Hej
Är ny här, men detta forum är ju fantastiskt!
Mitt problem är att jag 2011 sålde ett fritidshus för 500.000. Köpte detta 2004 för 230.000 och har mest med egen tid förbättrat detta till en helt annan standard än det var.
Tyvärr inga kvitton på stora markarbeten, ej heller de små utgifterna...

Hur tycker ni att jag ska göra?

I år köpte min fru och jag en jordbruksfastighet för 300.000 kr(9,7 Ha!), kan vi använda denna för att kvitta?
Tips?
 
Nanny Fine
Du kan yrka avdrag för materialkostnader, men inte arbetskostnader när du saknar kvitto. Glöm bara inte att ange att kvitton saknas!

Med att "kvitta" vid försäljningen, antar jag att du menar uppskov på reavinsten? Det har jag för mig att du kan, men inte på den del som avser jordbruket utan endast bostaden. Å andra sidan blir det nog inget uppskov ändå, eftersom skillnadsbeloppet skall räknas av från vinsten och då blir ju inget kvar.... Så det blir nog till att skatta...
 
Kvitta?
Du har gjort en vinst på fritidshuset, men du har väl ingen förlust att kvitta mot?

Om uppskov av reavinstbeskattning:
Detta medges endast för permanentbostad, dvs inte för sommarstugor.
 
Japp, som KnockOnWood skriver går det inte att göra uppskov på ett fritidshus annat än om det är din permanenta bostad och du varit skriven där minst ett år innan försäljningen.
 
Tack för ett uttömmande svar, uppskattas.
Då vet jag hur jag ska göra.
/Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.