Svårt att få till en bra rubrik.

Kommer sälja en lgh med ca 500.000kr i vinst. Håller på att starta bygget av vårt hus och undrar vad det bästa är att göra med reavinstskatten.

Tanken är att detta hus är något vi ska bo i resten av livet. Alltså inget vi säljer om 10år för att tjäna pengar och sedan skaffa något dyrare.

Vi har en tomt som jag förberett en hel del redan där huset kommer påbörjas först under nästa år. Kommer skriva oss på tomten nu närmaste månaden.

Bara att rulla dessa skattepengar framför sig så länge det bara går och räntan på dessa är så låg?
 
Ja, räntan på uppskjuten reavinst är (åtminstone i dagsläget) väldigt låg. Dessutom kan man ju betala av den även utan att ha sålt huset, så jag hag svårt att se något bra skäl till att inte skjuta upp den.
 
Jag skulle nog resonera som så att så länge räntan till staten är lägre än till banken så kan man behålla det som uppskjuten reavinst.

Sedan kan man ju även spekulera i att reglerna kanske förbättras igen om ett antal år, så att uppskjutandet blir fördelaktigare. Eller att det lång fram i tiden sker någon större omläggning av systemet där dessa "gamla" uppskjutna reavinstskatter efterskänks, eller råkar glömmas bort.
 
Tack för svaren.
Alla jag frågat säger betala aldrig!
Ha skulden kvar så läge räntorna ser ut som de gör.

Hur fungerar det rent praktiskt?
Säg att jag säljer lgh om 1månad. Får in slantarna på kontot. Har ett husbygge jag vill föra in skatteskulden till så att säga. Har inga lån där ännu utan det dröjer nog något år innan banken blir inblandad samt huset beställs. Kommer bygga garage med pengarna jag får in från lgh.
 
Jag har en liknande situation, kommer antagligen göra en bruttovinst om knappa miljonen (ej betraktat avdrag för renoveringar, mäklararvode m.m.) vid lägenhetsförsäljning under våren som ska in i husbygget, och det är till att räkna på detta enligt följande:

Numera är det så att staten tar ut en ränta på 0,5% på hela upp- skovsbeloppet. Detta innebär att du på själva reavinstskattebeloppet får betala 2,27% ränta. Det är därför fördelaktigare att betala reavinstskatten direkt och att alltså inte söka uppskov så länge du kan låna upp pengarna till en ränta som understiger 2,27%.
Ett litet räkneexempel; om ditt uppskov/reavinst är på 1 000 000 kr blir den årliga räntan till staten 5 000 kr. Din skatt på en reavinst som uppgår till 1 000 000 kr är 22%, det vill säga 220 000 kr. 5 000 / 220 000 = 2,27%.

http://battrehem.wordpress.com/2010/04/21/reavinstskatt-och-uppskov-vid-forsaljning-av-smahus/

Jag undrar om någon kan förtydliga följande för mig:
"De kostnader du redan fått ROT-avdrag för kan du inte ta upp vid beräkningen av reavinst"

Ska jag tolka det som att om jag renoverat för 60 000 och fått ROT-avdrag på 20 000 så får jag dra av 40 000 vid beräkningen av reavinst? (Det känns rimligt eftersom man annars "dubbelutnyttjar" ROT-avdraget.)
 
timmelstad skrev:
...
Jag undrar om någon kan förtydliga följande för mig:
"De kostnader du redan fått ROT-avdrag för kan du inte ta upp vid beräkningen av reavinst"

Ska jag tolka det som att om jag renoverat för 60 000 och fått ROT-avdrag på 20 000 så får jag dra av 40 000 vid beräkningen av reavinst? (Det känns rimligt eftersom man annars "dubbelutnyttjar" ROT-avdraget.)
Som jag har förstått det är det just så: det du redan har fått skatteavdrag för kan du inte hävda är en kostnad i din deklaration :)

/K
 
Hemmakatten
Uppskovet kan bara utnyttjas och hela nästkommande år samt fram till 2 maj året efter. Dvs. om du säljer din lägenhet i år 2011. så måste du vara inflyttad och folkbokförd i det nya huset senast 2 maj 2013 för att kunna skjuta upp reavinstskatten.
 
timmelstad skrev:
"De kostnader du redan fått ROT-avdrag för kan du inte ta upp vid beräkningen av reavinst"

Ska jag tolka det som att om jag renoverat för 60 000 och fått ROT-avdrag på 20 000 så får jag dra av 40 000 vid beräkningen av reavinst?
Jag tolkar det som att du inte får dra av något alls. Kostnaden du har fått ROT-avdrag för var 60.000, inte 20.000. Avdraget du har fått var 20.000.
 
Nyfniken skrev:
Jag tolkar det som att du inte får dra av något alls. Kostnaden du har fått ROT-avdrag för var 60.000, inte 20.000. Avdraget du har fått var 20.000.
Nja, jag undrar jag... Om jag haft en renoveringskostnad totalt på 60 000, och 40 000 av dessa har varit arbete som jag då får nyttja ROT för, då skulle det enligt din tolkning vara 40 000 jag inte får dra av för, inte sant?
 
Så nu när räntorna gått upp och jag kommer över 2,27% ränta när jag lånar hos banken så är det bara att betala av detta direkt?
Har inga lån idag och kommer inte låna pengar för än till hösten så jag skulle ju få betala ränta på dessa reavinstskatt pengar jag egentligen inte behöver närmaste 6mån.
 
timmelstad skrev:
Nja, jag undrar jag... Om jag haft en renoveringskostnad totalt på 60 000, och 40 000 av dessa har varit arbete som jag då får nyttja ROT för, då skulle det enligt din tolkning vara 40 000 jag inte får dra av för, inte sant?
Fel av mig. Du har rätt.
 
Suhagg skrev:
Så nu när räntorna gått upp och jag kommer över 2,27% ränta när jag lånar hos banken så är det bara att betala av detta direkt?
Har inga lån idag och kommer inte låna pengar för än till hösten så jag skulle ju få betala ränta på dessa reavinstskatt pengar jag egentligen inte behöver närmaste 6mån.
Nja, så länge vi har ränteavdragen så motsvarar ju uppskovet en ränta på 3,25%.

Bankränta över 3,25% - uppskovet vinner
Bankränta under 3,25% - banklån vinner
 
Redigerat:
HusByggarTomten skrev:
Nja, så länge vi har ränteavdragen så motsvarar ju uppskovet en ränta på 3,25%.

Bankränta över 3,25% - uppskovet vinner
Bankränta under 3,25% - banklån vinner
Tack.
Sen ska jag ha med i beräkningarna att jag får betala ränta på dessa pengar jag egentligen inte behöver låna nu under de närmaste 6-12mån.

Men det är ju inga stora summor. Hur fungerar det rent praktiskt, är det en gång om året i samband med deklarationen som jag får betala hela årets ränta på dessa pengar?

Men då är det bara att hålla koll att när räntan går över 3.25% då är det bara för mig att komma ihåg att betala av detta direkt.
 
Nej, du vinner ju på att skjuta upp vinsten när bankräntan är hög!

Du betalar summan i samband med deklarationen varje år.
 
HusByggarTomten skrev:
Nej, du vinner ju på att skjuta upp vinsten när bankräntan är hög!

Du betalar summan i samband med deklarationen varje år.
Sorry Syntax error i min skalle där. Självklart är det så.
Med räntor som snart kommer dra iväg så ska jag med andra ord självklart behålla denna skuld.

Räntorna kommer ju garanterat komma upp på normala nivåer inom kort tid då blir det ju ännu mera förmånligt. I mitt fall är det ju rätt små summor men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.