Toa enligt handikapp beror på hur saker är placerade i förhållande till varandra.

Exempel på mått som ger en fingervisning som minmått:
Duschrum - 190x170
Badrum - 170 x 235

Duschrummet enl ovan är ca 3,2 m2 och utformas så att man har en vägg där tvättstället med centrum 45 cm från ena väggen och 125 cm från den andra. På intilliggande vägg sätter man toalett med centrum 80 cm från väggen med tvättställ och 110 cm från nästa vägg. 110cm - sträckan sätter man duschen. Entré är på motstående vägg i förhållande till toalettväggen. Observera att man behöver 90-dörr. (Skulle vara lättare att rita, men jag är tyvärr ingen grafikkonstnär. Hoppas du förstår.)
 
Placeringen på de handikappanpassade utrymmena i en villa måste läggas så att de enkelt kan komas åt. Det innebär att de inte får vara trappor, smala dörröppningar od på vägen. Annars finns inga krav på placering. (Finns exempel på där det ligger i groventre/klädvård. Brukar muttras lite på en del kommuner, men det uppfyller kraven.)
 
Inte måste det vara handikappsanpassat i eget nybygge??

Men annars så borde man ju ha en extra toa när det är 3 sovrum minst i ett nytt hus. I mitt tycke iaf. Sen kan man ju få in en dusch i extra toan om man vill också. Våran lilla toa är på 3,7 och har en dusch. Eftersom vi har 2 barn så vill vi ha det. En egen för dem att husera i.
Då blir vårt stora badrum på drygt 8 kvm.

Om ni bara ska ha toalett och handfat behöver den ju inte vara större än 1,2 m x 2 m eller så.
Jämför med andra ritningar och se vilka du tycker är rimliga för ert behov.

Mvh
 
Mala-w skrev:
Inte måste det vara handikappsanpassat i eget nybygge??
Jo. BBR 3:12 (om jag minns rätt). Dessutom har jag för mig att det finns något svävande i PBL.
Skrivningen är något luftig så olika kommuner gör lite olika tolkning.
 
Bob_the_builder
Mala-w skrev:
Inte måste det vara handikappsanpassat i eget nybygge??
Jo, precis som framgår av svaret ovan så måste det vara det. Syftet är att minimera de kostnader din kommun skulle drabbas av om du exempelvis skulle bli rullstolsbunden (då får de bekosta anpassningen av din bostad, nämligen).
 
Låter bra att moder svea sköter om er och matar er med 6 limpskivpr varje dag ;) Vi byggde vår gästtoa/dusch 1300 bred ;)
 
Bob_the_builder
Anarkist. ;D
 
Japp! Hustillverkaren knorrade litet, men vi fick som vi ville. Mindre toa och större gästrum.
 
Vi planerar en ombyggnad av vårt badrum. Skälen är flera: dels har ingen ombyggnad har gjorts sedan huset byggdes 1963, dels - och viktigast - är att vår yngsta dotter är rullstolsbunden sedan ett par år vilket gör att vi nu kommer att handikappanpassa badrummet (eftersom hon besöker oss lité nu och då). Badrummet, fn med badkar (med kamflänselement!), tvättställ, bidé (som vi inte använder) samt WC-stol, har måtten 160*280 cm och en 85 cm-dörr. Vi räknar med att byta ut visst porslin och förvaringsskåp samt byta golv- och väggbeklädnad. Var kan man få hjälp med planeringen av en sån här ombyggnad? Jag menar då främst "layouten" av huvuddelarna.
 
Du menar var du skall placera allt? Prata med en VVSare, eller fundera själv, dvs att du har svängrum..
 
Om du med lay-outen menar att få lämpliga mått anpassat för rörelsehindrade så ska kommunens bostadsanpassningsansvarige kuna hjälpa Er. Där kanske Ni även kan få bidrag. Hjälper de inte Er så kontakta närmaste handikapporganisation. De brukar vara hjälpsama. Funkar det ändå inte och Ni bara vill ha lämpliga mått - maila mig så ska jag gräva fram lite fakta och faxa er.

Menar du med layout bara det rent estetiska så funkar nog de flesta arkitekter (vilka ska kunna deta, men tyvärr kan inte alla det ändå).
 
Tack för alla tips ang handikappanpassning av badrum, jag skall genast ta kontakt med kommunen. När det gäller tvättställ hörde jag av en bekant att det finns tvättställ på marknaden som man relativt enkelt kan ändra höjden på. Vore intressant att undersöka detta närmare. Angående från erbjudandet från "ledighetskommiten" att hjälpa till med mått och dyl så återkommer jag.
 
Du är välkommen.

Ang tvättställ så har jag på bostadsanpassningsavdelningen sett ett tvättställ som det du beskriver (eldrivet, precis som man har på bänkskivor i vissa anpassade kök).
 
Bob_the_builder skrev:
Jo, precis som framgår av svaret ovan så måste det vara det. Syftet är att minimera de kostnader din kommun skulle drabbas av om du exempelvis skulle bli rullstolsbunden (då får de bekosta anpassningen av din bostad, nämligen).
Nu blev jag så förbannad att jag var tvungen att registrera mig. >:(
Är det inte betydligt lättare att handikapanpassa de handikappade istället???

Staten ge tusan i mitt boende, tack!
 
Lowet skrev:
Nu blev jag så förbannad att jag var tvungen att registrera mig.  >:(
Är det inte betydligt lättare att handikapanpassa de handikappade istället???

Staten ge tusan i mitt boende, tack!
Hur ska du "handikappanpassa" de handikappade då? Köra dem över ättestupan?

Få se om du ändrar uppfattning den dagen du själv fått dina ben avklippta i en olycka och tvingas bygga om badrummet för att du ska kunna ta dig in där med rullisen. Eller du kanske skulle acceptera en slutförvaring på handikappanpassad anstalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.