Ja som rubriken lyder så hade råttor totalt förstört dräneringen i vårt nyköpta hus. De hade dragit bort varenda pordränkula så kvar hängde bara duken på hela framsidan av huset. Det sprang fullt med råttor när vi grävde upp. Fullkomligt vidrigt! Men men...efter mycket blod svett tårar och pengar så löste sig allt. Trodde vi. För igår hittar jag ett hål i singlet och kör ner en pinne och inser att det är djupt! Ca 3 cm i diameter. Börjar gräva och inser att de asen än en gång tagit sig in i pordränplattorna! De har alltså tagit sig ner ca 70 cm genom singel för att än en gång börja bygga i isoleringsskivorna!
Efter ytterligare kontakt med Pordrän så hävdar de att de endast hört om 3 liknande fall inklusive vårt.
Jag tror dock att det finns ett stort stort mörkertal där folk sitter och inte vet vad som försigår där nere i deras pordrän/isodrän och likande. Ni som använt er av samma teknik borde gräva lite här o var samt hålla stor koll på eventuella små hål inefter grunden.
Jag har fått till mig att de inte tar sig ner i singel, men det gör de!
 
K
Jag upptäckte att möss byggde gångar i Eps som användes som isolering mot källaryttervägg i mitt förra hus. Mörkertalet är antagligen stort.
 
Frostflinga skrev:
Ja som rubriken lyder så hade råttor totalt förstört dräneringen i vårt nyköpta hus. De hade dragit bort varenda pordränkula så kvar hängde bara duken på hela framsidan av huset. Det sprang fullt med råttor när vi grävde upp. Fullkomligt vidrigt! Men men...efter mycket blod svett tårar och pengar så löste sig allt. Trodde vi. För igår hittar jag ett hål i singlet och kör ner en pinne och inser att det är djupt! Ca 3 cm i diameter. Börjar gräva och inser att de asen än en gång tagit sig in i pordränplattorna! De har alltså tagit sig ner ca 70 cm genom singel för att än en gång börja bygga i isoleringsskivorna!
Efter ytterligare kontakt med Pordrän så hävdar de att de endast hört om 3 liknande fall inklusive vårt.
Jag tror dock att det finns ett stort stort mörkertal där folk sitter och inte vet vad som försigår där nere i deras pordrän/isodrän och likande. Ni som använt er av samma teknik borde gräva lite här o var samt hålla stor koll på eventuella små hål inefter grunden.
Jag har fått till mig att de inte tar sig ner i singel, men det gör de!
Hört det sen början av 2000-talet. Lär vara enormt mörkertal.

Platon + cellplast skulle jag satsa på om jag dränerade om. Platon tar dom sig inte igenom dom små asen.
 
Åh fy 1000!!! Tack för att du tog upp detta INNAN vi dränerar om härhemma!! Javisst gillar råttor och möss allt sånt som de kan bygga bo utav; att man inte tänkt på det innan faktiskt.

Stringfellow Hawke skrev:
Hört det sen början av 2000-talet. Lär vara enormt mörkertal.

Platon + cellplast skulle jag satsa på om jag dränerade om. Platon tar dom sig inte igenom dom små asen.
Helt säker på det? Det är inte jag. De gnager hål på det mesta här i världen. Det går nog åt ett hårt ytskikt av något slag. Frågan är bara vad.
 
Har haft samma problem med råttor i pordränplattor.
Råttorna kom upp ur avloppsröret mellan huset och gatan och angrep prordränen underifrån. Tillslut var det en stor krater på framsidan. Lösningen var att gräva upp och täta hålet där den tidigare ägaren tänkt ansluta ett spolrör men istället lämnat en öppen y-grening två meter ner i marken. Efter det försvann råttorna, det blev inte längre stopp i avloppet och pordränen byttes till platon och cellplast.

Råttor äter sig igenom allt utom glaskross men just pordrän är väldigt lättgrävt. Min helt ovetenskapliga tanke är att även om det blir angrepp på cellplasten så skyddar platonmattan källarväggen mot fukt.

Förstår att pordrän inte hör talas om detta. Varför skulle det reklameras till dem? De är ju knappast ansvariga för alla världens råttor och säljer inte heller sin produkt som råttsäker.
 
M
Känns ju som att man för att vara helt säker måste klä in hela podränpaketet med rostfritt insektsnät, det käkar dem väl sig inte igenom om jag fattat det rätt? Eller är det bara möss det stoppar?
 
Pordrän ska inte täckas med singel...

Mina skivor är täckte med vanlig jord ca 5cm upptill, och betongplattor på det.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
För oss som bor på landet (hästgård) så är gnagarproblemet alltid aktuellt och mkt påtagligt.
Gnagare älskar allt vad isolering heter. Det enda som är helt gnagarsäkert är lättbetong och lättklinker.
Isoleringen är populär därför att det blir så varma och goa bon. (Ja, där är det ingen skillnad på oss och dem!)
Duktiga på att gräva och klättra är de också. Packad makadam stoppar dem, men inte jord, grus och singel. De kan klättra upp för både putsade och brädklädda väggar.

Min slutsats är att så långt det är möjligt så ska hus vara byggda av massiva, homogena mtrl såsom grovt massivt trä, tegel/sten och betong. Järn/stål och plåt fungerar också.
De ska också vara omsorgsfullt tätade i alla springor. Både på utsida och insida.

Allt vad plast heter är odugligt. Gips är heller inte mkt att hänga i granen. (Inget skivmtrl med undantag för fibercement troligtvis.)

Stålnät inbakat i marken gör det mkt svårare att gräva. Det är säkert inget 100%-igt skydd, men det bör kunna räcka långt. Dock är det helt avgörande att det inte finns några glipor/gluggar där det inte täcker, framförallt då i anslutning till huset. Lite besvärligt dock iom att mössen kräver såpass liten maskstorlek. Förmodligen behövs både ett grövre och ett finare nät.
 
Lättklinker ja. Isolera med lecasten? Bara en tanke.
 
Tror ändå att det är nåt i plattorna som de dras till! Nåt som luktar gott. Plasten limmet eller duken...
Hur skulle de annars komma på helt random att börja gräva sig ner i ett över 70cm tjockt lager av singel/grus/jord?
Jag skulle definitivt använda mig av traditionell platon och cellplast och undvika dessa plattor.
Har dränerat 2 hus innan och aldrig fått problem.
En annan tanke är att på vår gata är dagvatten kopplat till avlopp. Kan det finnas samband tänker jag...
Att man liksom har råttor springandes i dagvattnet och att det har glipat isär nånstans o de kommer in den vägen, och snarare grävt sig upp, och inte ner....?
Frågan är hur man går vidare... har inte 100.000 att slänga upp och få allt omgjort. Eftersom problematiken fanns redan vid inflytt borde det klassas som dolt fel...
Firman som dränerade första gången hade missat att koppla bort gamla dagvattenbrunnen, så antagligen tog sig råttorna in den vägen då. För då upptäckte vi felet när det blev stopp i avloppet och det flöt upp dränkulor ur avloppen i källaren.
 
Fyfan för råttor som inte är inbjudna. Verkar bli ett större problem för vart år, tyvärr beror en del på oss människor då vi frestas med storpack, 3 för priset av 2 osv - bröd skall helst vara dagsfärskt.
Sedan följer tillverkarna upp det genom planerat överskott så det inte är tomt på hyllan - massor slängs i sopor och källsortering men mycket hamnar utanför och då är både råttor och möss där och trycker i sig.

Min mormor och morfar som bodde ute på landet på en gammal gård (De hade tidigare både kor, grisar och getter) och med ålders rätt blev det bara höns till sist. Ett år fick de problem med råttinvasion, vad det berodde på har jag aldrig listat ut. Först satte morfar ut en hel hop med fällor och fick ju en del i dem men det blev inte bättre, då kom grannen över med en gammal kolsyresläckare, grannen och morfar for runt huset och trädgården och letade hål.
Sedan ner med tratten och sakta vrida på ratten och låta det pysa en stund och se om det dör upp rök någon annanstans. De höll på i två dar och sen försvann problemet hos morfar.

Året efter fick grannen samma problem fast ännu fler råttor - kolsyresläckaren gick nästan varm men det verkade inte bita ordentligt så grannen lånade hem en gassvets, körde ner en bit aluminiumslang och ner med munstycken i röret och lät gasen flöda en stund, bort med munstycke och gasflaskor, sedan slängde han ner en tändsticka vid röret - och det small till som s-tan på sina ställen och man såg hur jorden vibrerade där gångarna gick ytligt.
Sedan försvann råttproblemet hos honom med....
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Illa nog att de förstör dräneringen, men tänk då på de som har isolerat med dränskivor UNDER huset! De sover nog inte gott efter att ha läst den här tråden...
 
  • Gilla
Frostflinga och 1 till
  • Laddar…
Bäst är nog att måla asfalt på vägg som förr. Sedan eps + Platon utanför det. Detta för fuktskydd och isolering. Rörsystem underst som dränerar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.