Hej. Kan be om ursäkt för den långa posten jag ska göra.
Vi är ett par 28/27 år gamla. Ej barn och har en sammanlagd inkomst på 500tkr. Bor i lågskattekommun 29% och håller nu på att planera att bygga eget hus. Vi har ej bestämt vilket än men vi tänkte göra upp en budget redan nu.
Vi tänkte oss ett hus på 140-190 kvm. Vet ej om vi vill ha 1.5 eller 1 plans hus. Tomt har vi hittat och den kostar 750tkr för 1000kvm. Sedan för huset har vi tänkt oss ca 1750tkr nyckelfärdigt då. Dvs 2.5 mkr totalt. Vi har efter 2 lyckade bostadsrättinvesteringar 900tkr vi ska stoppa in själva så vi slipper det dyra topplånet. Dvs vi kommer låna 1.6 mkr. Detta blev då 9400:- per månad inklusive 50år amorteringar och med skatteavdraget. Räknade på driftskostnad på 2500:- per månad och ingen fastighetsskatt de första fem åren.
Vi har bara en bil och bor 4km från våra respektive jobb.

Till min första fråga, är detta en realistisk beräkning? Vi kommer ha ca 20tkr kvar varje månad att leva på vilket inte bör vara några problem.

Bör vi överväga att satsa på en tomt i ett mer exklusivt område och hoppas det ger igen sig via värdeökningen på huset? En tomt på 1.500tkr istället för 750tkr.

Jag tackar för mig :)
 
Pengarna räcker nog. :)

Det bästa rådet: Bygg där ni kommer att trivas, om ni inte tänkt att se bygget som ännu en "investering".

Förresten, är det 4 km till både den billiga och den dyra tomten..?
 
Hej!

Om ni nu tänkt bygga ett väldigt stort hus, det är väldigt exklusivt och dyrt kanske en dyrare tomt med attraktivt läge är att föredra, I framtiden när du ska sälja kanske det blir svårt med köpare för ett sånt hus om det inte har det där LÄGET.

Totalt sett skulle jag nog annars rekommendera den andra tomten, Omvärlden förändras och staden flyter snart ut på landet s a s. Beroende på var du ska bygga och hur läng du tänkt bo där, kan det i det längre perspektivet löna sig väl att bygga på den billigare tomten.

1,7 för hus låter mycket. Jag antar att det inkl alla kostnader utom tomtpriset? Är det för BARA huset undrar jag nyfiket vad du tänkt bygga...

Ni har nog en tillräckligt god ekonomi för att kunna bygga ganska dyrt i o f jag tror inte ni behöver "snåla och hålla låg profil" som jag nog annars skulle rekommendera. OM ni tänker skaffa barn de närmaste åren är det dock bra att räkna lite på en lägre inkomst för att det inte ska bli för tufft om ni väljer att bli föräldrar.

Lycka till!
 
Hej hej,

KarlXII. Det är 4km från den "billiga" tomten till vårat arbete. Från den andra är det ca 10km.

Snappen. 1.75mkr är för huset med montering. Vi tänkte inte snåla heller men vi tänker inte slösa. Jag är vanlig knegare och min sambo är lärare så jag ser inte att våra löner stiger i någon rasande takt och vad som helst kan hända ju.

Jag räknar på ett hus för ca 1mkr i bara byggsatsen, sedan 250tkr i tillval och ca 500tkr för monteringen. Det är bara en uppskattning vi har gjort. Har ej bestämt hus och inte heller har vi bestämt vilka tillval vi ska ha osv. Men det lutar åt ett Eksjöhus eller Trivselhus. Båda kommer med goda rekommendationer verkar det som.

Jag har funderat också lite löst på utomhuspool. Ska man bygga en kan man lika bra göra det från början. Undrar om det höjer värdet något?

Vi har hela tiden kollat på äldre hus men de är helt tokiga vilka priser de begär. Nu får vi helt nytt hus som vi själv kan designa och vi slipper fastighetsskatten. Dessutom lär vi inte behöva renovera något de närmsta 15 åren.

Tackar för eran input :)
 
Förresten, läste här att en bra måttstock var 10.000/kvm för 1.5 planshus och 12.000/kvm för 1 planshus nyckelfärdigt exkl. tomt.
Låter det rimligt?

Har beställt massa kataloger nu så vi ska pressa igenom dom...

 
Hej,

Undersök allt väldigt noga innan ni bestämmer er för något. Jag menar inte med hänsyn till lön osv, utan att ni har med alla kostnader. Jag har sett många här på forumet som bygger hus, som verkar har noll koll. Det är inte endast hus och tomt som är lika med produktionskostnaden. Det är mer än så. Jag kopierar in ett annant inlägg jag gjort;
Tomt
Ev. fastighetsbildning (ej vid ex kommunala tomter)
VA-anläggningsavgift
Anslutning till erlnät och ev fjärrvärmenät
schaktning & ev pålning (här blir det ofta en högre kostnad än man väntar sig, ofta måste man ha mer massor än vad leverantören estimerar. Alla vi känner som byggt har åkt på mer pengar här. Ex vi 36 000 kr, men då hade vi lyckats få en "billig" schaktare, den rekommenderade schaktarens pris inkl massor hade slutat vid ca 170 000 kr mot dagens totalt 136 000 kr)
Övrig exploateringskostnad
Hus i utgångsstandard
Tillval (kakel/klinker/kök/gaderober/specialla golv osv. utgångsstandarden skiljer sig enormt mycket mellan olika husfabrikanter, det är som att jämföra myror och elefanter - och vi har jämfört mycket!!
Utvändiga VA-arbeten
El installation/Va installation (om det ej ingår i utgångsstandarden) och ni vill säkerligen har mer omfattande elinstallation än standard, samt en del spotlights, ex + 45 000 kr
Byggström och container
Lagfart
bygglov
utsättning
nybyggnadskarta
utstaknining
kontrollmätning
kvalitetsansvarig, 15000-17000
besiktningar ca 4500
ev arkitekt ca 15000
räntor och bankavgifter
garage eller carport
Altane
entre trappor
utebelysning
Tv antenn
ev parabol
flyttning av telefon
grus, asfallt eller stenläggning fram till entre och garageuppfart
ev liten stenmur för uppstöttning av jordmassor
gräsmatta
åtminstonne några enkla växter
brevlåda
soptunnor
mmm

Tänk på alla kostnader!!

Om du får en kalkyl från ex Eksjöhus, var noga med att kontrollera alla poster och se om det är realistiskt (de försöker bara få er på kroken, jag lovar). Ex i en offtert vi fick var shackten beräknad till 40 000 kr. Nu bygger vi med annan leverantör och vårt schakt blev 136 000 kr inkl massor. Dessutom är det endast standardinstallationer som ingår, vilket det kommer tillkomma pengar på, jag lovar. Tillval mm. De flesta av Eksöhus modeller (som ej ingår i "budgetserien") kostar från ca 1,5 och uppåt oh detta är endast standard. Mycket tillkommer. Dessutom många avd e poster ovan.

Gör en ordentlig kalkyl!
Lycka till!

Mvh Willan
 
Willan: Jag håller med dig. Visserligen är jag själv novis men jag blir också orolig ibland när jag märker att man tex skrivit entreprenadavtal o redan påbörjat markarbeten men inte vet ordentligt vad som ingår i avtalet...

Sen kan man väl bara säga att det här med att bygga hus ÄR jäkligt krångligt. Man måste kolla kolla, lära, fråga och beskriva. För det är inte alls så att bara för att jag bygger totalentreprenad kan jag överlåta allt på entreprenören! De som tänker så kan ha tur men troligen blir de mer eller mindre missnöjda och får problem, inte minst med prod. kostnaden eller åtaganden.

Jag skulle rekommendera att ni före huskatalogerna tar reda på så mycket som möjligt. Kolla runt i forumet, lär om entreprenadformer, hur kompletta kalkyler utformas, och skaffa leveransbeskrivningar till några jämförbara hus från olika tillverkare. Man kan lära sig mycket om man lusläser dom! Ett "nyckelfärdigt" tjusigt hus kanske visar sig bli skitdyrt när du är medveten om vad som ingår å inte. Prismässigt lönar det sig förstås att jämföra, men för att kunna det måste du veta mer om konstruktioner, material, byggmetoder osv. Börja med det och läs de glassiga katalogerna sedan!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.