TRJBerg
Har min elmätare i ett plåtskåp på gårdsplan 50 meter från huset.
Vill ha en realtidsmätare för elförbrukningen, dvs se hur mycket som dras just nu.
De mätare jag sett, t ex Tibber Pulse P1, kräver wifi för kommunikationen etc.
Men det funkar ju inte med min setup.
Då det finns produkter, t ex övervakningskameror, som kommunicerar via elnätet, typisk via elförsörjningen till produkten, undrar jag om det finns motsvarande för en realtidsmätare för elförbrukningen?
 
Varför skulle inte WiFi fungera? Visst är det långt med 50 meter om man inte har riktantenn eller andra lösningar men visst går det. En variant kunde vara att köra elnätskommunikation mellan skåp och hus och sätta en billig accesspunkt i skåpet. Har du lite experimentlusta kan du dock sy ihop en lösning baserad på enbart WiFi med en panelantenn i skåpet och en utanför (kräver kabelgenomföring av antennkabel, utgör en passiv repeater) och en AP med riktantenn på huset. Stabilast vore att lägga ett rör för nätverkskabel (helst fiber) till skåpet och ha en AP där.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Billigast är nog att sätta ett uttag i skåpet med elmätaren och sedan sätta en powerline wifi-ap i det uttaget. Sedan i huset kopplar du in en powerline enhet bakom din router.

Nu kan du ansluta en tibber pulse i mäterskåpet via wifi-kopplingen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Tack för förslagen! Det med lägsta kostnad och jobb ser ut att vara med typ powerline wifi.
De andra alternativen kanske teoretiskt kan matcha kostnaden om jag gör allt själv och letar upp billigaste komponenterna men jobbet är för mycket för lata mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.