Lade in denna fråga under en annan tråd men har inte fått något svar så jag provar igen :):

* Om man säjer hus År 1 med reavinst.

* Köper tomt år 2 och aktiverar byggkreditiv där kontaktinsatsen motsvaras av reavinst från försäljningen.

* Huset byggs och färdigställs år 3.

* Hur blir det med beskattningen? :-?

Kan de realiserade medlen anses vara insatta i nytt boende redan då byggkreditivet aktiveras År 2? Och kvarstår i så fall krav om inflyttning senast i maj År 3?

Om det låter förvirrande så är det inget emot hur jag känner mig... :-/ :-/ :-/




 
Hemmakatten
Är ingen skatteexpert utan ekonom men vi sitter i samma situation som du och jag har därför undersökt detta ganska noga.

* Tomten eller nya huset måste vara köpt under år 2, vilket du ju gjort.
* MEN, senast den 2 maj år 3 MÅSTE du ha bosatt dig i nya huset.

För att du överhuvudtaget skall få skjuta upp ens den minsta del av reavinstskatten måste du ha bosatt dig i huset den 2 maj. Huset måste alltså vara beboeligt. Det räcker inte med att du ställer en husvagn på tomten och bor där eller att du skriver dig på fastigheten.

De flesta hus köps på total- eller generalentreprenad av en husfabrikant. I de fallen kan du flytta in när du får nyckel i handen, dvs. efter slutbesiktningen. Är detta datum efter den 2 maj år 3 får du inget uppskov alls med reavinstskatten.

Bygger du i egen regi eller med delade entreprenader är läget lite annorlunda. Då brukar man ofta flytta in innan allt är färdigt. Det kanske är målning kvar och golvläggning eller sovrummen är kvar att göra. Då kan man hävda att huset är beboeligt (OM man flyttat in) även om det inte är helt färdigt.

Vårt problem är att få reda på exakt vad som menas med "beboeligt". Villaägarnas expert menar att huset måste vara i stort sett färdigt, till säkert 80%. Dvs. att alla viktiga funktioner är där såsom badrum, kök och att man åtminstone kan bo i 50% av ytan. Om det bara ytskikten som saknas så anses det som beboeligt. Har pratat med Skatteverket flera gånger, men inte ännu med någon av deras experter på området. Från Skatteverket har jag fått olika besked. Nån sa att det är väl upp till oss vad vi tycker är beboeligt, om vi vill kånka vatten i hink 2 km så är det ok, så länge vi bor där. Annan person på Skatteverket menade att el, värme, vatten och avlopp måste finnas och man måste ha möjlighet att laga mat och ha en toalett (temporär går bra). Skall under vekcan försöka få tag i Skatteverkets expert för att reda ut hur begreppet "beboeligt" skall tolkas.

Förutom att vara bosatt i huset krävs att man senast 2 maj lagt ut pengar motsvarande försäljningspriset (minus försäljningskostnader) på det nya huset för att få skjuta upp reavinstskatten fullt ut. Har du betalat fakturor (inkl. tomt, lagfart mm) på tex ett belopp motsvarande 80% av försäljningspriset får du skjuta upp 80% av din reavinstskatt.

Observera att om du inte kan skjuta upp din reavinstskatt eller bara skjuta upp en del av den, så lägger skatteverket på 10% på hela det ursprungliga reavinstbeloppet. Dvs. på HELA beloppet, inte bara på det beskattningsbara underlaget eller på skattedelen. Detta är en form av straffavgift tillkommen för att folk inte bara av okynne skall begära en preliminär uppskjutning av skatten.

Så är det så att du i dagsläget befinner dig i år 3 och inte har börjat bygga ännu, så är det nog kört för dig. Du lär inte hinna få upp ett hus före 2 maj. Har du börjat och har byggare på gång så är tipset att koncentrera sig på bostadshuset och vänta med förråd, garage mm. Se till att stommen är uppe, tak är på och värme installerad. Fixa också en temporär toa och köksmöjligheter och flytta in före 2 maj så KANSKE du kan få uppskov (har som sagt inte pratat med Skatteverkets exper ännu). Hoppas detta blev lite klargörande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.