Hej!
Skulle behöva lite hjälp med felsökning av mitt Rexovent, båda motorerna står still men de finns ström upp till aggregatet, motorer och kondensator är bytt för ca 5 år sedan, motorerna snurrar jättefint!
Någon som har några idéer?
Mvh
 
Finns det även spänning till fläktarna? Det ska ju finnas både spänning till kondensvaktens element ( alltid men via termostat) och separat varierande spänning från varvtalsstyrning från t.ex. spiskåpa. Kanske säkringen i reglerkretsen är trasig?
 
  • Gilla
Henrik Halldén
  • Laddar…
Jag är inte den bästa på just el ( kan bero på att jag aldrig gillat det ) men så vitt jag har kunnat mäta mig till så har jag spänning vid fläktarna. Aldrig hört begreppet kondensvakt, kan det vara samma som kondensator?

Fläkten vid spisen är bortkopplad från systemet men där finns ett litet vrede som har med ventilationen att göra vet jag, vart hittar jag denna säkring?
 
Med kondensvakt menar jag det värmeelement, som sitter under växlarpaketet och som värmer inluften, så att inte onödigt mycket kondens bildas från avluften när det är mycket kallt utomhus. Om du har ett separat reglage till fläktarna, så är det i den delen du bör leta först. "Bryt strömmen" till denna och öppna upp. Kan räcka med att dra ut vridratten och titta under efter en glasrörssäkring (storlek 5x20mm). Om den inte finns där och du är lite oerfaren med el, så bör du kanske anlita någon " elgubbe" eller " elgumma" för hjälp med att öppna upp denna och titta inuti.
 
Nu har jag kikat i reglaget till fläkten och hittade en säkring som hade gått, den är n bytt men inget liv i fläktar ändå. Motorskyddet har inte heller löst ut efter detta, tror du fortfarande på elementet eller har du någon annan bra gissning?
 
Kan det vara olika matning till aggregatet- en till värmaren och en annan till varvtalsregulatorn? Har du tillgång till schema eller duger denna kopia?
Elektriskt schema över Fläkt RDAA-aggregat som visar enhetsbeteckning, varvtalsreglering och tvåhastighetsdrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.