ingen reavinsskatt heller.

Det fanns mängder med liknande upplägg, det var därför de här skatterna avskaffades, det var i praktiken valfritt om man ville betala skatt eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.