Den rellativa luffuktigheten skall väl vara runt 80%... ???

Jag vet inte var trä mår bäst, men för papper är det i intervallet 60-80%, så jag hade inte gått och köpt en ny avfuktare bara för det...
 
Vi har bott i huset sedan oktober och ligger nu runt 58 - 65%. Det är alltid högre luftfuktighet under det första året, säger dom som jag pratat med.
Kan tillägga att vi fick krypa ner i grunden för att rätta till plasten efter det att bygggubbarna åkt.
 
Evangeline skrev:
Hej igen. Problemet är att det redan startat en påväxt i grunden vilket kan göra att problemet blir väldigt mycket större om vi inte åtgärdar nu. Någon mer som varit med om samma sak?
Men vad är det för typ av påväxt som startat i grunden, när ni inte ens bott där i tre månader??

Har ni haft dit någon (skriver med flit INTE Anticimex, pga deras iver att rekommendera sina egna dyra avfuktaranläggningar, de rek. i princip alltid extraord. åtgärder för att "ha ryggen fri") för att kolla vad det är för något??
Försök få någon kunnig inom gebitet som INTE säljer avfuktare att bestämma vad det är för något, och råkar det nu vara så att det de facto är Anticimex som konstaterat "påväxt" så se till att de kan redovisa analys över vad det isf. är för något, innan ni köper något av dem, min erfarenhet är att för vissa Anticimexkontor så räcker det med att de stoppar sin egen näsa i nåt för att kunna ställa "diagnos" ::)

Dessutom så tycker jag def. inte att ni ska rusa iväg och inhandla något på egen bekostnad efter bara 2-3 månader i huset, Koppla omedelbart in Ä-hus, om ni inte redan gjort det.

Ert hus är väl levererat med avfuktare, kan det vara något fabrikationsfel på den?? (även om jag håller med "Ostni" fuktnivån kan ligga lite högre första tiden)
Har ni tejpat upp plasten på insidan av balkarna, är plasten utlagd med tillräckligt "omlott" i skarvarna??
Vad har ni för temperatur i grunden, när RF ligger på 80%??

Många frågor, men jag skulle ALDRIG bekosta en sådan anläggning själv i ett sprillans nytt hus som är levererat med avfuktare och MED påväxt efter 2 månader :surprised: utan att försöka få husfabrikanten att kontrollera och åtgärda först.
Låter ju helt orimligt att man kan ha synbar påväxt av något "farligt" efter 2 mån och ännu mer orimligt att man skulle behöva acceptera det.
Hör gärna av dig och berätta hur det fortskrider.

MVH//Christina.
 
I vår grund så var det ganska högt de första månaderna, enligt min besiktningsman så skall det vara under 70% fuktighet normalt. Ibland kan vår grund ha lite högre tex nu i våras när det fort blev varmt, men efter ett dygn så var det nere på 55% igen. kolla så att slangen som släpper ut vattnet inte mynnar ut ovanpå plasten då blir det ju typ rundgång...
 
Var någonstans har det startat en påväxt? Är det på träleglarna, massoniten eller på betong-balkarna?
 
Relativ luftfuktighet har med luftens möjlighet att hålla fukt att göra och varierar med temperaturen. Det mäts i procent (dvs andel fukt av den totala mängd fukt som luften kan innehålla vid en viss temperatur).

Absolut fuktighet är något helt annat, nämligen mängden fukt i luften, ofta gram per liter luft eller dylikt.

På vintern är det kallt och då kan inte luften hålla så mycket vatten. Nästan ingenting alls. Däremot är det hög relativ fuktighet på vintern eftersom det lilla mikrogram fukt som luften faktiskt innehåller ligger nära den maximala mängden som är möjlig, dvs relativa luftfuktigheten blir hög.

Det jag inte förstår är vad relativa luftfuktigheten har med det här att göra - om det i princip inte finns någon fukt i luften (i absoluta termer) så kan det väl inte kallas fuktigt?

Eftersom Älvsbyhus är skyldiga att lämna 10 års garanti som alla andra så måste det vara självklart att alla ev. fel som noteras efter några månader undersöks & åtgärdas av dem.
 
Jo det är ganska viktigt med den rellativa fuktigheten.... Viktigare än den absoluta...

Jag kan ju bara referera till mitt yrke där vi i vissa fall är väldigt noga med fuktigheter, tex vid papperstransporter...

Det är nämligen så att om RH blir för låg så torkar materialet som vistas i miljön ut, genom att fukt överförs till luften, och om den är för hög så vandrar fukten i andra riktningen, naturen eftersträvar ju som bekant jämnvikt.

Och sedan har du ju den otroligt viktiga gränsen 100%, efter som det sker utfällning till vatten då, vilket är riktigt illa, åtminstånde för pappert... Men även för tex trä i en krypgrund...

Men det absolut viktigaste är daggpunkten, vilket du får fram genom att titta i ett mollierdiagram. Där måste du vet just RH och temperaturen. Om en yta i utrymmet eller om temperaturen i utrymmet sjunker under daggpunkten utan att man ventilerar så sker också utfälning, det vill säga kondens, och det är som sagt rikigt illa, då rötskador i längden kan uppstå.

Men en hög RH i sig under kontrollerade former ska inte vara några problem, och att få påväxt så snabbt har inget med RH och göra, du måste ha ett växthus med optimal miljö för att få någon påväxt, och svamp kan det absolut inte röra sig om. Svamp växer väldigt sagt...

Jag är rädd för att Evangeline har blivit lurad... :-/
 
Jag har pratat med personer som inte har med Anticimex att göra angående det här och de tycker absolut att vi ska skaffa en bättre avfuktare eftersom det är så fuktigt i grunden. Problemet är ju att man inte vet hur det är efter ett år. Risken är att man åker på en betydligt högre kostnad om det har blivit skador på grunden också. Sedan tycker jag att det är katastrof att den avfuktare som Älvsbyhus skickar med inte klarar temperaturer under 5 plusgrader. Den frös till och med när det var 8 grader där nere. Vi fick kånka den upp och ner genom luckan för att tina upp eländet.
 
Strixx skrev:
Men en hög RH i sig under kontrollerade former ska inte vara några problem, och att få påväxt så snabbt har inget med RH och göra, du måste ha ett växthus med optimal miljö för att få någon påväxt, och svamp kan det absolut inte röra sig om. Svamp växer väldigt sagt...

Jag är rädd för att Evangeline har blivit lurad... :-/
Tycker också att det känns som "en hund begraven" här :-/
Jag vet iof. inte om ni blivit "lurade", men jag undrar om ni inte har blivit onödigt uppskrämda av någon/något :'(

Evangeline skrev:
Jag har pratat med personer som inte har med Anticimex att göra angående det här och de tycker absolut att vi ska skaffa en bättre avfuktare eftersom det är så fuktigt i grunden.
Men vad är det för påväxt ni har egentligen och var i grunden sitter det isf, är det nåt som någon de facto har konstaterat, eller............??
Har dessa personer varit ner i er grund och konstaterat/tagit prov för analys på vad det är frågan om egentligen?? Hur som helst så tycker jag att det är Ä-hus sak att kontrollera vad som de facto verkligen ÄR eller INTE ÄR på gång i er grund först och främst.


Hur känns balkarnas insidor samt undersidan av golvbjälklaget, fäller det ut fukt där??
Ytterligare ett tips är att ta ner en vanlig hygrometer och kontrollera att den digitala som sitter i tvättstugan visar rätt värden, kolla också längst bort i grunden, dvs. längst bort från där själva avfuktaren är placerad att värdena överensstämmer....

MVH//Christina.

*EDIT* Iof. så står det ju var och en fritt att inhandla avfuktare från Anticimex o.dyl om man känner sig lugnare och mer tillfreds med situationen av den åtgärden, men det beslutet bör ju isf. fattas på rätt underlag då det rör sig om en hel del pengar, det är ju inget som säger att det är "fel" att inhandla dylik utrustning även om man inte har några problem i grunden, MEN då är det ju en fördel att veta på vilken basis man fattar sitt beslut, samt att, skulle det vara någon form av "påväxt" i grunden efter två månader som kräver dylik utrustning så anser jag inte att man som husköpare ensam bör stå för kostnaden. Men det kräver ju förstås ordentlig undersökning av exakt vad som isf. föranleder en sådan åtgärd.
 
Hej Evangeline :)

Blir lite fundersam nu när jag ser att du tagit bort ditt startinlägg ang. Ä-hus och avfuktare :-/
Varför ställde du frågan om du inte vill diskutera den, eller är det så att ni egentligen inte har någon "påväxt" i er grund efter dessa två-tre månader i huset??

Om ni har sådan "påväxt", som du påstår kräver installation av ny avfuktaranläggning efter ynka två månader i ett helt nytt hus så är det ju orimligt att ni ska behöva betala för nåt sådant själva tycker jag, MEN om ni INTE har det så skrämmer du ju själv upp många andra Ä-hus ägare som kanske inte är så insatta i krypgrundskonstruktionen med påståenden som nedanstående och det alldeles i onödan och då är bara min fråga till dig, VARFÖR..... ???
Evangeline skrev:
Hej igen. Problemet är att det redan startat en påväxt i grunden vilket kan göra att problemet blir väldigt mycket större om vi inte åtgärdar nu. Någon mer som varit med om samma sak?

Lycka till och hoppas att ni blir nöjda med den avfuktaranläggning som jag förmodar att ni redan har köpt och det är naturligtvis er ensak varför ni egentligen vill ha den, men jag tror att ditt inlägg skapat mycket mer frågor och oro (se övriga trådar) än det har gett svar på.

Med vänliga hälsningar//Christina.
 
Pga av datorstrul har mina inlägg försvunnit vilket jag beklagar.

Denna tråd startade jag enbart för att se hur det går för andra Älvsbyhus-ägare med deras grunder. Jag vet att många klarar sig alldeles utmärkt med den avfuktare som följer med huset. Men i vissa fall kanske den inte räcker till. Vi bor på ganska fuktig mark vilket också kan påverka fuktigheten. Sedan har det också varit under 5 plusgrader stor del av tiden. Nu är det runt 9 grader och vår avfuktare har inte fungerat hela tiden vilket den inte alltid gör i temperaturer under 10 grader. Allra bäst fungerar avfuktaren i rumstemperatur.

Jag önskar givetvis att vi sluppit köpa denna dyrare variant men jag vill känna mig lugn över vår grund. Därför valde vi en effektivare modell av avfuktare.

Det finns en tråd under ämnet grund där älvsbyhus fuktnivå i grunden tas upp. Ni som oroar er för er grund kan lugnas genom att läsa alla inlägg där.

Men ett tips är att ha bra koll på er grund för om det någon gång blir problem så blir det dyrare ju senare ni upptäcker det.

Ha en skön söndag allihop=)
 
Evangeline skrev:
Jag önskar givetvis att vi sluppit köpa denna dyrare variant men jag vill känna mig lugn över vår grund.
Jag förstod nästan att det rörde sig om nåt sådant, det är förvisso också en aspekt som är väl så viktig för att man ska må bra och trivas :)

MVH och Lycka till//Christina.
 
Tack så mycket Christina=)

Ha det gott :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.