Katter brukar som oftast inte bry sig om råttor. Det är väl för mycket jobb.

Min fundering är om en ökad kattpopulation kan få råttor att välja andra vägar och kanske andra ställen att äta på?
Att katternas närvaro gör det obekvämt?
 
Katter jagar råttor om de har blivit lärda av det av sin mamma och kopplar det till att det är mat på fyra ben, görs inte det för att kattmamman inte själv är jägare utan är bekväm inomhuskatt (och kanske inte ens släpps ut i naturen) och det är matskålen som är födoplatsen så är det bara en mindre del av kattungarna som själv triggar jaktinstinkten och inser tjusningen av att jaga råttor om de får en chans att göra det ute i det fria, och då kan de blir riktigt bra på det. När de blivit vuxna katter så är det svårt att ändra på viljan att jaga råttor om de inte redan innan är 'triggade' på detta.

Så det är till stor del en 'uppfostringsfråga' om katter jagar råttor eller inte.
 
B
X xxargs skrev:
Katter jagar råttor om de har blivit lärda av det av sin mamma och kopplar det till att det är mat på fyra ben, görs inte det för att kattmamman inte själv är jägare utan är bekväm inomhuskatt (och kanske inte ens släpps ut i naturen) och det är matskålen som är födoplatsen så är det bara en mindre del av kattungarna som själv triggar jaktinstinkten och inser tjusningen av att jaga råttor om de får en chans att göra det ute i det fria, och då kan de blir riktigt bra på det. När de blivit vuxna katter så är det svårt att ändra på viljan att jaga råttor om de inte redan innan är 'triggade' på detta.

Så det är till stor del en 'uppfostringsfråga' om katter jagar råttor eller inte.
Håller inte med om att det har så mycket med mammans lärande att göra utan det är en instinkt som finns. Sedan är den mer eller mindre bortavlad i vissa raser.
Exempelvis mina katter hämtades när de var 12v, hade nog varit ute lite men bodde i ett område med mycket hyreshus. Hos oss fick de vara inne tills de fyllde 1år, när de väl släptes ut så satte vi halsband med pingla på. Trots pinglan så kom de ganska omgående hem med möss och småfåglar. Närhet till skog har gjort de till skickliga jägare som förutom möss och småfåglar även plockat ekorrar, ödlor, sork och skator.

... och som svar till TS så tror jag att fler katter skulle kunna minska beståndet av råttor. Men det hänger nog, som jag är inne på ovan, på vilken kattras.
 
Givetvis finns instinkten någonstanns i alla katter men på en del kattungar och ungkatter (och beroende på ras) behöver den väckas med mer stimulans än andra, och då ofta av just kattmamman inklusive att ta hem levande djur som kattungarna får 'leka' med, vilket i sin tur har sin roll då att med 'leken' handlar om lära sig att att trötta ut djuret så att den till sist kan avlivas med ett snabbt strupgrepp då man som rovdjur helt lever på jakt för sin överlevnad, så är det högsta prioritet att undvika skador som av bett och infektioner som kan följa med detta och genom att trötta ut den först så minska man risken radikalt, särskilt för någon som 'måste' göras flera gånger per dag i sitt födosök.

Ursprungligen var ju att jaga en nödvändig process för katten för att överleva, med byten som väldigt ogärna vill bli uppätna och förstås slogs för sina liv, men katterna var smarta (förvisso genom urval...) och slog sig samman med människor och för de flesta blev levnadsvillkoren bättre eftersom människor med att lagra mat också lockade till sig byten i form av råttor och andra skadedjur (ur människans synpunkt alltså) och katterna såg till att de flesta inte nådde ända fram utan blev middag för dem istället och det blev en symbiosliknande förhållande och som resultat - sedd artmässigt - så finns katter nu i princip över hela världen.
 
Redigerat:
Jag tror inte att råttor är den normala dieten för en katt. pga storleken Jag skulle tänka mig att en hasselmus Har ganska lagom storlek.
Däremot betvivlar jag inte att en katt mycket väl kan var ett hot mot en råtta. Råttan är troligtvis mer rädd för katten.
Men det är en intressant fundering
 
Du har uppebarligen inte sett kattor i Ladugårdmiljö - där kommer de dragande och flämtande med råttor i samma storlek som de själva och det som jag bevittnade såg man hur katten lystrade, smög in på en sidogång, kort stund senare så var ett jävla liv från dom båda i någon minut eller två och kort efter så kom katten flämtande utdragande med en råtta i samma storlek som den själv...

Dock var det bara vissa av katterna som var så modiga att de gav sig på byten i den storleken och den jag tänker på var en riktig, riktigt vass jägare - en ganska liten katthona.

senare har katter dragit hem harar och kaniner, först medans de var mindre men till slut i nära vuxen kaninstorlek.


Sedan är det inte så att katter lever på enbart råttor utan tar vad den kan fånga på gott och ont - katter och fåglars relation i ladugårdar var som man säger - ganska spänt, och jag glömmer aldrig när vi hade kastrerat ett par hankatter och lade dessa på lämplig plats för återhämtning - (de var vakna men väldigt trötta) och hur fåglarna demonstrativt spatserade fram och tillbaka lagom bit utom tassavstånd och skrek mot sagda katter, bokstavligen retade dem och tycket att de var jättetuffa när de upptäckte att dessa två katter var trötta och slöa av nedsövningen och knappt orkade röra sig, de hade väldigt bra koll på varandra...

---

men i människans partnerskap så har syftet varit främst för att hålla efter råttorna från att knapra på matförråd etc. och vissa områden som antik egypten så skattades dessa väldigt högt att det blev en del av religionen där.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror inte att råttor är den normala dieten för en katt. pga storleken Jag skulle tänka mig att en hasselmus Har ganska lagom storlek.
Däremot betvivlar jag inte att en katt mycket väl kan var ett hot mot en råtta. Råttan är troligtvis mer rädd för katten.
Men det är en intressant fundering
När det var som värst åt han 3 sådana om dagen och denna var inte den största:

Grå katt ligger på gräsmatta och håller en stor gnagare i munnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rätt stora saker, lite suddig bild från året efter:

Grå och vit katt sitter på en fönsterbräda och tittar på en oklar, stor gnagare som hänger i förgrunden. Fönster med utsikt mot en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pga slagsmål med andra katter så har han varit innekatt i 3 år, men gnagarpopulationen har fortfarande inte återhämtat sig på min fastighet.

Det största han tog var en ung mård.
 
Vår gammelkatt nu drygt 18 år har sedan hon kom till oss som kattunge 2006 åtminstone sommartid fött upp sig själv på sork, innan katten var det otroligt mycket sork runtomkring som käkade rötter och underminerade marken men den populationen har hon fått ner drastiskt.
Hon är en ganska liten katt, matchvikt sommartid 3,5 kilo och sorkarna hon tagit hem har ibland varit väldigt stora.

Vid något till fälle när hon var ung kom hon hemsläpandes med en hare, inte fullvuxen men stor nog för att räcka till flera mål mat innan fåglarna tog resterna.
Ekorre har också stått på menyn i ungdomens dagar, numera blir det mest lättjagat käk i matskålen, ibland någon sork som fångas vid ett hål.

Så det beror nog på vilken katt det är och hur mycket självförtroende hon besitter.
För något år sedan jagade hon bort en fullvuxen räv från gården, så antingen är hon dum eller kaxig som få (vilket hon är)
Blir nog tomt efter henne då hon antagligen inte har så lång tid kvar sett till hennes ålder.
 
  • Älska
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Gonzo som han ovan heter väger nästan det dubbla och är den självsäkraste katt jag haft. Skiljer sig från alla andra också genom att nästan aldrig ge ljud ifrån sig när det kom in andra katter på reviret, utan han bara gick till attack, ljudlöst. Men veterinärbesöken blev för frekventa så nu har han tagit pension i 9-årsåldern. Nu tror jag att betten som krävde veterinär inte varit från katt utan hund eller räv (som det är gott om här). Kommer även förbi lo, men det är inte ofta.
 
Vi har 7 katter. Av dessa katter så äter 4 st möss, råttor, kaninungar, ormar, ekorrar. Speciellt råttor tog de innan när vi hade gård.
 
Tror ni inte katten kom in med en ANKA nu 😪
 
  • Haha
breakman
  • Laddar…
De låter som jag har för mycket fördomar om att katter är lata och bekväma!
Kul att höra! Jag vill gärna höra mer!
Själv har jag mina katter inne så det blir mest dammråttor de jagar.
Det är intressant när de tar med bytet in.

Jag förstår nu att det är inte omöjligt att de tar sig en råtta. Kanske är en fördel att närmaste grannen har utekatt...
 
När jag växte upp på lantbruk så hade vi konstant 8-10 katter i ladugården (det självreglerade sig, men det var alltid tråkigt när någon av den inte längre dök upp och man gick igenom förråd och bodar där man misstänkte att någon katt kanske har blivit inlåst) och det enda de fick i mat var på ett stort fat typ ett par liter mjölk morron och kväll i samband med mjölkning och då hade man typ 8-10 katter i ring runt skålen och lapade mjölk samtidigt utan speciellt mycket osämja - de var så vana vid detta sedan 'födseln', det var också den vägen man höll koll på dem och ganska snart märkte om någon fattades eller inte mådde så bra.

I övrigt så födde de sig själva även om jag såg att de ibland knaprade på oljekakorna (kofoder) och det var inga undernärda saker utan gott hull på dem alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.