Hej! Har en enkel RC-bil med tillhörande laddare (USB-koppling) och vad jag tänker är ett Li-Ion-batteri (7.4V 1500mAh, ser ut som 2 ihoptejpade AA-batterier, typ). Behöver ett nytt batteri och hittar inga Li-Ion-batterier utan bara LiPo. Min fråga; är detta samma sak? Vill helst slippa köpa både laddare och batteri, om det går.

Mvh Erik
 
Jag har en lite mer avancerad laddare för rc-batterier, där är det samma program för alla li-batterier. Men lipo batterier ska man nog ha rätt stor respekt för, så jag hade verkligen inte chansat på att en laddare fungerar utan verkligen försäkrat mig om att det är rätt typ. Jag har försökt att läsa på lite om lipo batterierna och de verkar känsliga för överladdning och för skador. Normalt så tycker jag att den här typen av varningar kan vara lite överdrivna, men i det här fallet verkar det som att folk råkar ut för att de exploderar och börjar brinna. Litium-bränderna verkar ju också var riktigt besvärliga och röken är tydligen mycket giftig. Så chansa inte! Jag valde bort lipo batterier när jag skulle köpa rc-bil till våra barn.
 
Om det är 7,4 V är det 3,7 V per cell precis som LiPo. Då skall det funka. Äldre 3,6V-celler får dock för hög slutspänning. Glöm inte att celler skall balanseras. Din batteripack som är ”2S” skall alltså ha 3 pinnar i kontaktdonet.

Edit: läste nu att du skall ladda direkt i förbrukaren. Jag skall inte vara rädd för LiPo eftersom de sitter i modeller som misshandlas rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.