I
Hej,

Vi har haft en IKEA SPARSNÄS kopplad i vårt elskåp under par år för att få koll på elkonsumtionen, nu har EON bytt elmätare till en Landis Gyr E360 LTE med HAN port och SPARSNÄS fungerar inte längre.
47135-174e1d939932adb44c9057f7ed285f1a.jpg
Det ser ut att finnas en hel del produkter som kan kopplas i HAN uttaget men vilken anser ni är bäst även om man bara kör vanligt rörligt el-abonnemang?
 
Förvånad över att man inte pratar mer om dessa lösningar.

Det här är ju bästa sättet att få ut förbrukning som man sen kan använda på olika sätt.

Grönli och tippern är ju i bästa fall gårdagens siffror. Och inte sällan är det störningar i rapporteringen så det är uppskattade värden.

Nyfiken på vilka tips dom kommer :)
 
I
Jag frågade faktiskt montören som var här och bytte elmätare men han var inte vidare intresserad av att prata om det. Han pektade på något som liknade tibber´s Pulse i sin telefon men vi kör inte tibber idag om det nu har betydelse.
 
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild i ditt meddelande. Kunde du skicka en bild så jag kan hjälpa dig att skapa en alt-text?
Det finns en tråd om HAN P1 läsare på forumet här. Med dessa kopplade till något som samlar/visar datan så har du det du önskar. Men det finns nog ingen färdig pryl.
Jag har följande två vyer. Den ena från homeassistant och den andra egenbygda webbsida med websockets.
Energianvändningsgraf och data från hemanalysverktyg som visar kWh och nätåterförsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar energiförbrukning och export med värden för tre faser, totalt import och export i watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.