Jag tycker klinkers verkar både snyggt och bra med tankte på luftning, men hi hi jag är så långt ifrån en expert man kan komma... (men nu har någon svarat iallafall ;D), jag skulle inte lägga trägolv eller plastmatta för då tar det väldigt lång tid innan ev fukt märks, hade själv en källare med plastmatt och där under hittade vi en hel bassäng!!! den hade nog funnits där länge men vi märkte ingenting förrän det var försent... kan tillägga att det var en sommarstuga (annars hade det kanske upptäckts i tid även om jag är tveksam)
 
Jag hade en gammal källare i ett 50-tals hus. Där gjorde jag om tvättstugan och torkrummet med klinkers.
Först såg jag till att det inte fanns fukt som kom från grunden, sen filade jag golvet (det fanns ett gammalt stor brun i det), byte mot en bättre och ny brun.

Sen vad det dags för primer och fuktisolering. Efter det klinkers.

Det blev jätte bra !!!
När jag sålde huset och vi hade besikningsman tyckte han att det var väldigt proffsigt gjort.
Jag kände att jag växte i min kropp när jag sa att jag hade gjort allting själv ;D ;D
 
Har själv ett hus från -47 där jag i de flesta utrymmen lagt klinker utan fuktspärr under för att plattan skall kunna ventileras.
Har fuktspärr endast i badrummet.
Dock så hade jag inte några problem med fukt underifrån
 
Om du har fukt som kommer underifrån verkar vara svår löst problem.

Om du lägger klinkers direkt på det, kommer det att se bra ut ett tag men sen kommer den att släppa.

Jag skulle nog dränera ordentligt, det är mycket jobb men om du vill att det ska bli bra, så är jag rädd att du måste gräva runt huset först.

Jag fick samma problem med väggarna i det 50-tal hus jag ägde. Jag fick gräva runt den delen som var källare och lägga nya mattor och rör.
Efter det fixade jag insidan.

Jag är ingen expert men när jag frågade fick jag svar att om jag inte gjorde det, skulle hela grunden vittra sönder med tiden.

Lycka till.
 
Jag skulle fråga experterna på byggahus.se
Kanske dom har en bra lösning. Lägg inte klinkers innan du vet säckert att det går att göra. Det är inte kul att slänga både tid och pengar om det inte skulle hålla.

Blev du avrådd att röra grunden, kanske går att sätta klinkers ändå. Frågan är vilken metod du ska använda, jag menar med eller utan fuktspärr.



 
Har ju även köpt en avfuktare som står i tvättstugan i källaren. Det blev str skillnad på luften när den kom in.
 
Jag såg på Bauhaus att en avfuktare kostade ca 3000.
Det var ingen dum ide Claes.
 
kolla dina meddelande Sandfaerhus ;)
 
Köpte min avfuktare på Clas Olsson. Kostade 2995:- Det är en Woods, det märket vann för övrigt test av råd och rön.
Försökte pruta på Elgiganten där de hade superjättemegaaldrigmera reapriset 3000:- på samma modell. Clas olssons normalpris är 2995:-
 
Ja det är El-giganten som har det i sin reklam.
Det fungerar.
Jag såg avfuktaren på Bauhaus men vet inte vilket märke det var. Priset 2995:-

GOTT NYTT ÅR
 
Tror ju inte kvaliten gör någon skillnad. Det enda som avser kvaliten på en klinkerplatta är väl att ytskiktet mellan olika plattor ser likadant ut?

Vi lade som sagt in klinker i vår källare och det gjorde vi för ca 4 år sedan och har inte fått några problem ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.