Blev så förbannad idag då jag glad i hågen åkte till Beckers nya hem i Göteborg (på ringön, men det är säkert samma i alla butiker). Var där för någon vecka sedan och kollade golv (och priser såklart) och blir väldigt glad då jag i morse läste i GP att det skulle ha "jubileums rabatt" på 35%. Väl där ser man att de har satt nya prislappar på de flesta varor där även ett "ordinarie pris" anges. Naturligtvis är det 35% på ordinarie pris som gäller... och ordinarie pris är naturligtvis så pass mycket högre än deras vanliga pris att "rabatten bara blir ett par %, tex så blev det 4kr i rabatt på golvet vi hade tittat på:mad::mad::mad:
Så får man väl INTE göra. Om man har ett pris som normalpris så KAN det väl inte finnas något som kallas för ordinarie pris? Hemtex har väl fått rejält med pisk på fingrarna för sina konstanta reor? Beckers nya hem kallar inte sina priser för rea men principen är ju densamma, man kan inte ha ett högre ordinarie pris om man har ett annat lägre under större delen av året.

Så jäkla dåligt
 
H
Anmäl till konsumetverket!
 
Jag tror det finns en representant från deras butiker här på forumet. Han kanske kan förklara...
 
nu hjälper det ju inte mig just nu mem om jag ändå vill anmäla dom hur går man till väga?
 
Beckers nya hem (aka Färgab) har dessutom alltid extrapris på Easy Cover, så deras rabatter gäller aldrig för den. Jag har inte orkat bråka, men tycker det känns mygel. Synd på en till synes seriös firma som alltid har kunnig och hjälpsam personal.
 
5.2 racing skrev:
Jag tror det finns en representant från deras butiker här på forumet. Han kanske kan förklara...
Hehe, ingen förklaring än...
 
H
Dr.SiC skrev:
Blev så förbannad idag då jag glad i hågen åkte till Beckers nya hem i Göteborg (på ringön, men det är säkert samma i alla butiker). Var där för någon vecka sedan och kollade golv (och priser såklart) och blir väldigt glad då jag i morse läste i GP att det skulle ha "jubileums rabatt" på 35%. Väl där ser man att de har satt nya prislappar på de flesta varor där även ett "ordinarie pris" anges. Naturligtvis är det 35% på ordinarie pris som gäller... och ordinarie pris är naturligtvis så pass mycket högre än deras vanliga pris att "rabatten bara blir ett par %, tex så blev det 4kr i rabatt på golvet vi hade tittat på:mad::mad::mad:
Så får man väl INTE göra. Om man har ett pris som normalpris så KAN det väl inte finnas något som kallas för ordinarie pris? Hemtex har väl fått rejält med pisk på fingrarna för sina konstanta reor? Beckers nya hem kallar inte sina priser för rea men principen är ju densamma, man kan inte ha ett högre ordinarie pris om man har ett annat lägre under större delen av året.

Så jäkla dåligt
Nu arbetar inte jag i den aktuella butiken, men där jag arbetar så är våra golv uppmärkta med ordinarie pris och vårt pris. Ofta så ligger skillnaden mellan dessa priser runt 30-33% beroende på vilken typ av golv det gäller. Dock går vi ju inte runt och märker om golven innan en eventuell rea, ordinarie priset är något som alltid är uppmärkt. Om dem har gått runt och märkt upp golvens ordinarie priser kan jag inte svara på. Kanske kan det vara vissa golv som inte hade varit uppmärkta sedan tidigare. Prissättningen av ordinarie pris sätts enligt den rekommenderade prislistan, att man sedan väljer att lägga priset runt 30% under ordinarie pris beror i stort sätt på att man vill ha konkurrenskraftiga priser. Om man hade sålt golvet med 35% rabatt till det redan nedsatta priset, hade man ju kunnat bomma igen butiken med en gång. Effekten hade ju blivit att butiken gett bort en stor del av golvet till kunden. Driver man en butik så vill man ju naturligtvis tjäna på det. Annars hade det ju varit fel.

Ordinarie priset är ju ett ordinarie pris och om man väljer att sälja golvet till ett lägre pris under större delen av året är ju något som butiken själv får avgöra. Om det är tillåtet eller inte vågar jag inte uttala mig om.

Slutligen kan jag ju tillägga att golv inte är en speciellt bra reavara. Tillverkning och råvaror kostar väldigt mycket och avansen på golv är inte hög för handlarna som säljer golv. Därför är det också svårt att ge ett väldigt bra pris även om man ska ha mycket golv. Att det endast blir ca 4:- billigare per kvm på just golvet du tittade på är ju inte så roligt. Förstår att det inte är till någon tröst för dig.
 
torke1 skrev:
Beckers nya hem (aka Färgab) har dessutom alltid extrapris på Easy Cover, så deras rabatter gäller aldrig för den. Jag har inte orkat bråka, men tycker det känns mygel. Synd på en till synes seriös firma som alltid har kunnig och hjälpsam personal.
Vad gäller priset på easy cover så är det en produkt som ingår i kedjans produkter med "Alltid Bäst Pris". Att det priset är lägre än priset som blir om man har rabattkort på 25% är väl inte fy skam!? Och att rabatten inte gäller på ett redan nedsatt pris är väl förståeligt!?
 
Att det gäller fri prissättning i Sverige är väl ingen obekant med. Och att butiker höjer sina priser inför en rea är väl inte heller så ovanligt vilket man kan säga att man har gjort i det här fallet. Har man ett ordinarie lågpris så är ju det det ordinarie priset i den butiken och rabatten ska alltså utgå från det om inte annat anges, och då menar jag inte att bara för att man inför rean talar om vad t.ex. leverantör eller annat tycker att man ska begära för varan skulle vara skäl för att det är ett ordinarie pris i den här butiken. Jag tycker att det är fult och skulle kalla det bedrägligt och skulle jag handla under dessa förutsättningar så skulle jag definitivt ta en diskussion.. Allt går att försvara, även Clark Olofsson och andra kriminella försvarar sina handlingar och givetvis dessa butiker...
 
BreplastaLH skrev:
Ordinarie priset är ju ett ordinarie pris och om man väljer att sälja golvet till ett lägre pris under större delen av året är ju något som butiken själv får avgöra. Om det är tillåtet eller inte vågar jag inte uttala mig om.

Fel - Ordinarie pris är det pris man tar för varan när den inte är på kampanj eller rea. Listpris och ordinariepris är inte nödvändigtvis samma sak.

Om rekomenderat pris är 1000 kr och jag i min butik aldrig har sålt varan för det utan hävdar att "vårt pris" är 800 kr är det detsamma som ordinarie pris. Annonserar jag då om 25% rabatt ska det vara på ordinarie pris, inte ett listpris/rekomenderat pris som jag aldrig har nyttjat. Annars har jag nämligen konstant rea och det är inte tillåtet.
 
BreplastaLH skrev:
Vad gäller priset på easy cover så är det en produkt som ingår i kedjans produkter med "Alltid Bäst Pris". Att det priset är lägre än priset som blir om man har rabattkort på 25% är väl inte fy skam!? Och att rabatten inte gäller på ett redan nedsatt pris är väl förståeligt!?
Nej. Så får man inte göra. Gämför gärna med dessa uttalanden från Marknadsetiska Rådet. Ett ordinarie pris måste vara ett pris som butiken varaktigt har haft på varan. Och en prisnedsättning måste vara tillfällig om den inte ska ses som ordinarie pris.
 
H
Helt riktigt!
Tar man det till sin spets vinner konsumenten!
Är det 25% på ordinarie pris, vilket är det pris butiken brukar ta, så är det 25 % på det priset. Står det att det är 25% på listpriset då är det en annan sak.
 
torke1 skrev:
Nej. Så får man inte göra. Gämför gärna med dessa uttalanden från Marknadsetiska Rådet. Ett ordinarie pris måste vara ett pris som butiken varaktigt har haft på varan. Och en prisnedsättning måste vara tillfällig om den inte ska ses som ordinarie pris.
Skicka ett mail till butiken info@fargab.se och påpeka vad ni tycker är fel angående deras prissättning. Här i forumet kommer ju inga barn att bli gjorda...
 
Inte så att du jobbar på Beckers Nya hem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.