Hej,

Se om jag kan få nått tips, verkar ha en givare som strular. Som rubriken lyder har ett Rexovent men endast förvärmare. Nu går förvärmaren i gång när ute tempen är ca +8 grader. Helt sjukt. Under 4 timmer så startar elvärmaren (1,8 kW) 21 ggr Mycket ekonomiskt, nått. Frågan är om det är givaren för till luftstemp 11 grader eller om det är den som skall frosta av. Någon som haft fenomenet?
Skall tilläggas att hela frånlufts systemet (Kanaler) samt VVX rengjordes för ca 2 månaders sedan

Har detta som bilden visar utom elementet efter värmevxl. bara det som finns på inkommande. På aggregatet står det 2-4-1 men läser man på borde det vara 2-4-0 då nollan står för utan eftervärmare.
 
  • RDAA.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mangomüsli
  • Laddar…
Ingen..med Rexovent
 
Vad är felet! Hittar ingenstans där man kan ändra givarens brytpunkter. Någon? den går nu i On/off läge, men med en ytter temp på + 8 grader borde det vara omöjligt, om det var -8 förstår jag.

elvärmare.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade ringt hit. http://www.i3ahco.se/
Dom kan det mesta om gamla Bacho/Fläkt aggregat.
Om inte annat har de reservdelar till det.
 
  • Gilla
mape17
  • Laddar…
På min rdaa var tempgivaren en pinne som var fylld med sprit och en slang gick till "styrboxen". Slangen blev spröd med åldern och gick sönder och spriten läckte ut och tillskottsvärmen var på mest hela tiden. Kan vara så att man kom åt den när det rengjordes.
 
pelle242 skrev:
På min rdaa var tempgivaren en pinne som var fylld med sprit och en slang gick till "styrboxen". Slangen blev spröd med åldern och gick sönder och spriten läckte ut och tillskottsvärmen var på mest hela tiden. Kan vara så att man kom åt den när det rengjordes.
Ser inte givaren som är på den kalla sidan. Sitter under vvx. Skall upp och kolla, borde inte den vara på hela tiden om den är trasig. Nu går den on off med ute tempen. På dagarna är den från. De givare som sitter vid tilllufts fläkten har ju iaf bara en koppar tråd från givaren.
 
Redigerat:
Givaren är nr 16 tror jag och är den som på min så är det en tunn slang. Jag tror att den fungerar som en sprittermometer men att det sitter en potentiometer i andra änden som ändras med trycket i sensorn.
 
Nästan 100 att det är en tunn koppartråd.
Åker till Tyskland imorgon hinner inte kolla förräns till helgen. Givare 16 borde vara den som strular för mig den andra borde vara för avfrostning.
 
En ledare kan det ju inte vara om det är en elektrisk givare. Krävs minst två för att få en sluten krets.
 
Så här ser det ut....

ImageUploadedByTapatalk1381408842.998447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sådär såg det ut i min också. När jag tog i den gick slangen av och det läckte ut vätska som luktade sprit. Jag var ganska förvånad att man använde en sådan "icke elektronisk" lösning i något installerat på 80-talet.
 
Försökte hitta om jag kunde ställa om men såg inte nått. ImageUploadedByTapatalk1381492561.875525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1381492594.376114.jpg
 
Inte så rolig graf....under 1 timme nu så har den gått så har elpatron (1,8 kW) gått i ca 8 x 4 min. Det vill säga 30 min per timme. Dett medför en kostnad vid 0 grader ute, 12x30= 360 kW/mån=360 SEK/mån minst.


Se...
http://e-logger.se/pub?kajutvagen
 
  • FTX.PNG
Mattias_Jo1 skrev:
Inte så rolig graf....under 1 timme nu så har den gått så har elpatron (1,8 kW) gått i ca 8 x 4 min. Det vill säga 30 min per timme. Dett medför en kostnad vid 0 grader ute, 12x30= 360 kW/mån=360 SEK/mån minst.


Se...
[länk]
Räknar du inte fel nu? Borde bli 12x30x1,8 = 648kWh per månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.